ישראל במצב מלחמה: הטרור ביהודה ושומרון הרים את ראשו

הבוקר התרחש אירוע ירי בדרום הר חברון בו נרצחה בת שבע נגרי, בת 40 ואם לשלוש בנות, ומאוחר יותר טענו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט כי איראן היא זו המכוונת את הטרור ומלבה את גל הפיגועים - אך מדובר בפתרון קל מדי. חיזבאללה וחמאס מציפים את השטח בכלי נשק ובמימון, גורמים ליחידים לצאת ולפגע, ומציבים את ישראל במצב בעייתי

זמן צפייה: 05:12

בצה"ל ממשיכים לחקור את פיגוע הירי שהתרחש הבוקר בבית חגי, בו נרצחה בת שבע נגרי כבת 40 ואם לשלוש בנות, ובדבריהם מוקדם יותר היום (שני) טענו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט כי איראן אחראית על הכוונת הטרורה והצתת גל הטרור.

עם זאת, להאשים את איראן בהכוונת הטרור זה פתרון קצת קל. איראן לא אחראית לסיטואציה המורכבת ביהודה ושומרון, שבה המוני ישראלים מעורבבים וחיים באוכלוסייה פלסטינית עוינת. האיראנים כמובן תורמים למצב הזה באמצעות שלוחיהם, חיזבאללה וחמאס, ומנסים להציף את השטח, גם בכלי נשק וגם במימון, כאשר הארגונים פועלים מול הטרור החדש והמבוזר הזה בגישה של "מכרז פתוח". הם נותנים כסף ונשק, המחבל שמבצע את הפיגוע לא צריך לקחת אחריות בשמם, וכך הם שולחים את הבודדים לבצע את הפיגועים. בדברים של שר הביטחון גלנט אפשר לשמוע רמז שישראל מתחילה לחפש איך לגבות את המחיר, לאו דווקא מאיראן, אלא מאלה שדוחפים את הנשק, בעיקר חמאס.

איראן אולי עוזרת בהברחת נשק, אבל זו חולייה אחרונה. יש מלחמה, אינתיפאדה וג'יהאד. הפלסטינים, חמאס והרשות הפלסטינית מפעילים נגד ישראל טרור ואין אפשרות לגבות מחיר. יש פה מגמה שלא נקלטת עדיין במרקם הישראלי, ולא צריך לחפש אשמים. המצב הוא מצב של מלחמה, וכרגע ישראל לא מכירה בזה. חברון בפעם הראשונה מצטרפת לגל הטרור הזה - וזו בעיה. פעם חברון הייתה שקטה יותר בגלל אינטרסים כלכליים ואינטרסים נוספים, אך כעת היא מצטרפת להתרחשויות.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בדרום הר חברון
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בדרום הר חברון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, במהלך הפיגוע כוח צה"ל ששהה בעמדה עשרות מטרים מהזירה לא הגיב. העמדה ממוקמת בדיוק בשביל למנוע אירועים כאלה. בזמן האירוע שהו בעמדה לפחות ארבעה חיילים, והם טענו ששמעו את הירי, הסתכלו אל עבר הכיכר, אך לא הבינו את הסיטואציה, לא הבינו שמדובר בפיגוע, ולכן לא הגיבו. זו תגובה לא נכונה, מכיוון שהעמדות האלה נועדו להקנות ביטחון.

Whatsapp Image 2023 08 21 At 1
האוטו שנפגע מירי המחבל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו כאמור הגיע הערב לזירת הפיגוע בדרום הר חברון, יחד עם שר הביטחון גלנט, ואמר: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מתקפת טרור שמעודדת, ממומנת ומוכוונת על ידי איראן וגרורותיה". ברקע הדאגה מפיגועי חקיינות, ראש הממשלה בחר להקדים את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני כבר למחר.

"אנחנו פועלים מסביב לשעון", הוסיף נתניהו, "כל המפקדים והחיילים כדי להשיג את המרצחים ומי שמנסים לרצוח את אזרחי ישראל. עד היום השגנו את כולם וגם נשיג את אלה. צריך להבין שחלק ניכר מגל הטרור הזה בא כתוצאה מהכוונה חיצונית".

בת שבע ניגרי, שנרצחה בפיגוע בדרום הר חברון
בת שבע ניגרי, שנרצחה בפיגוע בדרום הר חברון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו מפעילים ונפעיל אמצעים נוספים, התקפיים והגנתיים כדי לבוא חשבון עם המרצחים ועם המשלחים שלהם, מקרוב ומרחוק. אני רוצה לתת גיבוי לכל המפקדים והחיילים שעושים ימים כלילות סביב השעון כדי להגן על מתיישבים ועל כולנו, וכולנו חייבים לגבות אותם".

שר הביטחון גלנט אמר: "השינוי המשמעותי ביותר שקורה, קשור למימון האיראני ולנשק הרב שנמצא בשטח, כולו בהכוונה של איראן שמחפשת כל דרך לפגוע באזרחי ישראל. אנחנו נגיע למחבלים ונעשה פעולות נוספות שיבטיחו את הביטחון של אזרחי ישראל וגביית מחיר ממי שאחראי לכך".