לפיד לשר החוץ האמירותי: "אנחנו משנים יחד את המזרח התיכון"

השייח׳ עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן נחת בישראל לביקור רשמי שני מאז נחתמו הסכמי אברהם, ונועד עם ראש הממשלה בלשכתו בירושלים. מוקדם יותר נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג וביקר במוזיאון יד ושם. "זו זכות וכבוד קודם כל להיות בישראל"

ראש הממשלה לפיד יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
ראש הממשלה לפיד יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד | צילום: חיים צח/ לע"מ

שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן נחת אמש (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון, לביקור רשמי שני בישראל מאז נחתמו הסכמי הנורמליזיציה "הסכמי אברהם" בין מדינת ישראל ואיחוד האמירויות. בתוך כך, בן זאיד נפגש הבוקר עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, לאחר מכן ביקר במוזיאון יד ושם, ובהמשך נפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד.

בפגישתו עם לפיד, ראש הממשלה אמר: "זהו ביקורו ההיסטורי של מנהיג איזורי שיקדם את הארכיטקטורה האיזורית שאנו בונים בשנה האחרונה במזרח התיכון. זהו ביקורו של שותף אסטרטגי, שמהדק את הקשרים הכלכליים והביטחוניים בין המדינות שלנו. זהו ביקורו של חבר קרוב ויקר, שאיתו אפשר לדבר על הכל. אנחנו משנים יחד את המזרח התיכון. אנחנו מעבירים אותו מן המלחמה אל השלום. מן הטרור אל שיתופי הפעולה הכלכליים. משיח של אלימות וקנאות, לדיאלוג של סובלנות וסקרנות תרבותית".

ראש הממשלה לפיד יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
ראש הממשלה לפיד יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד | צילום: חיים צח/ לע''מ

תחילה, השניים נפגשו זה עם זה בארבע עיניים ולאחר מכן קיימו פגישה מורחבת של הצוותים משני הצדדים. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "המנהיגים דנו בהמשך חיזוק היחסים בין המדינות לטובת היציבות האזורית, שגשוג העמים וביטחון לכל תושבי האזור. כמו כן, השניים שוחחו על המשך פיתוח כלכלי ושיתופי פעולה בתחומי חקלאות, אנרגיה, מים, ביטחון-מזון ועוד. השניים הדגישו את הרצון ליצור קשרים עם מדינות נוספות בתחומים אלה".

השניים בירכו אחד את השני לציון שנתיים להסכמי אברהם, ועל כך שנתוני הסחר בין המדינות צפויים להגיע עד סוף שנת 2022 לכ-2.5 מיליארד דולר. "זהו ביקורו של חבר קרוב ויקר, שאיתו אפשר לדבר על הכל", אמר לפיד בהצהרות המשותפות. "שיתוף הפעולה בין המדינות שלנו מתקדם בקצב מסחרר. עשינו קפיצת מדרגה גדולה בשנה האחרונה, אבל אנחנו עדיין לא גירדנו אפילו את הפוטנציאל שלנו לשיתופי פעולה בכל התחומים".

לפיד הוסיף: "בינואר האחרון נחרדתי, כמו כל ישראלי וכמו כל בן תרבות בעולם - ממתקפת המזל"טים הנפשעת על ארצך היפה. ישראל עומדת לצידכם ואיתכם למול כל התקפת טרור. לצערנו, יש לנו ניסיון בנושא. אנחנו יודעים איך זה מרגיש, אנחנו יודעים איזו מדינה עומדת מאחורי ההתקפות האלה, ואנחנו יודעים גם איך צריך להגיב ובאיזה אמצעים".

הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד | צילום: קובי גדעון/ לע״מ

מוקדם יותר, בפגישתו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, אמר בן זאיד: "זהו רגע היסטורי. במובנים רבים אני חושב שמדובר במערכת יחסים שמעט אנשים חשבו שתהפוך לכל כך מוצלחת תוך שנתיים בלבד".

בן זאיד הוסיף: "הנשיא יצחק הרצוג והגברת הראשונה מיכל, זו זכות וכבוד קודם כל להיות בישראל, להתארח אצל מנהיג דגול שלא רק שהיווה השראה למערכת היחסים בין מדינותינו אלא גם מנהיג שלאורך ההיסטוריה שלו ושל משפחתו היה תומך איתן בשלום ובעבודה משותפת". השר המשיך ואמר: "אני בטוח שיחד עם מנהיגים בעלי חזון כמוך, נגיע לתוצאות מרשימות".

הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד | צילום: קובי גדעון/ לע״מ

מצידו, הנשיא הרצוג אמר: "העולם מסתכל על הסכמי אברהם בהערצה ובכבוד. שיתוף הפעולה מראה שמזרח תיכון חדש נוצר במובנים רבים, ונע קדימה". לדבריו, "ביקורך כאן בבית הנשיא בירושלים, בישראל, הוא כבוד גדול עבורנו וזה מאוד מרגש. למעשה, זהו ביקורך הראשון בירושלים ואנו שמחים שאתה נמצא עמנו בבית הנשיא".

"אנו מקבלים את פניך בזרועות פתוחות ובלב פתוח. אנו מקבלים את פניך בביתנו, כחולמים שעדים להתגשמות חלומם. זוהי חגיגה לכולנו כי היא מציינת שינוי במזרח התיכון, של השמעת קולות חדשים, של אופקים חדשים עבור ילדינו ועתידם. זוהי חגיגה של שינוי. לפני 10-20 שנים, כשהיה נדמה שהמסלול של מזרח התיכון מלא בחיכוכים, אף אדם לא יכל לחזות את שיתוף הפעולה הזה", הוסיף. "אנו שוברים אמונות מיושנות שמנעו מאיתנו בעבר מלהתקדם קדימה. הידידות האמיצה שלנו מראה לעולם, בדיוק כפי שעשה אברהם אבינו, שעולם אחר, טוב יותר, אנושי יותר, אכן אפשרי."

שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד מניח זר באוהל יזכור במוזיאון יד ושם
שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד מניח זר באוהל יזכור במוזיאון יד ושם | צילום: מירי שמעונוביץ/יד ושם

בביקורו ביד ושם, הניח בן זאיד זר זיכרון באוהל יזכור. השר כתב בספר האורחים של המוזיאון בסיום ביקורו בו כי הביקור במוזיאון יד ושם נועד "לזכור את הלקחים שלימדה אותנו ההיסטוריה, ואת האחריות שמוטלת עלינו לנהוג בסובלנות למען החברה שלנו" לדבריו, מנהיגי העולם לייבים לנקוט ב"צעד אמיץ" של "בניית גשרים למען שלום אמיתי לדורות הבאים".

השר האמירותי הגיע יחד עם משלחת בכירה הכוללת את שרת המדינה לשיתוף פעולה בינלאומי של איחוד האמירויות, רים אבראהים אל-האשמי, שרת התרבות והנוער של איחוד האמירויות, נורה בינת מוחמד אל-כעבי ושגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה.