ביידן בתום הפגישה עם לפיד: "מחויבים לביטחון ישראל"

שני המנהיגים נפגשו בארבע עיניים. אחד הנושאים העיקריים שעלו הוא סוגיית הגרעין האיראני. ביידן: "ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל". לפיד: "לבנות קואליציה של מדינות מתונות נגד איראן". השניים דנו גם בסכסוך הישראלי-פלסטיני - וביידן ביקש מישראל: "אל תפתיעו אותנו". כעת: לפיד וביידן נועדים מרחוק עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות

זמן צפייה: 00:00

היום השני לביקור ביידן בישראל: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל יאיר לפיד נפגשים הבוקר (חמישי) במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים. השניים שוחחו על איראן וסעודיה, ובתום הפגישה אמר הנשיא ביידן: "ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל".

רה"מ לפיד אמר כי השניים דנו בפגישה ב"בניית קואליציה של מדינות מתונות מול איראן" במטרה להיאבק בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.  לפיד הוסיף: "אל תחזרו להסכם הגרעין. צריך ללכת למועצת הביטחון". ביידן אמר: "אנחנו מנסים להגיע להסכם, אבל גם לזה יש מתישהו דד-ליין". בנושא הפלסטיני ביקש ביידן: "אל תפתיעו אותנו".  בהמשך היום השניים יחתמו על "הצהרת ירושלים" ויצאו בהצהרה משותפת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207141316' autoplay='0' credit='' desc='היום השני לביקור ביידן בישראל' poster='' kid='1_buq574zl' duration='']

בתוך כך, רה"מ לפיד, הנשיא ביידן והצוותים דנו בסוגיות אזוריות, ובראשם איראן והסכם הגרעין. לפיד הודה לנשיא ביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, והדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין (JCPOA) ואת הצורך בהעמקת הלחץ על איראן, על מנת שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי.

עוד הדגישו המנהיגים, את חשיבות פורום הנגב, וכן את הצורך בקידום שיתופי פעולה במסגרת "הארכיטקטורה האזורית", והשאיפה להרחבת מעגל מדינות הנורמליזציה. בנוסף, רה"מ לפיד והנשיא ביידן החליפו דעות בסוגיה הפלסטינית. ראש הממשלה הציג בפני הנשיא את פעולות ישראל לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים השונים.

כמו כן, המנהיגים בירכו על שתי ההצהרות המשותפות בין המדינות ביניהן "הצהרת ירושלים" שתיחתם היום, וכן על ההצהרה המשותפת בנושא שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. כמו כן, הם ברכו על המפגש הצפוי של פורום מנהיגי I2U2 (ישראל, הודו, איחוד האמירויות וארה"ב) בראשותם. בנוסף, המנהיגים הנחו את הדרג המקצועי להשלים את תהליך הפטור מוויזה בהקדם.

Whatsapp Image 2022 07 14 At 1
פגישת הצוותים במלון ''וולדורף אסטוריה'' בירושלים | צילום: קובי גדעון / לע''מ

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר בתדרוך לכתבים כי ביידן צפוי לומר ללפיד שיש לסייע לאוקראינה נוכח התוקפנות הרוסית, וכי קיימים מספר "צרכים ספציפיים" שצפויים להיות נדונים. בעניין "הצהרת ירושלים" שתיחתם היום בתום הפגישות בין המנהיגים, צפויה ארה"ב להבהיר כי לעולם לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. בתוך כך, בהצהרה - כפי שפורסם אמש בחדשות 13 - ישנה רמיזה שארה"ב תרתום את כל משאביה הלאומיים לעצירת תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, ובישראל רואים בחתימה עדות לנכונות מסוימות אף לפעילות צבאית בנושא.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207140939' autoplay='0' credit='' desc='היום השני לביקור הנשיא ביידן בישראל' poster='' kid='1_719u0ysq' duration='']

לוח הזמנים המלא להיום:

11:30 - פגישת ביידן ולפיד ב"וולדורף אסטוריה"

ב-12:30 ישתתף ביידן בשיחת זום עם האמירויות והודו

ב-13:30 ביידן ולפיד יחתמו על "הצהרת ירושלים"

ב-16:15 - פגישה של ביידן עם הנשיא הרצוג

17:15 - פגישה עם יו"ר האופוזיציה נתניהו

ב-16:30 ישתתף ביידן בטקס קבלת "עיטור הנשיא"

ב-19:50 ישתתף ביידן בטקס פתיחת המכבייה

הנשיא ביידן ונשיא המדינה הרצוג
הנשיא ביידן ונשיא המדינה הרצוג | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

לאחר מכן ימשיך הנשיא ביידן לבית הנשיא, לפגישה עם הנשיא הרצוג, ואז גם עם יו"ר האופוזיציה נתניהו. בכל מה שקשור לפלסטינים, ביידן לא הגיע לישראל עם בשורה - הוא ממשיך לדבוק בפתרון שתי המדינות, אבל לא ייתן לו משקל רב ביומיים הקרובים.

