מאחורי הקלעים של המשבר: בממשל ביידן זעמו על דברי "הגורם הבכיר"

על אף הדברים הקשים שאמר אמש נשיא ארה"ב, בלשכת ראש הממשלה מתעקשים כי לא מדובר במשבר חסר תקדים אלא בחילוקי דעות. לפי גורמים ישראלים, בממשל ביידן זועמים על דברי הבכיר בלשכת רה"מ בסוף השבוע האחרון בלונדון לפיהם "הממשל האמריקני ניסה להפיל את נתניהו מהשלטון פעמיים"

זמן צפייה: 10:12

המשבר ביחסים: בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכים להתעקש גם הערב (רביעי) כי לא מדובר במשבר חסר תקדים אלא בחילוקי דעות בלבד - ומסרבים להפנים את עומק המשבר. בלשכת ראש הממשלה לא צפו את האמירה החריפה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמש והיא תפסה אותם בהפתעה.

עם זאת, מאחורי האמירה עומד זעם אמריקני על שורת אירועים – ביניהם המהלכים המשפטיים ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט. בנוסף, לפי כמה מקורות ישראלים, בכירים אמריקנים זעמו על דברי הגורם הבכיר בפמליית ראש הממשלה בביקורו בלונדון בסוף השבוע האחרון.

Whatsapp Image 2023 03 20 At 2
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הגורם הבכיר אמר כי "הממשל האמריקני ניסה להפיל את נתניהו מהשלטון פעמיים". זאת, במענה לשאלה האם הממשל האמריקני מתערב מדי בענייני הפנים הישראלים. התשובה הזו של נתניהו מעוררת כעס גדול בממשל ביידן.

במהלך היום הגיעה שורת תגובות של שרי הממשלה וחברי הכנסת מהליכוד שגינו את דברי ביידן וקראו לארצות הברית שלא להתערב בעניינים של ישראל. יש לציין שישראל צריכה את התמיכה האמריקנית בשלל תחומים מביטחון ועד הגנה באו"ם. נתניהו ניסה לשלוט בשריו, באיחור, ורק בשעות הצהריים יוצאת הבהרה מטעמו לשרים שלא להתייחס לדברי ביידן בפומבי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2903232155' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_0qpqtx38' duration='']

בתוך כך, בהצהרה רשמית הערב, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי, אמר כי "נתניהו דיבר על קונצנזוס בהקשר לרפורמה המשפטית. לא ניתן לזעזע את היחסים בין המדינות, יש כבוד הדדי בין ביידן לבינו". עוד הוסיף קירבי כי "ישראל מדינה דמוקרטית ועצמאית ויכולה לקבל החלטות בעצמה". על פי ההערכות, ההצהרה היא הורדה של הטונים מצד ארצות הברית, אך עם זאת האמריקנים לא חזרו בהם מאמירותיו של הנשיא.

במחלקת המדינה התייחסו גם לנושא הפטור מוויז ואמרו: "שני הצדדים עובדים במשותף כדי לענות על כל הדרישות עד ה-30 בספטמבר על מנת שישראלים לא יצטרכו ויזה, אך כרגע ישראל עדיין לא עומדת בכל התנאים להיכנס לרשימת המדינות הפטורות". על פי ההודעה, ישראל עדיין לא העניקה מעבר חופשי לפלסטינים אזרחי ארה"ב בנמלי התעופה שלה ולעבר הגדה המערבית, דבר שמבחינת וושינגטון מהווה תנאי הכרחי למהלך.

עוד התייחסו במחלקת המדינה לדברים שכתב בטוויטר שלו יאיר נתניהו ולהאשמות שארה"ב ובפרט מחלקת המדינה מימנו את ההפגנות נגד הרפורמה.בבית הלבן הבהירו: "ההאשמות הללו שגויות. ארגונים לא ממשלתיים קיבלו מענקים ממחלקת המדינה בממשל האמריקני הקודם לפני הבחירות הנוכחיות בישראל והכסף הלך לתוכניות לימוד והעשרה לעורר מודעות לזכויות אדם וערכים דמוקרטיים. אך כל האשמה ורמיזה שאנו מאחורי זה, שגויות לחלוטין".

ויזה אמריקנית
ויזה אמריקנית | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורמים ישראלים היו מעוניינים שכבר בלילה תצא הודעה אמריקנית עם מסר מרוכך, אך בבית הלבן לא מתכוונים לחזור בהם מדברי ביידן - כך מפי גורמים אמריקנים. זאת, למרות תדרוכים של גורמים ישראלים שתצא הודעת פיוס.

גורם מהמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן שוחח עם חדשות 13 ואמר כי "המסרים שייצאו מהבית הלבן מתיישבים עם המסרים של ביידן, שלא אמר שום דבר חדש. אנחנו לוחצים על הישראלים להגיע לפשרה". גורמים אמריקנים מדברים על כך שהמתיחות הגבוהה נוצרה על רקע העובדה שהחקיקה המשפטית לא נעצרה וגם על רקע פיטורי גלנט.