על רקע הבריחה ההמונית מרוסיה: דיון חירום בממשלה

גברים, נשים וטף ניסו לצאת מגבולות רוסיה ביממה האחרונה בשל הכרזת הנשיא פוטין על גיוס מאסיבי של חיילים למלחמה באוקראינה. תנועה כבדה נרשמה בגבולות עם גיאורגיה ופינלנד, שהודיעה כי תשקול לעצור כניסת אזרחים רוסים לשטחה. בישראל: גורמי ממשלה, ארגון "נתיב" ואנשי הסוכנות היהודית התכנסו לדיון חירום בנושא

זמן צפייה: 02:26

תנועה ערה הורגשה היום (חמישי) בגבולות רוסיה עם פינלנד וגיאורגיה, בשעה שאנשים רבים מנסים להימלט מהמדינה לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הכריז על גיוס חלקי של חיילים, בסדר גודל שלא נראה מאז ימי מלחמת העולם השנייה. בישראל צופים גל עלייה של יהודי רוסיה, ובשעה זו מתקיים דיון חירום של גורמי ממשלה, ארגון "נתיב" ואנשי הסוכנות היהודית.

ברשתות החברתיות ברוסיה מפיצים "עצות" כיצד לצאת מהמדינה, בעוד גברים רבים חוששים מצו הגיוס של פוטין. האזרחים מחפשים יציאה מגבולות המדינה לא רק דרך הגבולות היבשתיים, אלא גם דרך האוויר, והמחירים לכרטיסי טיסה נוסקים עד ל-5,000 דולר לכיוון אחד למדינות השכנות. מרבית הטיסות לימים הקרובים כבר מלאות והכרטיסים אזלו. ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין, הודיעה הערב שממשלתה תשקול כיצד לעצור כניסת אזרחים רוסים למדינה .

גבר בשם אלכס סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס שברח לאיסטנבול בשל הודעת נשיא רוסיה. "זה צעד מסכן מאוד, ויכול להוביל להמון בעיות לאזרחי רוסיה". לתחושתו, לא הרבה רוסים רוצים להתגייס. גבר נוסף בשם סרגיי שהתראיין לרויטרס בבלגרד, בירת סרביה, אמר "מלחמה זה נורא. זה בסדר לפחד ממלחמה ומוות וכאלה דברים".

בתוך כך, סוכנות ידיעות ממזרח אירופה צייצה בחשבון הטוויטר שלה סרטון של לשכת גיוס שהוצתה בעיר לומונוסוב, שליד סנט פטרסבורג. עיתונאי עצמאי בשם סוטירי דימפינודיס העלה גם הוא לטוויטר סרטון ובו נראה תור ארוך של מכוניות בגבול של רוסיה עם מונגוליה, בצד המזרחי של המדינה.

 

בקרמלין כמובן מכחישים את הדברים, כאשר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר היום לכתבים שהשמועות על בריחה המונית הן מוגזמות. סקרים רוסיים הממומנים על ידי המדינה הראו ש-70 אחוז מהאזרחים תומכים במלחמה באוקראינה, אותם הורוסים מכנים "מבצע צבאי מיוחד".

כזכור, אתמול הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס חלקי של מאות אלפי איש, משירות המילואים והכשירים לגיוס, לטובת המלחמה מול אוקראינה. פוטין הכריז על כך בנאום שנשא לאומה מלשכתו, ובו איים על המערב, ש"עבר את הגבול בתוקפנות שלו כלפי רוסיה", ורמז כי בכוונתו להשתמש בנשק לא-קונבציונלי: "יש לנו הרבה נשקים להגיב - זה לא בלוף. נשתמש בכל המשאבים שיש לנו כדי להגן על אנשינו".