בכירים בירושלים אומרים כי בכל הקשור להתפתחות ביחסים בין ישראל וסעודיה, מדובר ב"צעדי תינוק בדרך לנורמליזציה". בתוך כך, הרבה מאוד תלוי במה יקרה במהלך ביקורו הצפוי של הנשיא בסעודיה, כאשר מה שיקרה שם ישפיע על המהלכים והתהליכים שיוכרזו עם הסעודים.

הכעבה במכה, סעודיה
הכעבה במכה, סעודיה | צילום: רויטרס

על רקע ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן בישראל, מקורות יודעי דבר מסרו לרשת האמריקנית "CNN" כי סעודיה צפויה להכריז השבוע כי תאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש במרחב האווירי שלה. כמו כן, הממלכה צפויה לאשר את קיומן של טיסות שכר ישירות מישראל לסעודיה, עבור מוסלמים שירצו לקחת חלק בעלייה לרגל למקומות הקדושים שבממלכה.

לפי הדיווח, טרם ביקורו של הנשיא בישראל, פקידים אמריקניים פעלו כדי להעמיק את התיאום הביטחוני בין ישראל ומדינות ערב, וגם בין ישראל וסעודיה. כזכור, בכירים בממשל ביידן, ביניהם גם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבאן, התבטאו ואמרו שנורמליזציה מלאה בין המדינות "צפויה לקחת זמן".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

בישראל סיכמו אתמול בסיפוק את יום הביקור הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל. אתמול, מעט אחרי 15:00, נחת הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן בנמל התעופה בן גוריון והתקבל בחום על-ידי הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הדרישה האמריקנית, נזכיר, הייתה להימנע מלחיצות ידיים בקבלת הפנים, ובנמל התעופה ציין הנשיא ביידן כי היחסים בין המדינות "חזקים מאי פעם".

משם הוא המשיך לתערוכת הנשק של צה"ל וראה את המערכות המתקדמות והחדשניות ביותר של מערכת הביטחון. בתחנה הבאה, ביקר הנשיא במוזיאון "יד ושם" שבו פגש ביידן, שתי ניצולות שואה עמן שוחח דקות ארוכות ואפילו מחה דמעה.

חסימת כביש 1 לירושלים לאחר הגעת ביידן לישראל
חסימת כביש 1 לירושלים לאחר הגעת ביידן לישראל | צילום: פלאש 90

במהלך היום לא צפויים חסימות תנועה ושיבושים בצירים הבינעירוניים המובילים לעיר ירושלים. פירוט השינויים בהסדרי התנועה בתוך העיר ירושלים: בשעה הקרובה ולאורך כל היום, צפויים להיסגר לתנועה לסירוגין, בהדרגה ובאופן נקודתי הרחובות הבאים: שלמה המלך – יצחק קריב, מצומת דוד המלך – זבוטינסקי לכיוון דוד המלך, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, מצומת הלל – מנשה בן ישראל לכיוון אגרון.

בהמשך היום, ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות - מצומת דוד המלך – ז'בוטינסקי עד בית הנשיא, מצומת שלמה המלך – קריב לכיוון המלך דוד, כיכר פריז לכיוון קרן היסוד, מצומת בית לחם – עמק רפאים לכיוון המלך דוד, דובנוב לכיוון זבוטינסקי, רח׳ הנשיא פינת הארי לכיוון בית הנשיא.

בשעות הערב, ייחסמו לתנועה הרחובות- המלך דוד, קרן היסוד, עזה, הרצוג וגולומב. לצד זאת, נמשכת גם היערכות המשטרה לטקס פתיחת ה"מכביה" ה-21 שיתקיים היום באיצטדיון טדי. המשטרה ממליצה לציבור המתנייד בתוך העיר ירושלים, לנסוע בתחבורה הציבורית והרכבת הקלה.