המסר של ביידן לנתניהו: "בוא נגרום לעסקה לקרות, שהחטופים יחזרו"

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס לשיחה שקיימו נשיא ארה"ב וראש הממשלה ביום חמישי, ואמר כי ביידן הבהיר לנתניהו שהם דורשים שישראל תחזור לשולחן המשא ומתן - ותשלח את ראש המוסד דדי ברנע לשיחות בקהיר

זמן צפייה: 02:41

שיחת נתניהו-ביידן: הדובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר היום (שישי) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחתם אתמול: "בוא נגרום לעסקה לקרות, שהחטופים יחזרו הביתה". קירבי התייחס לנושא בהמשך לשאלות כתבים בתדרוך הבית הלבן באשר לשאלת הגעת ראש המוסד דדי ברנע לשיחות המשא ומתן בקהיר, ובדבר הרמיזה של הנשיא לנתניהו כי הוא "לא עושה מספיק כדי להגיע לעסקת חטופים", וכי הוא "צריך להביא זאת לקו הסיום".

היועץ לביטחון לאומי הדגיש את איומו של ביידן על נתניהו כי אם ישראל לא תשנה את מדיניותה באשר לנושא הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, ארה"ב תשנה את המדיניות שלה. בתוך כך, לאחר החלטת הקבינט על הגדלת הסיוע לעזה ופתיחת מעבר ארז לראשונה מאז 7 באוקטובר לשם כך, נשאל ביידן על-ידי עיתונאי האם הוא מתכוון להקפיא את הסיוע הצבאי לישראל. נשיא ארה"ב השיב: "הם עושים מה שביקשתי מהם".

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

כמו כן, בבית הלבן בירכו על הודעת ישראל בעניין אישור הגדלת הסיוע על-ידי הקבינט. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר מוקדם יותר היום כי "ארצות הברית מברכת על הצעדים שעליהם הכריזה ישראל, אלו הן התפתחויות חיוביות", אך הדגיש כי "המבחן האמיתי הוא התוצאות".

מזכיר המדינה האמריקני הוסיף: "ארה"ב תבחן את מספר המשאיות שנכנסות לעזה, לצד בחינת אינדיקטורים לשינוי ברמת הרעב הפוטנציאלי ברצועה". בלינקן הוסיף כי "אנו מחפשים לראות לקיחת אחריות על התקיפה הישראלית של שיירת הסיוע של ארגון 'המטבח המרכזי העולמי'. אחריותה של ישראל היא למקסם את המאמצים להגן על אזרחים".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 כי השיחה שקיימו אתמול נתניהו וביידן במשך 50 דקות הייתה טעונה, כאשר הנשיא ביידן מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הישראלית בימים האחרונים סביב הרג מותם של מתנדבי הסיוע, ואמר שישראל צריכה לפעול מיידית לטיפול בסוגיה ההומניטרית. רה"מ נתניהו התחייב לעשות כן. גורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי האמריקנים כועסים מאוד על ההתנהלות של נתניהו, וחשים כי ישראל לא יודעת לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה, בין היתר סביב הסיוע ההומניטרי ברצועה.

מספר שעות לאחר מכן, הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך את נתניהו ואת השרים יואב גלנט ובני גנץ לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. "סיוע מוגבר זה ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה", נמסר, ולאור זאת תאפשר ישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך נמל אשדוד ומחסום ארז, וכן את הגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום.