הסתיימה הפסגה בירדן: "ייבחן חידוש התיאום הביטחוני עם הרש"פ"

בתום "פסגת החירום" שהחלה הבוקר בעיר עקבה, בהשתתפות גורמים פלסטיניים וישראלים ובנוכחותם של נציגים ממצרים, בריטניה וארה"ב, גורם מדיני טען כי תוקם ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות

זמן צפייה: 02:52

"פסגת החירום" שהחלה הבוקר (ראשון) בעיר עקבה שבדרום ירדן, בהשתתפות גורמים פלסטיניים וישראלים ובנוכחותם של נציגים ממצרים, בריטניה וארה"ב - הסתיימה. חרף הצהרות כמה מבכירי הקואליציה, ביניהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשרה למשימות מיוחדות אורית סטרוק, שקראו להשיב את המשלחת לישראל לאור הפיגוע הרצחני שאירע מוקדם יותר היום - המשלחת שבה ארצה במועד המתוכנן.

בתום הפסגה, גורם מדיני המאורע בפרטי הדברים טען כי "המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות". לדבריו, "סוכם כי הצדדים יקיימו מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני. כמו כן, סוכם להקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון".

עקבה בירדן
עקבה, ירדן | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עוד ציין הגורם כי "נציגי מדינת ישראל הדגישו כי לא יחול שינוי בהחלטה להסדיר 9 יישובים בהתיישבות הצעירה ולבנות 9,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון". עם זאת, הגורם הוסיף שהמשתתפים הישראליים העבירו מסר ליושבי הפסגה לפיו לא צפויות החלטות נוספות בעניין ההתיישבות בחודשים הקרובים. יוזכר כי ההקפאה עליה סוכם בועידה, נחשפה לראשונה בחדשות 13.

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן, "פטרה", פרסמה גם היא הודעה רשמית בתום המפגש, בה נכתב: "ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית אישרו את מוכנותם המשותפת ואת מחוייבותם לפעול באופן מיידי להפסקת הצעדים החד-צדדיים לתקופה של בין 3-6 חודשים. הוסכם כי ישראל תהיה מחוייבת לעצור למשך 4 חודשים את הדיונים על הקמת יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולא תאשר למשך 6 חודשים הקמה של כל התנחלות חדשה".

ביבי נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן בוושינגטון לקראת השיחות הישירות
ראש הממשלה נתניהו ויו''ר הרשות אבו מאזן בבית הלבן. ארכיון | צילום: רויטרס

עוד נכתב בהודעה הירדנית: "ירדן, מצרים וארה"ב רואות בהבנות אלו התקדמות חיובית לעבר הפעלה מחדש של הקשרים בין ישראל לפלסטינים ולעבר העמקת קשרים אלו. המשתתפים בפסגה הדגישו את החשיבות שבקיומה, שכן היא ראשונה מסוגה מזה שנים. המשתתפים הסכימו להמשיך את הפגישות בנוסח זה והסכימו לשמור על המומנטום החיובי".

"ישראל והפלסטינים הדגישו את מחוייבותם לכל ההסכמים שנחתמו בעבר בינהם והתחייבו לפעול להשגת שלום צודק וקבוע. המשתתפים הסכימו לתמוך בצעדים בוני-אמון ובחיזוק האמון ההדדי בין ישראל לפלסטינים וזאת בכדי לטפל באמצעות דיאלוג ישיר בסוגיות הנמצאות במחלוקת. כל המשתתפים בפיסגה הבהירו את החשיבות שבשמירה על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים במזרח-ירושלים והדגישו את החסות ההאשמית (במזרח ירושלים – ל.א). כל המשתתפים הסכימו להיפגש שוב בעיר שרם א-שיח' בחודש מרץ הבא בכדי לאשרר את המטרות, אשר הוכרז עליהן בפיסגת עקבה", הוסיפו.

בתגובה להודעה הירדנית, שר האוצר סמוטריץ' הבהיר: "לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יו"ש ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט)".

ראש המל"ל צחי הנגבי מסר: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר 9 מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביו"ש. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה"ל".

ראש המל''ל צחי הנגבי
ראש המל''ל צחי הנגבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנציגים שהגיעו לעקבה מטעם ישראל הם ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש שב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. ישראל נענתה להצעה האמריקאית להשתתף במפגש, שמתקיים ביוזמה מדינית של ירדן.

מטרת הפסגה הייתה לדון בנושאים ביטחוניים ובהרגעת המתיחות בשטח לקראת חודש הרמדאן, זאת, בעקבות ההסלמה האחרונה ביהודה ושומרון. בימים האחרונים התקיים גם ביקור בירדן של האלוף עליאן. הוא נועד עם בכירים בממלכה בניסיון להגיע להבנות ולסיכומים – שיסייעו להוביל לרגיעה ברמדאן. בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי "האינטרס להגיע להבנות הוא קודם כל אינטרס פלסטיני".

לפי דיווחים נוספים, את בריטניה ייצג בפסגה סטיבן היקי, מנהל ענייני המזרח התיכון וצפון אפריקה במשרד החוץ הבריטי. היקי עבד בסגל הדיפלומטי הבריטי במצרים, סוריה, לבנון ועיראק מזה עשרים שנה והוא דובר ערבית.