בעולם הערבי מגנים את בן גביר: "ישראל נושאת באחריות להשלכות"

ביקור השר לביטחון לאומי בהר הבית זכה לתגובות רבות, בין היתר ממצרים, ירדן, סעודיה וקטר. מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי "בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי טרם החליטו כיצד להגיב, הביקור תפס אותם בהפתעה". נסיעתו של רה"מ נתניהו לאמירויות צפויה להידחות

זמן צפייה: 17:48

גורמים רבים הגיבו הבוקר (שלישי) לביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, בין היתר ממדינות רבות בעולם הערבי שגינו את המעשה, בהם מצרים, ירדן, סעודיה, קטר ואיחוד האמירויות. בתוך כך, נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיחוד האמירויות, שתוכננה לשבוע הבא, צפויה להידחות. גורם בלשכת ראש הממשלה: "נתניהו מחוייב לשמור על הסטטוס קוו, במסגרתו שרים עלו לא פעם להר הבית. אין שינוי בסטטוס קוו".

משרד החוץ הירדני גינה בחריפות ובהודעה נכתב כי "ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות המסוכנות של הסלמה זו". שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני, שמחו בפניו על עליית בן גביר להר הבית. השגריר השיב כי "אנחנו מחוייבים לסטטוס קוו בהר הבית ולחופש הפולחן בירושלים. אין הפרה של הסטטוס קווה. שרים עלו בעבר להר".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרך להר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרך להר הבית

גורם בלשכת נתניהו ניסה להנמיך את הלהבות ומסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס. במסגרת הסטטוס קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. לכן הטענה שיש שינוי בסטטוס קוו היא חסרת שחר".

לאחר האיומים אתמול, מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי "בחמאס ובג'יהאד האסלאמי טרם החליטו כיצד להגיב על ביקור בן גביר, והחלו לקיים התייעצויות. הביקור בהר הבית תפס אותם בהפתעה - אין בחמאס התלהבות לצאת למערכה מול ישראל".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עם זאת, בחמאס מבינים כי לא יוכלו להתבונן מן הצד מבלי לנקוט בצעדים, ולו מינוריים. "הג'יהאד האסלאמי ואחרים מסנדלים את חמאס מימין", נמסר מטעם הגורמים. "גם אפשרות של הסלמה רחבה בשבועות הקרובים נלקחת בחשבון".

בהודעה הרשמית מטעם דובר חמאס חאזם קאסם נכתב: "פשע פלישתו של השר הפשיסטי בן גביר למסגד אל אקצא, המשך התוקפנות של הכיבוש הציוני על המקומות הקדושים שלנו ומלחמה על הזהות הערבית שלנו. מסגד אל אקצא היה ויישאר ערבי, אסלאמי ואין לאף כוח או אישיות פשיסטית בכדי לשנות אמת זו. העם הפלסטיני ימשיך להגן על המקומות הקדושים שלו ומסגד אל אקצא וילחם למען טיהורו מטומאת הכיבוש. מערכה זו לא תפסק אלא בניצחון הסופי של עמנו וגירוש הכובש מכל אדמותינו".

הודעת הג'יהאד האסלאמי הייתה דומה: "הכיבוש הישראלי נושא באחריות לפלישת השר בן גביר לאל-אקצא, מה שיוביל לפיצוץ. ההתנגדות הפלסטינית נמצאת במוכנות ועירנות, מבצעת הערכת מצב מתמשכת וידה על ההדק".

מתפללים עלו לרגל להר הבית לרגל תשעה באב
מתפללים יהודים בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתייה אמר היום בפתח ישיבת הממשלה ברמאללה כי "פלישתו של השר הישראלי בן גביר למסגד אל אקצא מהווה אתגר מסוכן לרגשות כל בני העם הפלסטיני". אשתייה קרא לבני העם הפלסטיני, אשר הכשילו לדבריו את "מזימת המגנומטרים לבלום את הפלישות הללו שמבקשות להפוך את מסגד אל אקצא לבית תפילה יהודי, דבר המהווה הפרה של כל הנורמות, הערכים וההסכמים המשפטיים הבינלאומיים וכן את התחיבויותיו של הנשיא האמריקני". גם שר החוץ של הרשות הפלסטינית גינה את הביקור וכינה אותו "פרובוקציה חסרת תקדים".

משרד החוץ המצרי פרסם גם הוא הודעה, בה הוא "מביע צער על הפלישה של בכיר בממשלת ישראל החדשה למסגד אל אקצא בלווית פעילים קיצוניים ותחת אבטחה של הכוחות הישראלים". בהודעה מביעה מצרים את התנגדותה המוחלטת לכל צעד חד צדדי הנוגד לסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי בירושלים.

