הרצוג: "הצפירה - השכמה לכולנו; מחיר המחלוקת כבד מאוד"

ישראל מתייחדת עם זכר הנופלים. הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי בכותל: "מחיר המחלוקת הפנימית כבד מאוד. צה"ל ומשרתיו מוכרחים להישאר מחוץ לכל מחלוקת". הרמטכ"ל: "מייחל כי ביום הזה נתמסר אך ורק להתייחדות עם זכרון הנופלים"

זמן צפייה: 01:13

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה - ישראל מרכינה ראש ומתייחדת עם זכר הנופלים: ב-20:00 נשמעה ברחבי הארץ צפירת דומייה של דקה אחת, ואחריה החל הטקס המרכזי ברחבת הכותל המערבי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. הרצוג התייחס בנאומו לשסע הפנימי בחברה הישראלית ולחשש מעימותים ביום הזיכרון: "הצפירה השנה, קריאת הצופן הישראלית כל כך, היא קריאת השכמה לכולנו. מחיר המחלוקת הפנימית כבד, כבד מאוד. במקום הקדוש הזה, בו נשבעים להגנת המולדת רבים מחיילינו, זה הזמן לשוב ולהתחייב: יש לנו צבא אחד ומדינה אחת. צה"ל ומשרתיו מוכרחים להישאר מחוץ לכל מחלוקת. כולנו, מכל גווני העם, חייבים למצוא את המאחה והמאחד בינינו. ולא רק בבתי העלמין.

הרצוג בכותל
הרצוג בכותל | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"עלינו לבסס את ברית החיים, להתחייב לאחדות ישראל, לנצח ישראל, למדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. חלקה תשע וכל בתי העלמין הצבאיים משקפים לנו היטב כי גיבורינו הנופלים לאורך השנים, יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים, נשים וגברים, עולים וותיקים, מכל רחבי הארץ, מכל האמונות, הדעות ותפיסות העולם, מסרו את נפשם מתוך דבקות בהכרח הקיומי העמוק - לבנות יחד, בשותפות, עוד ועוד קומות בביתנו הישראלי. עלינו לעשות הכול, הכול!, כדי לשמור על הבית המשותף הזה. להתווכח ולחלוק, כמו תמיד, עם כל הלהט והנשמה, אבל לאהוב כאחיות ואחים, כי עם אחד אנחנו".

לאחר מכן נשא דברים הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "מחר נעמוד בבתי העלמין לצידם של בני המשפחות. אני מייחל כי ביום הזה, שהוא מעל לכל זמן, נהיה נאמנים למורשתנו ונתמסר אך ורק להתייחדות עם זכרון הנופלים ועם כאבנו על לכתם. מעל לכל זמן, ומעבר לכל מחלוקת. המחלוקת היא אולי המתנה היפה ביותר שהעניק העם היהודי לאנושות. בנתיבי השכול והכאב, אני פוגש משפחות מכל חלקי החברה ומכל קשת הדעות והאמונות; בכל מפגש מצאתי תמיד מכנה משותף. מתוך אחריותנו להגן על זכר הנופלים, נניח מחר את ענייני השעה מחוץ לבתי העלמין. נאפשר למשפחות, למפקדים ולחיילים להתאחד בשבועתם הקדושה ולכבד את זכר הנופלים".

הרמטכ''ל הלוי בטקס בכותל
הרמטכ''ל הלוי בטקס בכותל

ב-21:15 החל בכנסת ובערים הגדולות בכל רחבי הארץ אירועי "שירים לזכרם". מחר ב-11:00 תישמע צפירה נוספת של שתי דקות, ואחריה יחלו טקסי הזיכרון ב-52 בתי העלמין הצבאיים. ב-13:00 ייערך טקס האזכרה הממלכתי חללי פעולות האיבה בהר הרצל. ב-19:45 יחל טקס הדלקת המשואות בהר הרצל - שמסמל את נעילת אירועי יום הזיכרון ותחילת חגיגות יום העצמאות.

דגלים על קברים בחלקה הצבאית בהר הרצל
דגלים על קברים בחלקה הצבאית בהר הרצל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית העלמין בקריית שמונה
בית העלמין בקריית שמונה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתוך כך, מערכת הביטחון בכוננות גבוהה לקראת יום הזיכרון, וקיים וחשש מפני עימותים והפרעות במהלך הטקסים הממלכתיים בבתי העלמין ברחבי הארץ. בינתיים, בבית העלמין בקריית שאול תועדה כרזה עם הכיתוב "במותם ציוו לנו דמוקרטיה" על קבר חלל ממלחמת יום הכיפורים, לצד דגלים שהוצבו על קברים נוספים.

