הנשיא דרש - ורה"מ נענה: פרטים חדשים על שיחת ביידן-נתניהו

בניו יורק טיימס דווח כי נשיא ארצות הברית העמיד את ראש הממשלה "על תנאי" במהלך שיחתם לפני יומיים - והבהיר לו כי ישראל נדרשת לשנות כיוון כדי לשמור על התמיכה האמריקנית. על פי הדיווח, לאחר שהנשיא מסר את דרישותיו נתניהו לא התווכח, והבטיח להיענות אליהן. בעקבות השיחה הקבינט אישר להרחיב את הסיוע ההומניטרי לעזה. ביידן אתמול: "ישראל עושה את מה שביקשתי"

הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה טלפון
הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה | צילום: רויטרס

במהלך שיחתם לפני יומיים, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן העביר אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר לו כי על ישראל לשנות את התנהלותה כדי להבטיח את המשך התמיכה האמריקנית. בהמשך השיחה, הנשיא העביר שורת דרישות - אליהן נתניהו הבטיח להיענות במהלך הימים הקרובים, מבלי שהביע מחאה או התווכח. כך על פי דיווח שפורסם היום (שבת) בניו יורק טיימס.

לאחר השיחה, גורמים בבית הלבן טענו כי לנשיא ביידן יש סיבה להאמין שדרישותיו חלחלו לצמרת הישראלית - כך שלא יהיה צורך לעשות שימוש באיום שהציג בנוגע לשינוי המדיניות האמריקנית כלפי ישראל. לצד זאת, לפי הגורמים, איומיו של הנשיא לא היו איומי שווא, והוא נותר "רציני מאוד" לאורך השיחה עם נתניהו.

בישיבת הקבינט הלילית שנערכה לאחר השיחה, השרים הסמיכו את נתניהו ואת השרים יואב גלנט ובני גנץ לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, דרך נמל אשדוד ומחסום ארז. בבית הלבן בירכו על ההחלטה ומסרו כי יש להוציא אותה לפועל במהירות.

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
הנשיא ג'ו ביידן במהלך ביקורו בישראל | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"הנשיא ביידן שם את נתניהו על תנאי", אמר לניו יורק טיימס אהרון דייוויד-מילר, שלקח חלק במספר מגעים שנערכו בעבר לגיבוש הסכמי שלום במזרח התיכון. "הנשיא לא רוצה להילחם והוא הביא לראש הממשלה מבחן שהוא יכול לעבור, בוודאי בנוגע להגדלת הסיוע לעזה ואולי גם בנוגע לחידוש המגעים עם חמאס", הוסיף דייוויר-מילר, שתהה: "השאלה היא האם נתניהו רוצה להילחם".

סגן השר ושגריר ישראל בארצות הברית לשעבר מייקל אורן אמר לעיתון כי באמצעות איתות על שינוי אפשרי במדיניות האמריקנית, ביידן העניק לנתניהו מנוף לחץ שאותו הוא יוכל להפעיל נגד גורמי הימין הקיצוני בקבינט. "כך ראש הממשלה יוכל להבטיח את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה", הוסיף אורן.

עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה | צילום: רויטרס

ברקע המתיחות, הנשיא ביידן נשאל אתמול האם הוא שוקל להגביל את משלוחי הנשק לישראל בטרם עלה למסוק "מרין 1". בתשובה לשאלה ענה כי ישראל "עושה את מה שביקשתי". לפני כן, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס גם הוא לשיחתו של הנשיא עם ראש הממשלה, ואמר כי ביידן העביר מסר לפיו יש לקדם עסקה שתחזיר את החטופים.

קירבי התייחס לנושא בתגובה לשאלות כתבים בתדרוך הבית הלבן באשר לשאלת הגעת ראש המוסד דדי ברנע לשיחות המשא ומתן בקהיר, ובדבר הרמיזה של הנשיא לנתניהו כי הוא "לא עושה מספיק כדי להגיע לעסקת חטופים", וכי הוא "צריך להביא זאת לקו הסיום".

ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי | צילום: צילום מסך

בהתייחסות להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הוסיף: "ארה"ב תבחן את מספר המשאיות שנכנסות לעזה, לצד בחינת אינדיקטורים לשינוי ברמת הרעב הפוטנציאלי ברצועה". בלינקן אמר  כי ארה"ב "רוצה לראות לקיחת אחריות על התקיפה הישראלית של שיירת הסיוע של ארגון 'המטבח המרכזי העולמי'"..