מקור מצרי: "כשלו הניסיונות למנוע את הפעולה הצבאית ברפיח"

לפי המקור שצוטט בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", בלינקן עדכן בכירים ערביים על תוכניותיו של נתניהו, שדחה פתרונות אפשריים בעניין. עוד דווח כי גורמים ערביים ואמריקניים כבר החלו לעבור על תוכניות לצמצום האוכלוסייה החוסה סמוך לגבול המצרי בדרום רצועת עזה, ועל-פי התוכנית המתגבשת - מספר רב של עזתים יפונו למרכז הרצועה, כאשר נשים וילדים יפונו לאזורים שישראל תגדיר בצפונה

טנקים של צבא מצרים ליד מעבר רפיח
טנקים של צבא מצרים ליד מעבר רפיח | צילום: רויטרס

מקור מצרי שצוטט בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" טוען היום (שישי) כי "כשלו הניסיונות למנוע את הפעולה הצבאית ברפיח". המקור טוען כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עדכן בכירים ערביים על תוכניותיו של ראש הממשלה נתניהו, שדחה פתרונות אפשריים אחרים לסוגיית רפיח. בהמשך לכך, גורמים ערביים ואמריקניים כבר החלו לעבוד על תוכנית לצמצום מספר העקורים העזתים החוסים בעיר הדרומית ברצועה, שמספרם מוערך בכ-1.3 מיליון. כמו כן, מקור דיפלומטי מערבי בקהיר אמר לעיתון כי נתניהו הדגיש במהלך שיחה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי המלחמה ברצועה לא תסתיים לפני שישראל תגיע להנהגת חמאס בעזה.

על-פי התוכנית המתגבשת, מספר רב של עזתים יועברו מרפיח למרכז הרצועה לאזורים שיוגדרו על-ידי ישראל. בנוסף, נשים וילדים יועברו לאזורים בצפון הרצועה וחלק מהעזתים יפונו למצרים באופן זמני - דבר אליו מצרים מתנגדת נכון לעכשיו. המקור ציין כי על אף ההתנגדות של מצרים, היא כבר החלה לפעול על-מנת להתמודד עם ההשלכות של פעולה קרקעית ברפיח.

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי | צילום: רויטרס

מקורות מצריים מעריכים כי במידה ותרחיש שכזה ייצא לפועל, מצרים לא תוכל לקלוט יותר מ-150 אלף עזתים. כמו כן, העקורים שיפונו לשטח מצרים לא צפויים להישאר במחנות פליטים על גבול עזה-מצרים, אלא לעבור למספר ערים שונות במדינה. לטענת גורמים מצריים, "מה שיקל על קליטת הפליטים הוא סיוע כספי ממדינות אירופה ומדינות המפרץ, כמו גם פרוייקטים סעודיים של השקעות שצפויים להיחתם מול מצרים בזמן הקרוב".

כמו כן, לפי מקורות דיפלומטיים מצריים המעורים בפרטים, האג'נדה של ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כלל דיון בהשקפה האמריקנית לשלב הבא של ניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. על-פי המקורות, "הראייה האמריקנית שזוכה לתמיכת ישראל כוללת יצירת מנגנון של גורמים ערביים לניהול של הרצועה, שיפקח וינהל באופן ישיר באמצעות קבוצות בעזה המורכבות ממוח'תארים ובכירים מקומיים".

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי

בנוסף, מקור דיפלומטי מצרי אמר כי קהיר הודיעה לממשל האמריקני ובכירים בישראל בשבוע שעבר כי היא מסרבת למלא תפקיד ישיר בניהול רצועת עזה בעקבות הלחימה, וכי הבכירים המצריים הדגישו כי התפקיד שיכולה למלא מצרים הוא תמיכה וסיוע לרשות שתנהל את הרצועה, בתנאי שהרשות היא זו שתנהל את העניינים בעזה ולא שום גורם ערבי אחר.

בעקבות הדיונים על המצב ברפיח, אמר המקור כי מצרים הביעה נכונות להגביר את התיאום הביטחוני באזור הגבול בין רצועת עזה לסיני, להגדיל את כמות מצלמות הפיקוח בגבול, ולקיים מבצע מהצד המצרי כנגד אתרים שלטענת ישראל כוללים מנהרות שחמאס משתמש בהן להברחת נשק. הדיפלומט המצרי הדגיש כי ישנם ניסיונות חוזרים ונשנים מצד האמריקניים לשכנע את קהיר למלא תפקיד גדול יותר בניהול הרצועה.