כמו כן, מצרים מזהירה מההשלכות השליליות שיש לצעדים מסוג זה על הביטחון והיציבות בשטחים הכבושים ובאזור וכן על עתיד תהליך השלום. בהודעה קוראת מצרים לכל הצדדים לנהוג באיפוק ולהמנע מכל צעד שילבה את המתיחות.

טום ניידס, שגריר ארה''ב בישראל
טום ניידס, שגריר ארה''ב בישראל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

האיחוד האירופי לא גינה, אך שלח הודעת "אזהרה" ובה נכתב: "אנחנו מדגישים את החשיבות של שמירה על הסטטוס קוו סביב המקומות הקדושים, ומודאגים מצעדים שנעשים כדי להפר אותו. הם מסכנים את המצב המתוח ממילא בירושלים ובשטחים הפלסטינים הכבושים", כך לפי הודעת האיחוד.

"האיחוד האירופי קורא לכל הצדדים באזור להראות רוגע ולשמור על הסדר, כדי למנוע הסלמה", כך לשון ההודעה.

דובר שגרירות האמריקנית בישראל מסר בתגובה לביקור כי "השגריר טום ניידס היה מאוד ברור בשיחותיו עם הממשלה הישראלית בנוגע לשמירת הסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת הן בלתי מקובלות".

אמש אמר בכיר ישראלי לחדשות 13: "האמריקנים מציבים קווים אדומים מאוד ברורים בימים האחרונים, כשהראשון הוא סוגיית הסיפוח: בבית הלבן לא מוכנים לשמוע על שום מהלך שכזה וכן על כל שינוי בסטטוס קוו בהר הבית".

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם במערכת הפוליטית הגיבו לביקור. ראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "זה מה שקורה כשראש ממשלה חלש נאלץ להפקיד את האיש הכי חסר אחריות במזרח התיכון על המקום הכי נפיץ במזרח התיכון", ובהמשך מסר: "מדינת ישראל לא מקבלת תכתיבים מאף אחד לגבי בטחונה, אבל לריב עם חצי עולם רק כדי שבן גביר יבלה 13 דקות על הר הבית זה חוסר אחריות מדיני וחולשה מדהימה של נתניהו מול שריו".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקפה גם היא את השר הטרי וכתבה: "אתמול: נראה להם מאיפה משתין הבן גביר. היום: עולה להר כמו גנב בלילה, משחק מחבואים ותרגילי הטעייה. עוצמה יהודית? יותר נכון ממשלת פרובוקציות ילדותית. לכו".

Whatsapp Image 2022 04 23 At 0
פלסטינים מתפרעים במסגד אל אקצא (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, ביום ראשון הודיע השר כי בכוונתו לעלות להר הבית כבר "בימים הקרובים" - ולראשונה מאז השבעת הממשלה. בעקבות דבריו שוחח השר עם ראש הממשלה בשעות הערב. לאחר השיחה עם נתניהו, בליכוד הבהירו אמש: "לאחר שהתייעץ עם גורמי ביטחון, ראש הממשלה נתניהו לא ביקש מבן גביר שלא לעלות להר הבית".

טרם עלייתו של השר, נמסר רשמית מטעם חמאס: "התוכניות והאיומים של השר הפאשיסטי בממשלת ישראל החדשה, איתמר בן גביר, לגבי זיהום והפשיטה על מסגד אל-אקצא – מהווים סימן לקראת הבערת האיזור והם בבחינת הוספה של שמן למדורה. אנחנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה. אנחנו קוראים לבני עמנו ולצעירים האמיצים שלנו שיבואו בהמוניהם למסגד אל-אקצא וישהו שם וזאת מתוך מפני פשיטתו של מנהיג המתנחלים, בן גביר".

הפעם האחרונה שבה בן גביר עלה להר הבית הייתה אי אז בתחילת חודש אוגסט. לטענתו, הוא עלה להר הבית "כדי לצעוד ולהזכיר שהריבונות בהר היא שלנו". מאז, התחייב השר כמה וכמה פעמים לעלות שוב. יצוין כי בן גביר ספג לא פעם ביקורת על עלייתו להר הבית, הן מצד קבוצות וגורמים בחברה החרדית שמתנגדים לעלייה יהודית להר הבית, עמם ניתן למנות את הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שכינה את השר "אהבל". גם כמה מחברי הממשלה היוצאת התבטאו בעבר נגד עלייתו של בן גביר להר הבית.