השגריר האוסטרלי זומן למשרד החוץ: "החלטה אומללה בעיתוי אומלל"

בעקבות הודעתה של אוסטרליה על כך שחזרה בה מההחלטה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, ראשת המערך המדיני-אסטרטגי זימנה את השגריר בהנחיית רה"מ לפיד והביעה את מחאתה ואת האכזבה בישראל. "ההחלטה רק מעודדת קיצוניים ברשות הפלסטינית להמשיך ולהתסיס את השטח

זמן צפייה: 02:12

בעקבות הודעתה של אוסטרליה על כך שחזרה בה מההחלטה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, שגריר אוסטרליה בישראל פול גריפתס הגיע היום (שלישי) למשרד החוץ, לאחר שזומן בדחיפות על ידי ראשת המערך המדיני-אסטרטגי עליזה בן נון, בהנחייתו של ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד.

ממשרד החוץ נמסר כי בן נון הביעה בפני השגריר את האכזבה העמוקה השוררת בישראל ואת מחאתה על ההחלטה המפתיעה של ממשלת אוסטרליה לשנות את עמדתה ביחס לירושלים. בן נון ציינה כי מדובר בהחלטה אומללה המתעלמת מהקשר העמוק והנצחי בין ישראל לבירתו ההיסטורית, ואשר מנוגדת ליחסים הטובים שבין ישראל ואוסטרליה.

בן נון הוסיפה שההחלטה רק מעודדת קיצוניים ברשות הפלסטינית להמשיך ולהתסיס את השטח, מסכנת את היציבות ומנוגדת לרוח התקופה האחרונה, שבמסגרתה נרשמה התקדמות משמעותית ביחסי ישראל ומדינות המזרח התיכון. בן נון הוסיפה גם כי ההחלטה באה בעיתוי אומלל, בתקופה בה חוגג העם היהודי בכול העולם את חג הסוכות ואת הקשר המיוחד לירושלים, וכי ישראל תשקול כעת את צעדיה הבאים.

שרת החוץ האוסטרלית פני וונג
שרת החוץ האוסטרלית פני וונג | צילום: רויטרס

כזכור, הבוקר הודיעה שרת החוץ האוסטרלית פני וונג כי בהחלטה שהתקבלה על ידי הקבינט של ראש הממשלה הנוכחי אנתוני אלבניזי, הממשלה האוסטרלית חזרה בה מהחלטת הממשלה הקודמת בראשות סקוט מוריסון, להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, בטענה שסוגית מעמדה של העיר צריך להיפתר במסגרת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים.

בהודעתה הבוקר, שרת החוץ האוסטרלית וונג ציינה כי "אוסטרליה תמיד תהיה ידידה איתנה של מדינת ישראל", שהוסיפה כי "באותה מידה אנו תומכים בעם הפלסטיני". עוד אמרה השרה כי מדינתה "מחויבת לפתרון שתי המדינות שבו מדינת ישראל ומדינה פלסטינית עתידית יתקיימו במקביל, בשלום ובביטחון, בגבולות המוכרים בינלאומית". וונג גרסה כי "לא נתמוך בגישה שתערער את הסיכוי הזה".

יצוין כי בשנת 2018, ראש ממשלת אוסטרליה הקודם, סקוט מוריסון, הודיע ימים אחדים לפני הבחירות במדינה (בהם הפסיד), כי אוסטרליה תכיר במערב ירושלים כבירתה של מדינת ישראל, אם כי נמנע מלהעביר את השגרירות האוסטרלית לעיר באופן מידי. זה קרה שנה לאחר שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הכיר גם הוא בירושלים כבירת ישראל.

בהמשך, וונג התייחס להחלטתו של מוריסון וטענה כי היא "ייחדה את אוסטרליה מהעמדה לצד רוב הקהילה הבינלאומית". וונג הביעה צער על ההחלטה "לשחק בפוליטיקה" באופן שהביא ל"שינוי עמדתה של אוסטרליה, ולמצוקה בקרב רבים בקבילה האוסטרלית שאכפת להם מהנושא הזה".

ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה הערב
ראש הממשלה יאיר לפיד

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב הבוקר להודעה האוסטרלית ומסר: "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם".

ממשרד החוץ נמסר הבוקר: "ישראל מביעה את אכזבתה העמוקה לנוכח החלטת ממשלת אוסטרליה הנובעת משיקולים פוליטיים קצרי ראות. ירושלים היא בירתו של העם היהודי מזה 3000 שנה ותמשיך להיות בירת ישראל הנצחית והמאוחדת ללא קשר להחלטה זו או אחרת".