דילמת הסוהר: הגבול הדק בין אוזן קשבת ליד חזקה

מצד אחד, המרד בכלא 6 ב-1997 טלטל את צה"ל וגרם לגישה מכילה יותר וקשוחה פחות. מצד שני, לא מעט כלואים טוענים שעברו התעמרות בכלא | זמן דפוק, פרק 3

זמן צפייה: 10:21

"מה כבר ילד בגיל 18 יכול לפתור בתוך פלוגה שיושבים בה אסירים כבדים? מכירת נשק, אונס, אלימות? פלוגה ג' זו לא פלוגה של מישהו ששבר שמירה", מספר צביקה ברבי, מפקד מחנה כלא 6 בזמן המרד הגדול ב-1997.

כל חשד של התססה עובר בדיקה, אף אחד לא לוקח צ'אנס. אירועי המרד לפני 22 שנה צרובים כאן. ב-9 באוגוסט 1997 קבוצת אסירים מפלוגה ג' משתלטת על הפלוגה, טוענת ליחס משפיל ולתנאי כליאה לא אנושיים, מחזיקה כבני ערובה 9 מדריכי כליאה ורק אחרי יממה מחליטה לשחרר אותם. "קיבלתי טלפון, תגיע דחוף לכלא", משחזר ברבי בשיחה עם החדשות 13, "הכל רץ לי בראש, איך הוא השתלט, מה הוא עשה".

צביקה בראבי
צביקה בראבי | צילום: החדשות 13

"זה היה אירוע דגל משמעותי במערך הכליאה בצה"ל, מאז הופקו הרבה לקחים", אומר תא"ל יאיר ברקת, מפקד חיל המשטרה הצבאית, "אחד הלקחים הללו זה חיזוק אגף המודיעין - אם מבחינים בשביב של משהו, יש הרבה מאוד כלים".

צליל יצחק, מפקדת פלוגה ב' בכלא 6, מסבירה: "הם יודעים שאני פה בתור המפקדת שלהם, מגדירה להם דברים שאסור להם לעבור עליהם ואם יעברו אז אעניש אותם. אני לא כאן בשביל לשים להם רגליים, אלא כדי לעזור להם".

ועדיין, יש לא מעט אסירים לשעבר שמתלוננים וטוענים כי עברו השפלות והתעמרות. "אומרים לך 40 דקות להיות בשמש בח', אתה בורג בצבא. בריונות", מספר יניב (שם בדוי), כלוא לשעבר. "אין באמת מטרה, אתה יכול כל היום לעשות דום-נוח", מספר אליהו, כלוא אחר, "זה רק הכיף של המפקדים. אם הם לא מרוצים הם יכולים לעשות את זה גם 4 שעות".