צה"ל מעמיק את הפעילות בח'אן יונס: "תושבים נמלטו תחת אש"

צה"ל נכנס שוב קרקעית לח'אן יונס, לאחר שקרא אתמול לעזתים להתפנות מהשכונות המזרחיות למרחב ההומניטרי במוואסי. תושבים תועדו נמלטים. ודווח על מספר גבוה של הרוגים ופצועים: "תמונות של יום הדין; חלק ברחו על חמורים, עם מזרנים בידיים"

זמן צפייה: 00:20

ביממה האחרונה חידשה ישראל את הפעילות הצבאית שלה בח'אן יונס שבדרום רצועת עזה. צה"ל שלח טנקים בחזרה לאזור לאחר שהורה על פינוי של מספר שכונות שלדבריה שימשו לשיקום הכוחות של חמאס, וכוחות אוגדה 98 חזרו לפעול במרחב. הפלסטינים מדווחים היום (שלישי) כי לפחות 70 בני אדם נהרגו במהלך התקיפות.

מדובר צה"ל נמסר כי כוחות צוות הקרב של חטיבה 7 הובילו את הפעילות האוגדתית, וחיסלו מספר מחבלים בהתקלויות מול חוליות מחבלים, כבר בשעות הראשונות של הלחימה. בנוסף, צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ועוצבת הקומנדו החלו בסריקה ולחימה במרחב והשמדת תשתיות טרור. בהכוונת כלי טיס של חיל האוויר, חיסלו כוחות עוצבת הקומנדו חוליית מחבלים שהיוו איום על הכוחות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407231648' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: פעילות לוחמי הצנחנים בח′אן יונס' poster='' kid='1_gs249j63' duration='19']

התושבים באזורים הצפופים בדרום עזה טענו כי הטנקים התקדמו בעומק של יותר משני קילומטרים אל תוך העיר בני-סוהילה, כך שהם נאלצו להימלט מהאזור. "זה כמו יום הדין", אמר לרויטרס אחד התושבים, שהזדהה כאבו חאלד. "אנשים בורחים תחת אש, ישנם הרבה הרוגים בדרכים", הוסיף.

משרד הבריאות בעזה, שנשלט על ידי חמאס, מסר כי מספר ההרוגים כלל נשים וילדים, וכי לפחות 200 בני אדם נוספים נפצעו. משרד הבריאות העזתי יש לציין אינו מבדיל בין חמושים שנהרגו לבין תושבים רגילים, בנתוני ההרוגים שהוא מפרסם.

צה"ל מסר כי צווי הפינוי לאוכלוסייה במזרח ח'אן יונס הגיעו בעקבות מידע מודיעיני המצביע על כך שחמושים שיגרו רקטות מאותם האזורים, וכי חמאס מנסה להתארגן שם מחדש. נמסר אתמול כי משעות הבוקר תקף חיל האוויר בארטילריה למעלה מ-30 תשתיות טרור בח'אן יונס, כולל באזור שממנו שוגר טיל לעבר נירים.

תושבים נמלטים מח'אן יונס ברצועת עזה
תושבים נמלטים מח'אן יונס ברצועת עזה | צילום: רויטרס
הרס בח'אן יונס רצועת עזה
הרס בח'אן יונס | צילום: רויטרס

באזורים להם הוציא צה"ל צווי פינוי חיו כ-400 אלף בני אדם, ועשרות משפחות החלו לעזוב את בתיהם, מסרו גורמים פלסטינים. עוד לדבריהם, "לא ניתן להם זמן להימלט מהאזור לפני שהחלה המתקפה. חלק מהמשפחות ברחו רכובות על עגלות חמורים, ואחרות ברגל, כשהן נושאות מזרנים וחפצים אחרים".

הסהר האדום הפלסטיני מסר כי פעילותן של שתי מרפאות הממוקמות במזרח ח'אן יונס הושבתה בגלל התקיפות של צה"ל. בבית החולים נאסר שבעיר, כמה אנשים עמדו מחוץ לחדר המתים כדי להיפרד מיקיריהם שנהרגו. "עייפים, עייפים בעזה. כל יום הילדים שלנו מתים. כל יום, כל רגע", אמר אחמד סמור, שאיבד כמה מקרובי משפחתו בתקיפות, והוסיף: "אף אחד לא אמר לנו להתפנות. בניינים התרסקו על אזרחים".

תקיפת צה"ל בח'אן יונס רצועת עזה
תקיפת צה"ל בח'אן יונס | צילום: רויטרס

בדיר אל-בלח הסמוכה, לשם התפנו מאות אלפי פלסטינים, תקיפה אווירית פגעה באוהל ששימש את העיתונאים המקומיים, הרג אחד מהם ופצע שניים נוספים, כך לפי משרד התקשורת הממשלתי בעזה. עם ההודעה הזו, ולפי הנתונים העזתיים, מספר העיתונאים הפלסטינים שנהרגו ברצועה מאז תחילת המלחמה עלה ל-163.

בכדי להגן על האוכלוסייה הבלתי מעורבת ברצועה, צה"ל טען שהוא מתאים את הגבולות של האזור הומניטרי באל-מוואסי - ממערב לח'אן יונס - כדי להרחיק את האוכלוסייה מאזורי לחימה עם מחבלי חמאס.

גורמי הבריאות בבית החולים נאצר בח'אן יונס ביקשו אתמול מהתושבים לתרום דם בעקבות מספר הנפגעים הרב שהגיע למרכז הרפואי. "משפחות עם ילדים נקרעו לגזרים בזמן שהם ישנו", סיפר אחד התושבים שהגיע לבית החולים באמבולנס שנשא את גופות.