כרזת ''במותם ציוו לנו דמוקרטיה'' על קבר בבית העלמין בקריית שאול
כרזת ''במותם ציוו לנו דמוקרטיה'' על קבר בבית העלמין בקריית שאול | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר התקיים בבית "יד לבנים" בירושלים טקס הזיכרון שפתח את אירועי ערב יום הזיכרון. ראש הממשלה נאם והתייחס לפיגוע בירושלים: "לפני דקות אחדות, לא רחוק מכאן, נעשה ניסיון נוסף לרצוח את אזרחי ישראל. הפיגוע הזה, במקום הזה, ברגע הזה, מזכיר לנו שארץ ישראל ומדינת ישראל נקנו ונקנות בייסורים רבים. הפיגוע הראשון אכן היה לפני למעלה מ-160 שנה, ורבים באו אחריו - בתקווה וציפייה שהם יוכלו לנו; שהם יעקרו אותנו מכאן. לו יכולים היו המרצחים הללו, אז וגם היום, הם היו רוצחים את כולנו. אבל הם לא יכלו לנו אז ולא יוכלו. אנחנו יכולנו להם והקמנו מדינה לתפארת, עם צבא וזרועות ביטחון לתפארת - אבל במחיר קורע לבבות".

Whatsapp Image 2023 04 24 At 1
ראש הממשלה נתניהו מתעדכן באירוע בטקס ''יד לבנים''

24,213 חללים נפלו במערכות ישראל. מיום הזיכרון שעבר נוספו לרשימה הזו עוד 59 חללים. מראשית הציונות ב-1860 ועד ימינו נרצחו 4,255 אזרחים בפעולות האיבה. בשנה החולפת נוספו לרשימה 31 אזרחים שנרצחו בפיגועי טרור.

בית העלמין בקריית שאול
בית העלמין בקריית שאול | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה
אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה
אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה

שישה שרים וחברי כנסת כבר הודיעו כי לא יגיעו לטקסים בבתי העלמין בעקבות בקשות של משפחות שכולות, שדרשו כי לא יגיעו שרים וחברי כנסת שלא שירתו בצבא, בין אם מדובר במי שנחשב לקיצוני או שביזה את חיילי המילואים בעקבות מחאתם נגד המהפכה המשפטית. שני שרים עדיין מתעקשים להגיע, והמוקד העיקרי שיש חשש למתיחות בו הוא בית העלמין הצבאי בבאר שבע: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי להגיע לטקס ולנאום - על אף התנגדות של עשרות משפחות שכולות.

Capture
השרים שביטלו הגעתם לטקסי יום הזיכרון

הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם אתמול טור לקראת יום הזיכרון, וביקש: "יום הזיכרון מכונן חיבור עמוק בין האישי ללאומי. השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו. על כולנו לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח".

"באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים", הוסיף הרמטכ"ל, "וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח. ברגע ההתייחדות כל אחד מאיתנו נושא עמו דמות של נופל. במהלך הטקסים עלינו לצמצם עצמנו לכאב על אובדנה ולהיאחז בה כמגן מכל רעש אחר. רק לזכור, לכאוב ולכבד. ולו לרגע. ולו ליום מקודש אחד".

כמו כן, במשטרה הודיעו כי לקראת אירועי טקס יום הזיכרון שיתקיימו בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב מחר, בין 10:30 ל-012:3, ייחסמו רחובות המובילים לבית העלמין והצירים מסביב לתנועת כלי רכב:
• החל מהשעה 05:00 בבוקר לא תתאפשר פנייה שמאלה מרחוב משה סנה לבית העלמין מכיוון דרום לכיוון מערב.
• החל מהשעה 08:00 בבוקר לא תתאפשר פנייה שמאלה מרחוב בני אפרים (צומת הפיל) לכיוון קריית שאול - בית העלמין האזרחי.
• החל מהשעה 09:30 בבוקר לא תתאפשר כניסה לחניון המרכזי בבית העלמין קריית שאול.
• החל מהשעה 10:40 בבוקר ייחסמו העליות למחלף הכפר הירוק מכביש 5 ממערב וממזרח ולא תתאפשר תנועה לכיוון רחוב משה סנה.

חניית כלי רכב לא תתאפשר בתחומי בית העלמין החל מ-09:30. מהמשטרה נמסר כי "ציבור הנהגים מתבקש להחנות בחניונים סמוכים של אקספו ת"א (מרכז הירידים), היכל שלמה וסינמה סיטי גלילות ולהיעזר בהסעות שייצאו מן החניונים אל הכניסה לבית העלמין הצבאי או בתחבורה ציבורית שתתנהל כסדרה".