בלשכת רה"מ ובמשרד החוץ בוחנים: לחץ מדיני לעצור את חוק העמותות

ארה"ב, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות פנו לבכירים בישראל בעקבות קידום החוק שמטרתו לצמצם מעורבות של ממשלות זרות בנעשה בישראל, ולצמצם את התרומות שמגיעות לארגוני השמאל. בלשכת רה"מ יצטרכו להכריע האם לדחות את ההחלטה בעניין הצעת החוק בכמה שבועות

זמן צפייה: 01:42

ארצות הברית, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות פנו בימים האחרונים לבכירים בישראל בעקבות קידום חוק העמותות, שיובא ביום ראשון לדיון בוועדת השרים לחקיקה, כך פורסם הערב (חמישי) בחדשות 13. במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה מקבלים את הפניות הללו, וגורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13 שגם רה"מ בנימין נתניהו עצמו עוסק בנושא, ושם יצטרכו להכריע מה לעשות בנידון - והאם לדחות את ההחלטה בעניין הצעת החוק בכמה שבועות.

גורם ישראלי בכיר אמר היום לחדשות 13 כי הגרמנים הם אלה שמוטרדים יותר מכולם מהחוק, ואת המסר הזה הם מעבירים במספר ערוצים שונים. הגרמנים פנו בבקשה לקיים שיחת טלפון בנושא עם שר החוץ, והיא צפויה להתקיים בתחילת השבוע.

הצעת החוק הזו מבקשת למעשה להטיל מס על תרומות שמגיעות מממשלות זרות לארגונים אזרחיים. זו הצעה פרטית שמקודמת על ידי ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, והמטרה שלה היא ברורה - לצמצם מעורבות של ממשלות זרות בנעשה בישראל, ולצמצם את התרומות שמגיעות לארגוני השמאל. ישראל הבהירה לאמריקנים שמדובר בהצעת חוק פרטית שנמצאת בשלבים ראשוניים.

מטעם דובר שגרירות צרפת בישראל נמסר בתגובה: "אנו מודאגים עמוקות מטויטת הצעת החוק. חברה אזרחית תוססת יכולה להביא תרבות של שלום וגיוון". ממשרד החוץ בירושלים לא נמסרה תגובה.

ח''כ אריאל קלנר
ח''כ אריאל קלנר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זו אינה הסוגיה היחידה המטרידה את מדינות העולם ביחס לישראל, וכזכור, אמש פרסם פטר סטאנו, דובר יחסי החוץ של האיחוד האירופי, גינוי מטעם האיחוד האירופי על ההחלטה לאפשר נוכחות ישראלית במאחז חומש שבצפון השומרון, "כמו גם את אישור בנייתן של 6,000 יחידות דיור בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית".

לדברי סטאנו, על ישראל "לחזור בה מההחלטות הללו". כמו כן, אמר הדובר כי  איחוד האירופי "מוטרד מאלימות מצד מתנחלים שבגללה 172 תושבי עין סמיה נאלצו לעזוב את בתיהם לתמיד. האיחוד האירופי מגנה אלימות מתנחלים וקורא לרשויות בישראל להעמיד לדין את האחראים".

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

בתוך כך, אמש נפגשו שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, והציגו לו את "העיוותים בנתוני האו"ם בנוגע למספר הנפגעים הפלסטינים כתוצאה מפעולות צה"ל". פגישתם של השלושה התקיימה על רקע הפרסום הצפוי בחודש הקרוב של דו"ח האו"ם העוסק בפגיעה בילדים באזורי הסכסוך, ובמטרה לשכנע את גוטרש שלא להכליל את ישראל ב"רשימה השחורה" של מדינות וארגונים הפוגעים בילדים.

בפגישה הוצגו למזכ"ל נתונים עדכניים על היפגעות קטינים פלסטינים כתוצאה מטילי ארגוני הטרור ברצועה, וכן העיוות בדו"חות האו"ם, שאינם כוללים את הסיבות למותם של הקטינים הפלסטינים בזמן ביצוע מעשי טרור, וכך "מנפחים" את המספרים ומציגים תמונה שקרית. כמו כן נמסרו לגוטרש דוגמאות להסתה לטרור ברשות הפלסטינית, הן ברשתות החברתיות והן בבתי הספר ובגני הילדים, וגורמת למעורבות גבוהה של ילדים ובני נוער בפעולות טרור.

עוד הציגו השניים פרויקטים אזרחיים רבים שישראל יוזמת במטרה לשפר את תנאי החיים של הציבור הפלסטיני, ואשר חלק מהם "תקועים" בשל סרבנות הפלסטינים, שאינם מעוניינים בשיתוף פעולה עם ישראל משיקולים פוליטיים זרים, לטענתם.