יו"ר הרש"פ בוועידת הליגה הערבית: "ישראל יצרה מדינת אפרטהייד"

על רקע האיתותים מהבית הלבן לפיהם הנשיא טראמפ מעוניין להתניע מחדש את תהליך השלום, בפתח פסגת מנהיגי הליגה הערבית שולח מלך ירדן מסר לנשיא טראמפ

"ישראל יצרה מדינת אפרטהייד". אבו מאזן
"ישראל יצרה מדינת אפרטהייד". אבו מאזן | צילום: רויטרס

על רקע על החיזור הנמרץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אחרי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לקראת התנעה אפשרית של תהליך השלום, משיב היום (רביעי) יו"ר הרשות במסר משלו לוושינגטון, ובו הוא מאשים את ישראל בפגיעה בסיכויים לשלום. "משנת 2009 פעלה ממשלה הישראלית למוטט את פתרון שתי המדינות באמצעות הגברת קצב ההתנחלויות והפקעת האדמות, עד שהמצב שנוצר בשטח דה פקטו הוא מדינה אחת עם שני משטרים, אפרטהייד", אמר אבו מאזן במהלך פסגת מנהיגי הליגה הערבית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קודם לכן אמר מלך ירדן, עבדאללה השני, דברים דומים והדגיש את החשיבות של פתרון שתי המדינות. "לא יהיה שלום ללא פתרון צודק וכולל של הבעיה הפלסטינית, באמצעות שתי מדינות", אמר עבדאללה ותקף את המשך הבנייה הישראלית בשטחים, שלטענתו מאיימת על השלום. "ישראל ממשיכה להרחיב את ההתנחלויות והדבר פוגע בסבירות להגיע להסכם".

הדברים מגיעים על רקע הצהרתו המפתיעה של הנשיא טראמפ במהלך ביקורות של ראש הממשלה נתניהו בוושיגנטון בחודש שעבר, כשאמר כי לא פתרון הסכסוך לא בהכרח יגיע דרך שתי מדינות. "מדינה אחת, שתי מדינות - מה שהצדדים יסכימו", אמר אז טראמפ.

''לא יהיה שלום ללא שתי מדינות''. עבדאללה
''לא יהיה שלום ללא שתי מדינות''. עבדאללה | צילום: רויטרס

המנהיגים הערבים שנפגשים היום בירדן, בעברו המזרחי של ים המלח כדי שיוכלו לצפות על הגדה המערבית, צפויים להעניק דגש מיוחד לסוגיה הפלסטינית. בין המנהיגים שנוכחים בוועידה: נשיא מצרים א-סיסי, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז, ראש ממשלת איחוד האמירויות מוחמד בן ראשיד, שר החוץ העירקי איבראהים אל-ג'עפרי וכן מנהיגים נוספים.

בדיווח של סוכנות הידיעות AP עולה כי בכוונת המנהיגים לאמץ את דרישות המפתח של הפלסטינים במסגרת מו"מ עתידי, זאת לקראת ביקורו של אבו מאזן בוושינגטון בשבוע הבא. המהלך של מנהיגי הליגה מגיע כניסיון לאותת לוושינגטון כי פתרון הסכסוך והקמת מדינה פלסטינית מהווים תנאי מקדים והכרחי לכל שאיפה לנורמליזציה בין ישראל לערבים.

רוחות של מו''מ באוויר? הליגה הערבית
רוחות של מו''מ באוויר? הליגה הערבית | צילום: רויטרס

חיזור אמריקני אחרי אבו מאזן

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בימים האחרונים מתנהל חיזור של הבית הלבן אחר יו"ר הרשות הפלסטינית. בחיזור זה טמון גם מסר אמריקני לישראל, לפיו טראמפ רציני מאוד לגבי קידום מהלך מדיני עם הפלסטינים בזמן הקרוב מאוד.

במסגרת אותו "חיזור", השליח המיוחד של הנשיא למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הגיע לוועידת ליגה הערבית המתנהלת בימים אלה בירדן, והוא צפוי להיפגש מחר עם אבו מאזן, בפגישה השנייה בין השניים תוך פחות משבועיים. כמו כן, בשבוע הבא צפוי אבו מאזן להגיע לבית הלבן לפגוש בפעם הראשונה את הנשיא טראמפ.

המתנחלים: "כרטיס צהוב" של ממשל טראמפ

המאמץ האמריקני של הימים האחרונים מהווים שינוי קו בדחיפות וברצון לאותת לפלסטינים שהאמריקנים חפצים לשמוע מהם כיצד ניתן לקדם את תהליך השלום. אותו מאמץ מלווה גם בעובדה שאין כרגע הסכמות בין ישראל לבין ארה"ב בנושא הבנייה בהתנחלויות.

ייפגשו בשבוע הבא בבית הלבן. טראמפ ואבו מאזן
ייפגשו בשבוע הבא בבית הלבן. טראמפ ואבו מאזן | צילום: רויטרס

עם זאת, מתנהל ניסיון להגיע להבנות בנושא כבר בימים הקרובים. שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שוקד בימים אלה על המאמצים בוושינגטון, וייתכן כי כבר עד סוף השבוע יהיה ניסיון להגיע להבנה. אולם נכון לרגע זה - עמדת המדינות אינה זהה.

במקביל, גורמים המקורבים להתיישבות אומרים כי לא רק שאין "צ'ק פתוח" או אור ירוק לגבי ההתנחלויות, אלא יש "כרטיס צהוב" של הממשל האמריקני בנושא הבנייה. לדבריהם, ייתכן שבהעדר הסכמות בימים הקרובים - הם ידרשו מהממשלה להסכים שלא להסכים עם הבית הלבן.