אחרי שני פיגועים ביממה: צה"ל יתגבר כוחות

בהתאם להערכת המצב בצה"ל, שבוצעה אחרי שני הפיגועים בקריית ארבע וביריחו - הוחלט על תגבור החטיבה המרחבית יהודה בכוחות נוספים. כמו כן, הדרג המדיני החליט על הטלת סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה ביום הבחירות

זמן צפייה: 01:16

אחרי שני פיגועים אתמול בערב והיום בצהריים - בקריית ארבע וליד יריחו - ובהתאם להערכת המצב ובהמלצת מערכת הביטחון, הוחלט אחר הצהריים (ראשון) בצה"ל על תגבור החטיבה המרחבית יהודה בכוחות נוספים.

כמו כן, הדרג המדיני החליט על הטלת סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה ביום הבחירות. "‏הסגר יחל מיום שלישי, 01.11.2022 בשעה 00:01. פתיחת המעברים והסרת הסגר עתידה להתבצע ביום שלישי, 01.11.2022 בשעה 23:59, בכפוף להערכת המצב,במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים", נמסר מדובר צה"ל.

בנוסף, לחדשות 13 נודע כי המחבל שפצע היום חמישה לוחמים בפיגוע דריסה ליד יריחו וחוסל על ידי כוחות הביטחון, הוא  ברכאת עודה, תושב העיירה הפלסטינית אלעיזריה השוכנת ממזרח לירושלים. הוא אינו משתייך לארגון זה או אחר, ישב בעבר בכלא הישראלי ושוחרר. במערכת הביטחון סבורים כי המחבל כיוון את הפיגוע כדי לפגוע בחיילי צה"ל ששהו באזור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210301527' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד רגעי הפיגוע בצומת נבי מוסא' poster='' kid='1_km3a8ik0' duration='']

הפיגוע התרחש מוקדם יותר היום, כשרכב פרטי הגיע לאזור צומת נבי מוסא, ופגע בחמישה חיילים. שוטר ואזרח שהיו במקום פתחו בירי אל עבר המחבל וניטרלו אותו. פראמדיקים של מד"א יחד עם כוחות רפואה של צה"ל הגיעו לזירה, העניקו עזרה לנפגעים ופינו אותם לבתי החולים שערי צדק והדסה הר הצופים בירושלים.

שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל-בינוני כשאחד מהם סובל מחבלת ראש, ושלושה לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל וסובלים מחבלות בגפיים. שניים מהם שוחררו לביתם בשעות האחרונות. אל יחידת הטראומה בהדסה הר הצופים פונה גם המחבל במצב קשה, ומאוחר יותר הערב נקבע מותו.

מתחקור ראשוני עולה כי בשלב מסוים פתח המחבל בנסיעה מהירה לעבר קבוצת חיילים שעמדה על מדרכה סמוך לצומת ופגע במספר חיילים שעמדו במקום. משם המשיך המחבל בנסיעה לעבר צומת אלמוג ובהגיעו לצומת פתח בנסיעה מהירה לעבר תחנת האוטובוס כשהוא פוגע עם רכבו בעוצמה בתחנה ופוגע בחיילת נוספת שעמדה בתחנה.

המחבל הדורס שנוטרל
המחבל הדורס שנוטרל

קובי, השוטר שניטרל את המחבל, שיחזר בשיחה עם חדשות 13 את רגעי הפיגוע: "הרכב נכנס לתחנה במהירות גבוהה. ראיתי אותו יוצא מהרכב. האנשים שהמתינו בתחנה ברחו – וניטרלנו את המחבל. לאחר דקות ספורות הגיע אליי מפקד התחנה המקומית ובישר לי כי מדובר בפיגוע מתגלגל. בשלב הראשון, כשראיתי את הרכב מגיע לתחנה, היה קשה לזהות שמדובר בפיגוע".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-3010221616' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד רגעי נטרול המחבל' poster='' kid='1_m09a7hny' duration='']

אמש בשעות הערב אירע פיגוע ירי בקריית ארבע: רונן חנניה, תושב קרית ארבע כבן 50 נרצח, ושלושה בני אדם נוספים נוספים נפצעו מירי של מחבל שפתח באש באזור שכונת גבעת האבות בקריית ארבע - וחוסל. חנניה נפצע אנושות ופונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

בתיעוד הפיגוע ניתן לראות את המחבל, שהגיע עם רכב לשכונת גבעת האבות, יורה מתוך חלון הרכב לעבר שני אנשים במכולת של פלסטינים. כוחות של כיתת הכוננות בקריית ארבע הוקפצו לאירוע, ובהגיעם נפתחה לעברם אש נוספת ע"י המחבל. הרבש"צ זיהה אותו, ירה בו ודרס אותו ברכבו, ואז קצין צה"ל ירה על המחבל וחיסל אותו.

רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע, על רקע פינוי הפצועים
רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע, על רקע פינוי הפצועים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד במהלך הלילה בוצע ירי מרכב חולף לעבר כוח צה"ל בצומת בני נעים שבמרחב החטיבה המרחבית יהודה. ‏הכוח הגיב בירי לעבר הרכב שנמלט מהמקום, ולא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל, שהחלו בסריקה אחר חשודים במרחב.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע | צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע הבוקר לזירה בה התרחש אמש פיגוע הירי בקריית ארבע, וערך תחקיר ראשוני עם המפקדים בנקודת האירוע. מממצאי התחקיר הראשוני עולה כי המחבל הגיע לזירה לבד עם נשק M16 מקוצר וחיפש קורבנות יהודים אקראיים, ובמכולת שקרובה לחברון בה הוא ידע שקונים יהודים. הוא פתח באש ורצח את רונן חנניה, ופצע קל את בנו בן ה-19.

בשלב זה עזב המחבל את המקום וחזר לחברון, ואז הגיע לזירה החובש עופר אוחנה ואנשים נוספים על מנת לטפל בנפגעים. שמונה דקות אחרי הירי הראשון חזר המחבל לזירה ברגל, ואז פתח באש על כוחות החילוץ ועל פלסטינים שעמדו בזירה. מהמטח השני נפצע אוחנה באורח קשה, בנוסף לפלסטיני שנפגע מהירי. בשלב הזה הגיע הרבש"צ ברכבו ודרס את המחבל, ואז קצין צה"ל שהיה בחופשה ירה במחבל למוות.