600 משפטנים בריטים: "לעצור ייצוא הנשק לישראל כדי למנוע רצח עם"

אחרי חשיפת חדשות 13 על אודות שיחת הטלפון החריגה בין ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק לנתניהו, שבה אמר הראשון כי בלונדון שוקלים להכריז על ישראל כמפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי, דווח ב"גרדיאן" כי יותר מ-600 משפטנים בריטים חתמו על מכתב שבו קראו להפסיק את ייצוא הנשק "כדי למנוע רצח עם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק | צילום: רויטרס

לאחר הפרסום בחדשות 13 על השיחה החריגה בין רה"מ נתניהו לר"מ בריטניה: יותר מ-600 משפטנים, עורכי דין, ואקדמאים בבריטניה, כולל שלושה שופטי בית המשפט העליון לשעבר, חתמו על מכתב הקורא לראש הממשלה רישי סונאק להפסיק לחמש את ישראל כ"אמצעי למניעת רצח עם" - ומזהיר כי ממשלת בריטניה מפרה את החוק הבינלאומי בכך שהיא ממשיכה את אספקת הנשק. כך דווח היום (חמישי) בעיתון "הגארדיאן" הבריטי.

במכתב לראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, טוענים החותמים כי "המצב הנוכחי ברצועת עזה הוא קטסטרופלי", וכי "לאור קביעת בית הדין הבינלאומי (ICJ) כי קיים סיכון 'מתקבל על הדעת' שישראל מבצעת רצח עם  - בריטניה מחויבת על-פי חוק לפעול למניעתו". יתר על כן, מנסחי המכתב טענו כי "השעיית אספקת הנשק היא אמצעי העשוי להרתיע ואף למנוע רצח עם".

המכתב בן 17 העמודים מהווה גם חוות דעת משפטית, ובו נכתב: "אמנם אנו מברכים על הקריאות של ממשלתך להפסקת הלחימה בעזה ולכניסה ללא הפרעה של סיוע הומניטרי לרצועה, אך להמשיך את מכירת הנשק ומערכות הנשק לישראל לצד האיומים המתמשכים על השעיית הסיוע הבריטי לאונר"א - נופל באופן משמעותי מההתחייבות של ממשלתך על-פי החוק הבינלאומי".

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
פליטים עזתים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי | צילום: רויטרס

כמו כן, המכתב קורא לממשלה לפעול להפסקת אש קבועה ולהטיל סנקציות "על יחידים וגופים שהשמיעו הצהרות המסיתות לרצח עם נגד הפלסטינים". עוד נטען כי החזרת המימון לאונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, היא "הכרחית להכנסה והפצה יעילה של סיוע הומניטרי ואמצעי קיום לפלסטינים בעזה, ובהרחבת מניעת רצח עם".

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

ראש ממשלת סקוטלנד, חמזה יוסף, הזהיר כי בסירוב של הממשלה להפסיק את מכירת הנשק לישראל, "בריטניה תהיה בסכנה להיות שותפה להרג אזרחים חפים מפשע". בנוסף, חבר בית הלורדים הבריטי, לורד פיטר ריקטס, אמר ל-BBC אחרי שיגור המכתב: "אני חושב שיש ראיות רבות כעת שישראל לא הקפידה מספיק כדי למלא את התחייבויותיה לבטיחות אזרחים פלסטינים ברצועת עזה. מדינה שמקבלת נשק מבריטניה צריכה לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי - זה תנאי של רישיון ייצוא נשק".

רה"מ נתניהו בהצהרה עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
רה"מ נתניהו בהצהרה עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ברקע הרג עובדי הסיוע בעזה, התקיימה אמש שיחת טלפון בין ראש ממשלת בריטניה לרה"מ נתניהו. במוקד השיחה - איום דרמטי של רישי סונאק להכריז על ישראל כמפירת החוק ההומניטרי הבינלאומי, שמגיע לאחר חוות דעת משפטית שהתקבלה בלונדון בימים האחרונים. גורמים מדיניים בישראל הביעו חשש שמהלך כזה, אם אכן ייצא לפועל, יוביל לסנקציות שקשורות לחימושים ומכירת נשק.

סונאק אמר: "הפגיעה בעובדי הסיוע בלתי נסבלת. אני מבין שהמדיניות שלך היא לאפשר מעבר סיוע הומניטרי ככל שנדרש, אבל בפועל הדברים לא קורים". הוא הוסיף: "בריטניה תומכת בחיסול חמאס - אבל לא במחיר של קטסטרופה הומניטרית. בלי הגברה של הסיוע, ניאלץ להכריז על ישראל כמפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי. זה לא טוב לנו - ולא טוב לכם".