ביידן סומך על נתניהו? הבית הלבן: "הם משוחחים בכנות"

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר נשאלה אם ביידן מאמין לנתניהו - וסירבה "להיכנס לפרטים". לדבריה, השניים "שוחחו בכנות בשבוע שעבר". פרשן "ניו יורק טיימס" תומס פרידמן, המקורב לביידן: "אחרי החקיקה - זה שלב חדש לגמרי ביחסים"

נתניהו וביידן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

יומיים אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת, ולאחר שבוושינגטון אמרו שמדובר בצעד "מצער" וכי "יש לפעול להגיע להסכמה רחבה", נשאלה דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אם הנשיא ביידן מאמין לראש הממשלה נתניהו, על רקע התפתחויות האחרונות בישראל והמשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית, והשיבה כי היא "מסרבת להיכנס לפרטים". לדבריה, לשני המנהיגים "יש קשר ארוך מאוד והם שוחחו בכנות זה עם זה בשבוע שעבר, גם על ההסכמות וגם על המחלוקות ביניהם".

עוד אמרה דוברת הבית הלבן כי "שינויים בדמוקרטיה צריכים להעשות בהסכמה רחבה. אנחנו ממשיכים להאמין בהגעה לקונצנזוס. הנשיא הרצוג ימשיך לנהל הידברות בשבועות הקרובים, בתקווה שתוביל להסכמה פוליטית רחבה. אנחנו תומכים בכך שהרשויות יכבדו ויגנו על זכויות המפגינים".

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, סיפר לאחר שיחת הטלפון בין ביידן לנתניהו כי הראשון הדגיש את הצורך בעצירת החקיקה והגעה לסכמות רחבות. שלשום הגיע מסר נוסף מהנשיא האמריקני, שבו הדגיש פעם נוספת בפני ראש הממשלה כי "לא הגיוני לדהור עם החקיקה המשפטית".

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר | צילום: רויטרס

בתוך כך, תומס פרידמן, הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס" הנחשב מקורב לביידן, אמר כי אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות, "אנחנו נמצאים כעת בשלב חדש לגמרי של היחסים בין ארה"ב לישראל". נזכיר כי לפני כשבוע פרסם פרידמן מאמר תחת הכותרת: "הערכה מחדש של יחסי ישראל-ארה"ב בלתי נמנעת". המאמר גרר תגובות הן בירושלים והן בוושינגטון.