דיווח: ביידן אמר לנתניהו שחיסול הנייה בוצע "בתזמון גרוע" לחטופים

על-פי "ניו יורק טיימס", נשיא ארצות הברית אמר לראש הממשלה בשיחתם ביום חמישי כי חיסול מנהיג חמאס בלב טהראן פגע בסיכויים להגיע לפריצת הדרך שארה"ב קיוותה לראות במגעים לעסקה - והזהיר מפני מלחמה אזורית. נתניהו התגונן: "אני לא פועל לסיכול הפסקת האש"

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה טלפון
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה | צילום: רויטרס

בשיחה הקשה שערך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קבע כי חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בוצע "בתזמון גרוע", בדיוק כשוושינגטון קיוותה לראות פריצת דרך במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש. כך לפי גורם אמריקני שצוטט היום (ראשון) ב"ניו יורק טיימס".

בנוסף לחששות שהביע בנוגע לעתיד המו"מ, הנשיא ביידן הזהיר את נתניהו כי חיסול הנייה בלב טהראן עלול להוביל לפריצתה של מלחמה אזורית, אותה הוא מנסה למנוע לאורך החודשים האחרונים.

גורם ישראלי בכיר, ששוחח עם העיתון האמריקני תחת הבטחה לאנונימיות, אמר כי נתניהו התגונן במהלך השיחה והבטיח לנשיא כי הוא אינו פועל לסיכול הסכמות שיובילו להפסקת אש. עוד טען ראש הממשלה כי מותו של הנייה דווקא יתרום בסופו של דבר לקידום העסקה ויפעיל לחץ נוסף על חמאס.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה | צילום: רויטרס

הן ארצות הברית והן ישראל מסרו לאחר החיסול כי ירושלים לא עדכנה את וושינגטון על תכניותה, על אף שהנשיא ביידן ורה"מ נתניהו נפגשו בבית הלבן ימים אחדים לפני הפעולה בטהראן. הגורם הישראלי ששוחח עם "ניו יורק טיימס" טען כי נתניהו לא רצה לסכן את האמריקנים, ולכן לא מסר עדכון מראש על כוונות ישראל במהלך ביקורו בוושינגטון.

עוד טען הגורם כי בניגוד לנטען ישראל לא הוסיפה תנאים חדשים למשא ומתן, וטען כי חמאס הם אלו שהוסיפו להצעה 29 דרישות נוספות. בנוסף הכחיש דיווחים על כך שישראל הסכימה לעזוב את ציר פילדלפי.

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
פגישת הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בבית הלבן | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

ביידן התייחס לחששותיו אודות מלחמה אזורית במזרח התיכון בשיחה קצרה עם כתבים בבסיס אנדרוז במרלינד ביום חמישי. "אני מודאג מאוד בנוגע לזה", אמר הנשיא, "הייתה לי שיחה ישירה מאוד עם ראש הממשלה היום, ישירה מאוד. יש לנו בסיס להסכם הפסקת אש, והוא צריך להתקדם איתו". כשנשאל האם חיסול הנייה מקשה על ההגעה לעסקה, הוא השיב: "זה לא סייע".

חרף המתיחות, ביידן ונתניהו עבדו בימים האחרונים באופן צמוד כדי להיערך למתקפה הצפויה של איראן ושלחותיה במזרח התיכון, כנקמה על החיסולים האחרונים. הנשיא האמריקני, בכובעו כמפקד העליון של הצבא, הורה על שליחת נושאות מטוסים וספינות מלחמה לאזור, בעת בה קצינים אמריקניים עודבדים מקרוב עם מקביליהם בצה"ל במטרה להיערך לתקיפה הצפויה, כפי שנעשה לפני התקיפה האיראנית באפריל.