אוסטרליה חזרה בה מההכרה בי-ם: "מחויבים לפתרון שתי המדינות"

שרת החוץ האוסטרלית הודיעה כי מדינתה חזרה בה מהחלטת הממשלה הקודמת להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, שהתקבלה עם הודעת ממשל טראמפ על העברת השגרירות האמריקנית לבירה. רה"מ לפיד בתגובה: קיבלו החלטה כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת

זמן צפייה: 00:48

שרת החוץ האוסטרלית פני וונג הודיעה הבוקר (שלישי) כי מדינתה, בהחלטה שהתקבלה על ידי הקבינט של ראש הממשלה הנוכחי אנתוני אלבניזי, חזרה בה מהחלטת הממשלה הקודמת בראשות סקוט מוריסון, להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, בטענה שסוגית מעמדה של העיר צריך להיפתר במסגרת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב להודעה האוסטרלית: "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם".

ממשרד החוץ נמסר: "ישראל מביעה את אכזבתה העמוקה לנוכח החלטת ממשלת אוסטרליה הנובעת משיקולים פוליטיים קצרי ראות. ירושלים היא בירתו של העם היהודי מזה 3000 שנה ותמשיך להיות בירת ישראל הנצחית והמאוחדת ללא קשר להחלטה זו או אחרת".

מוריסון מכריז על ירושלים המערבית כבירתה של ישראל במסיבת עיתונאים שכינס בסידני
ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר סקוט מוריסון מכריז על מערב ירושלים כבירתה של ישראל במסיבת עיתונאים בסידני. ספטמבר 2018 | צילום: getty images

בהודעתה הבוקר, שרת החוץ האוסטרלית וונג ציינה כי "אוסטרליה תמיד תהיה ידידה איתנה של מדינת ישראל", שהוסיפה כי "באותה מידה אנו תומכים בעם הפלסטיני". עוד אמרה השרה כי מדינתה "מחויבת לפתרון שתי המדינות שבו מדינת ישראל ומדינה פלסטינית עתידית יתקיימו במקביל, בשלום ובביטחון, בגבולות המוכרים בינלאומית". וונג גרסה כי "לא נתמוך בגישה שתערער את הסיכוי הזה".

יצוין כי בשנת 2018, ראש ממשלת אוסטרליה הקודם, סקוט מוריסון, הודיע ימים אחדים לפני הבחירות במדינה (בהם הפסיד), כי אוסטרליה תכיר במערב ירושלים כבירתה של מדינת ישראל, אם כי נמנע מלהעביר את השגרירות האוסטרלית לעיר באופן מידי. זה קרה שנה לאחר שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הכיר גם הוא בירושלים כבירת ישראל.

שגרירות אוסטרליה בישראל
שגרירות אוסטרליה בישראל | צילום: שאטרסטוק

בהמשך, וונג התייחס להחלטתו של מוריסון וטענה כי היא "ייחדה את אוסטרליה מהעמדה לצד רוב הקהילה הבינלאומית". וונג הביעה צער על ההחלטה "לשחק בפוליטיקה" באופן שהביא ל"שינוי עמדתה של אוסטרליה, ולמצוקה בקרב רבים בקבילה האוסטרלית שאכפת להם מהנושא הזה".

במשרד החוץ הישראלי טרם החליטו על צעדי תגובה קונקרטיים. בתוך כך, השגריר האוסטרלי בישראל יזומן היום לשיחת הבהרה במטה משרד החוץ, והודעת תגובה רשמית להחלטת ממשלת אוסטרליה צפויה להתפרסם "בהמשך". כך טענו במשרד החוץ.