דיווח: סעודיה לוחצת על ארה"ב לקדם תוכנית ב' למקרה שלא תושג נורמליזציה

על פי דיווח בגרדיאן הבריטי, ריאד לוחצת על וושינגטון במטרה לגבש "תוכנית חלופית" למקרה בו לא יכוננו יחסים בין הממלכה לירושלים בעקבות סירוב הממשלה הישראלית לקדם את פתרון שתי המדינות. בין היתר, ההסכם שיחריג את ישראל צפוי לכלול ברית הגנה בין ארה"ב לסעודיה, שיתופי פעולה טכנולוגיים ואישור אמריקני לקידום תוכנית גרעין אזרחי סעודית

זמן צפייה: 01:18

סעודיה ביקשה מארצות הברית לקדם תכנית חלופית לגיבוש הסכם שאינו כולל כינון יחסים עם ירושלים - אך מבטיח ברית הגנה בין וושינגטון וריאד, שיתופי פעולה טכנולוגיים והסכמה אמריקנית לפיתוח גרעין אזרחי בסעודיה. כך על דיווח שפורסם היום (רביעי) בגרדיאן.

הסעודים דחפו לקידום התכנית המחריגה את ישראל לנוכח המשך הלחימה ברצועת עזה, האפשרות שתקיפה ישראלית על רפיח תצא לפועל, וכן לנוכח הסירוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את פתרון שתי המדינות. בין היתר, במסגרת ההסכם שנדון, ארצות הברית תסייע לסעודיה בפיתוח תעשיית הגרעין האזרחית שלה וטכנולוגיות שקשורות לבינה מלאכותית. עם זאת, לא תתאפשר העשרת אורניום על אדמת סעודיה, כך שהיא לא תוכל לפתח נשק גרעיני.

על פי הדיווח, הצעה לכינון יחסים עם ריאד עדיין צפויה להישלח לירושלים, בתנאי שממשלת ישראל תסכים להקמה של מדינה פלסטינית כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני בן 76 השנים. "צריך להותיר מקום להסכם מצומצם יותר, כך שיחסי ארה"ב וסעודיה לא יוחזקו כבני ערובה בידי הגחמות של הפוליטיקה הישראלית ובנימין נתניהו", אמר ל"גרדיאן" פיראס מסקד, בכיר במכון לחקר המזרח התיכון האמריקני.

בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשל ביידן לא צפוי לוותר בנקל על הוצאה לפועל של הסכם נורמליזציה היסטורי במזרח התיכון, אך בכל אופן הוא לא יפספס הזדמנות לגיבוש הסכם שיחזק את היחסים בין ריאד לוושינגטון ויצמצם את ההשפעה הרוסית והסינית באזור. עם זאת, מוקדם לקבוע האם הקונגרס בכלל יאשר הסכם מצומצם המחריג את ישראל.

במהלך ביקורו בריאד ביום שני, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קשר בין הסכם של ארצות הברית עם סעודיה לגיבוש הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל. "העבודה שארצות הברית וערב הסעודית עשו לקראת ההסכם שלנו קרובה מאוד להשלמה לדעתי", אמר בלינקן בפני הפורום הכלכלי העולמי שכונס בבירת סעודיה, והבהיר: "כדי להתקדם נורמליזציה עם ישראל יידרשו שני דברים - שקט בעזה ופתיחת מסלול להקמת מדינה פלסטינית".