ארה"ב על השתתפות בן גביר באזכרת הרב כהנא: "חגיגת מורשת של ארגון טרור - דבר מתועב"

דובר מחלקת המדינה התייחס להשתתפותו של יו"ר עוצמה יהודית באזכרתו של הרב כהנא ואמר: "אנו מודאגים מהמורשת של תנועת 'כהנא חי' ומהשימוש המתמשך ברטוריקה הזו בקרב גורמים ימניים קיצוניים ואלימים"

זמן צפייה: 01:03

דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית נד פרייס התייחס אמש (חמישי) להשתתפותו של השר לביטחון פנים המיועד, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, באזכרתו של הרב כהנא. זאת, במהלך תדרוך לעיתונאים שהוא עורך מידי יום. בתוך כך, פרייס אמר: "חגיגת מורשת של ארגון טרור זה דבר מתועב. אין מילה אחרת לזה".

פרייס הוסיף: "אנו מודאגים מהמורשת של תנועת 'כהנא חי' ומהשימוש המתמשך ברטוריקה הזו בקרב גורמים ימניים קיצוניים ואלימים. גינינו את ההסתה, האלימות ואת הגזענות בכל צורותיה. יש סיבה טובה לכך שתנועת 'כהנא חי' עודנה מוגדרת ארגון טרור. אנו קוראים לכל הצדדים לנהוג ברוגע, באיפוק ולהימנע מפעולות שעשויות להחריף את המתיחות, כולל בירושלים".

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס
''חגיגת מורשת של ארגון טרור - דבר מתועב''. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס | צילום: רויטרס

כאמור, יו"ר עוצמה יהודית השתתף אמש בעצרת לזכרו של מייסד תנועת "כך" הרב מאיר כהנא שנרצח לפני 32 שנה, ואמר כי "זה לא סוד שהיום אני לא הרב כהנא", וספג קריאות בוז, אך הוסיף כי "ודאי שנפעל ונעשה למען גירוש מחבלים". עוד אמר בן גביר: "מאז הייתי בן 16, כל שנה הגעתי לאזכרה כאן להוקיר ולהכיר את מי שנרצח על קידוש השם, חייב לו זה שחזרתי בתשובה".

בטרם נאם בעצרת, בן גביר הגיע לסבב ההתייעצויות בבית הנשיא, והמליץ בפני הנשיא יצחק הרצוג על בנימין נתניהו כמועמדו לראשות הממשלה. בהצהרה שמסר בצאתו מבית הנשיא אמר בן גביר: "הרב כהנא היה יהודי שנרצח על ידי בני עוולה, גם הבן שלו וכלתו נרצחו. הרב כהנא פעל למען יהודי ברית המועצות פעל נגד אנטישמיות והציע את עונש מוות למחבלים ובנושאים האלה אני מעריך אותו".

"לא עם כל הדעות של הרב כהנא אני מזדהה, ואני אומר בצורה מפורשת - אני לא מכליל היום את כל הערבים. לא הכרתי את הרב כהנא, הוא נרצח, אבל חזרתי בתשובה דרך הישיבה של הרב כהנא אז אני אומר - הוא היה אדם עם אהבת ישראל גדולה, אני לא מזדהה עם כל העמדות שלו, אבל אני לא אירק לבאר שממנה שתיתי", הוסיף.

המונדיאל בקטאר
לראשונה בהיסטוריית המדינות - טיסה ישירה בין ישראל וקטאר בזמן המונדיאל | צילום: רויטרס

בהמשך, פרייס התייחס גם להכרזה המשתפת לישראל, קטאר ופיפ"א על קיום טיסות ישירות בין ישראל וקטאר במהלך תקופת המונדיאל. "ארה"ב מברכת על הצעד ההיסטורי ומשבחת את המאמצים שהושגו כדי להגיע להסדר זה. ההכרזה היא התפתחות משמעותית. כפי שאמר הנשיא ביידן, בניית אינטגרציה אזורית, במזרח התיכון ומחוצה לו, מביאה שגשוג וביטחון לתושבי האזור".

גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בירך על ההחלטה. בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני מברך על הכרזת פיפ"א על קיומן של טיסות ישירות בין קטאר לישראל לקראת המונדיאל. צעד זה מחזק קשרים בין אנשים ומאפשר חופש נסיעה לכולם, לישראלים ולפלסטינים כאחד".