הוארך מעצרם של הלוחמים החשודים בהתעללות: "התבסס חשד סביר"

הוארך מעצרם של שמונת החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה עד יום ראשון, לאחר שבית הדין קבע כי "הוצגו ראיות המבססות חשד סביר". אתמול, לאחר המהומות ואובדן השליטה בשדה תימן ובבית ליד, הלוחמים נחקרו וטענו כי המחבל הגיע פצוע, וכי הם אינם קשורים לאירוע

זמן צפייה: 01:56

בית הדין הצבאי קיבל היום (רביעי) את בקשת התביעה הצבאית והאריך את מעצרם של שמונה החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה עד ליום ראשון הקרוב. בהחלטתו קבע בית הדין כי "הוצגו בפניות ראיות אשר מבססות חשד סביר כי הפגיעה בעצור התרחשה מידי העצורים". סעיפי החשד: התעללות בנסיבות מחמירות, מעשה סדום בנסיבות אינוס והתנהגות שאינה הולמת. בידי החוקרים ראיות משמעותיות נוספות שאינן קשורות לעדות המחבל. מצ"ח ביקשה להאריך עד יום ראשון את מעצרם.

דובר צה"ל מסר: "היום נערך דיון בערעור מעצר שהגישו שניים משמונת העצורים שנעצרו אתמול בהחלטת בית הדין הצבאי המחוזי. במהלך הדיון ההגנה פרטה את טעמי הערעור, ובית הדין עיין בחומרי החקירה שנאספו, לרבות חומרי חקירה חדשים שנאספו מאז הדיון אתמול. בהמלצת בית הדין הצבאי לערעורים, הודיעה ההגנה כי היא חוזרת בה מן הערעור, ובעקבות כך הערעור נמחק. שמונת החשודים יישארו במעצר סגור עד ליום א׳, בהתאם להחלטת בית הדין המחוזי שקיבל את בקשת התביעה הצבאית".

ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, התייחס לאירועי הימים האחרונים ואמר כי "עצמאות מערכת אכיפת החוק האזרחית, שבראשה עומדת היועצת המשפטית לממשלה; ומערכת אכיפת החוק הצבאית, שבראשה עומדת הפרקליטה הצבאית הראשית היא מאבני היסוד של עיקרון שלטון החוק. מתקפות המכוונות לרשויות החוק ולעומדות בראשן, אשר מלוות בהתנהגות פורצת גבולות – דוגמת אלו שראינו בימים האחרונים – עלולות לפגוע ביכולתן של מערכות אלו לפעול באופן עצמאי, אובייקטיבי ובלתי תלוי, ולכרסם ביסודות הדמוקרטיים של מדינתנו".

המהומות בבית ליד
המהומות בבית ליד | צילום: פלאש 90

לפי ארגון "חוננו", שעורכי דין מטעמו מייצגים חלק מהחיילים שנעצרו, הלוחמים החשודים טענו כי המחבל הגיע מכלא עופר לשדה תימן כשהוא כבר פצוע בפי הטבעת, וכי להם אין שום קשר לאירוע. אחד מהחשודים, רב-סרן במיל', טען כי המחבל התפרע בבדיקה והשתולל לאחר שהגיע לבסיס.

עו"ד נתי רום מארגון "חוננו", המייצג יחד עם עו"ד עדי קידר כמה מהלוחמים שנעצרו בבסיס שדה תימן, תקף את הפרקליטות הצבאית בפתח הדיון בערעור על ההחלטה להאריך את מעצרם: "לקחת את מיטב לוחמינו שמוסרים את נפשם מספר רב של חודשים להגנת המולדת, מבצעים משימה שאיש לא יעשה במקומם, עם אנשים מהגרועים שבאויבינו, לקחת אותם עם כוח רעול פנים, לעצור אותם כאחרוני העבריינים, בלי לקבל את גרסתם, בלי לשאול שאלות אלמנטריות. פשוט עצרו את כל הכוח שהיה שם, גם מי שהיה בחוץ. הדבר הזה לא ייעשה והוא ייזכר לדיראון עולם. אפשר לחקור את האמת גם ללא האגרסיביות בה נקטו אנשי מצ"ח".

עו"ד עדי קידר מסר: "מצ"ח השקיעה משאבים רבים באופן בלתי סביר כדי להוכיח את הטענות ההזויות של המחבל הנתעב. מנגד יושבים במעצר שמונה אנשים נורמטיביים בעלי משפחות. אני מקווה כי בית הדין יבין את תמונת המצב, יבין שהמעצר הזה מיותר ודינו להיפסק לאלתר".

עו"ד רום פירט את גרסתם של הלוחמים לאירוע בגינו הם נעצרו: "מרשיי התבקשו על-ידי מפקד הכלא לערוך חיפוש בתאם של מספר אסירים שהגיעו בעקבות מסוכנות גבוהה למתקן. אסירים אלו הוגדרו כאלימים ומסוכנים. במהלך החיפוש על המחבל הוא החל לתקוף אותם, ניסה לנשוך שני חיילים, ניסה לחטוף את אקדח הטייזר שבידי אחד הלוחמים ולכן הם נאלצו להשתמש בכוח על מנת לרסן אותו. הלוחמים לא הפשיטו את המחבל במהלך החיפוש והשתמשו בכוח סביר בהתאם למצב. מכאן ועד כל ממה שפורסם בתקשורת יש הרבה פייק. נזכיר שמדובר בארכי מחבל, אנס ורוצח. מרשיי מכחישים מכל וכל את המיוחס להם. אף אדם אחר לא היה מוכן להחליף אותם בתפקיד, הפצ"רית לא הייתה עומדת יום או שבוע במשימה שהוטלה עליהם אותה הם עשו במסירות במשך חודשים ארוכים למעננו. אם יש מה לחקור צריך לעשות זאת בצורה מכובדת. לא ייתכן שיעדיפו גרסה של מחבל ארור למול גרסת הלוחמים הגיבורים הללו".

עו"ד רום תיאר את התחושות הקשות של משפחות הלוחמים בעקבות מעצרם: "מדובר באנשים ללא עבר פלילי אשר יצאו מהשבעה באוקטובר להילחם למען המדינה. אחד ממרשי הוא בן שכול שנעצר ביום השנה לרצח אביו, ילדיו ואישתו מפורקים, זהו כתם שלא יימחה. ביום שמרשיי ישתחררו כולם נצטרך לבקש את סליחתם". בערעור המתקיים בשעה זו דורשים עורכי הדין רום וקידר לשחרר לאלתר את הלוחמים".

המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

כמו כן, בהמשך לבקשת הסנגוריה הצבאית, בית הדין הצבאי הורה לאסור את פרסום שמם ופרטיהם של החיילים החשודים בפרשה למשך שבועיים, "על מנת לשמור על ביטחונם". בנוסף, בעקבות הסתה נגד הפצ"רית, תוגברה האבטחה סביבה.  אמש גינו בצה"ל את האירוע החמור, וטענו כי מדובר ב"פגיעה בביטחון המדינה".

"בצה"ל יש פקודות, כללים וחוקים וצריך לעמוד בהם", אמרו בכירים בצבא. "בשדה הקרב, כשנתקלים במחבלים, המשימה היא להרוג אותם - אך מהרגע שהמחבל שבוי יש פקודות, חוקים וכללים. בשדה תימן יש פקודות".