נתניהו וביידן שוחחו: הנשיא דרש לפעול מיידית בסוגיה ההומניטרית

ברקע הביקורת והזעם האמריקני הכבד על ישראל, בעיקר אחרי הרג עובדי הסיוע בעזה, ראש הממשלה שוחח עמו בטלפון לבקשת האמריקנים, וגורמים המעורים בשיחה אמרו לחדשות 13 כי השיחה הייתה טעונה, כאשר הנשיא ביידן מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הישראלית

זמן צפייה: 02:29

ברקע הביקורת והזעם האמריקני הכבד על ישראל, בעיקר אחרי הרג עובדי הסיוע בעזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) במשך 50 דקות בטלפון עם נשיא ארצות הברית. גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 כי השיחה הייתה טעונה, כאשר הנשיא ביידן מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הישראלית בימים האחרונים סביב הרג מותם של מתנדבי הסיוע, ואמר שישראל צריכה לפעול מיידית לטיפול בסוגיה ההומניטרית. רה"מ נתניהו התחייב לעשות כן.

בשיחה עלה גם הנושא של הפעולה המתקרבת ברפיח, וגורמים מדיניים אמרו לחדשות 13 כי האמריקנים כועסים מאוד על ההתנהלות של נתניהו, וחשים כי ישראל לא יודעת לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה, בין היתר סביב הסיוע ההומניטרי ברצועה.

אתמול הגיע המתח בין המדינות לשיא, כאשר ביידן התבטא אתמול בחריפות, ואמר כי "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים". עוד אמר הנשיא האמריקני אתמול כי "זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה הייתה קשה כל כך - מכיוון שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עובדי הסיוע, שניסו לספק עזרה לאזרחים. תקריות כמו של אתמול פשוט לא אמורות לקרות. ארה"ב קראה לישראל פעם אחר פעם למקד את הפעולות הצבאיות שלה נגד חמאס, תוך פעולות הומניטריות, כדי למנוע פגיעה באזרחים".

סגניתו של ביידן, קמלה האריס, התייחסה גם היא לתקרית בחשבון הטוויטר שלה: "טרגדיה נוראית. החקירה חייבת להיות מהירה ויש לנקוט בצעדים כדי להבטיח שזה לא ייקרה שוב. ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגן על עובדי הסיוע הפועלים באומץ כדי להקל על הסבל בעזה".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

הלילה, מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, והביע גם הוא את זעמו על התקרית. בהודעה מטעם הפנטגון נמסר כי אוסטין "זעם", והפציר בגלנט "לערוך חקירה מהירה ושקופה, ולפרסם את מסקנותיה". הוא הדגיש כי "יש להעמיד לדין את האחראים" לתקרית.

עוד אמר אוסטין בשיחה הטעונה כי "הטרגדיה הזו - מגבירה את הדאגה בארה"ב ממבצע קרקעי ברפיח", והדגיש כי במקרה שהפעולה תצא לפועל - ישראל תצטרך להתמקד בפינוי האזרחים הפלסטינים ובהזרמת הסיוע ההומניטרי. בסוף הודעת הפנטגון נמסר כי אוסטין הדגיש את תמיכתה של ארה"ב בהגנה על ישראל מפני איומים אזוריים, זאת ברקע הציפייה לתגובה איראנית על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק - וכוננות השיא בצה"ל.