מתנחלים נכנסו לכפר פלסטיני והציתו רכוש, לוחם נפצע מאבן

לפי צה"ל, מתנחלים נכנסו לאום צפא שבנפת רמאללה והציתו רכוש. לוחם נפצע מיידוי אבן וקיבל טיפול רפואי. אחד המתנחלים נעצר. מוקדם יותר: מחבל שירה בקלנדיה - נוטרל

זמן צפייה: 02:01

מאבטח ישראלי נפצע באורח קל הלילה (שבת) בפיגוע ירי במחסום קלנדיה שבירושלים. המחבל היורה חוסל לאחר שהכוחות במחסום השיבו באש, וצוות מד"א העניק טיפול רפואי למאבטח ופינה אותו לבית החולים הדסה עין כרם יחד עם פצוע נוסף, גם הוא במצב קל. המחבל הגיע באופן רגלי מכיוון איו"ש וירה בנשק מסוג M16 לעבר הכוחות במחסום, שהשיבו כאמור באש וניטרלו את המחבל. כוחות משטרה של מחוז ירושלים, לוחמי מג"ב עוטף ירושלים וכוחות צה"ל הוזעקו למקום והחלו בסריקות לצד פעולות נוספות לאיסוף ממצאים בזירת הפיגוע. הנשק איתו ירה המחבל הוחרם על ידי המשטרה. כמו כן, ארגון "יש דין" דיווח כי עשרות מתנחלים נכנסו לכפר אום סאפא, יידו אבנים על רכבים ובתים בכפר והציתו אש. הדיווח, נהג אמבולנס נפצע בתקיפה, ורכב נוסף נפגע.

מדובר צה"ל נמסר: "התקבל דיווח על אזרחים ישראלים אשר הציתו רכוש של פלסטינים, במהלך חיכוך אלים בין אזרחים ישראלים לפלסטינים שכלל יידוי אבנים בכפר אום צפא. כוחות צה"ל ומג"ב הוזנקו למקום, ופעלו לפזר את החיכוך באמצעים לפיזור הפגנות, אזרח ישראלי עוכב על ידי הכוחות והועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. לוחם צה"ל נפצע מאבן שהושלכה וקיבל טיפול רפואי, החיכוך פוזר. צה"ל ימשיך לפעול בנחישות לעצירת כל הפעלת אלימות והשחתת רכוש. צה״ל מגנה אירועי פשיעה לאומנית מסוג זה".

ראש מועצת אום ספא מוסר בתגובה לפוגרום היום בכפר: "עשרות מתנחלים תקפו היום את הכפר הכל בליווי ואבטחת הצבא. בסך הכל הציתו 4 בתים, גרמו נזקים ל 15 בתים נוספים, והציתו 20 רכבים".

מיש דין הגיבו: "הפוגרומים שמתרחשים בימים האחרונים הם חלק ממדיניות, מדיניות הכיבוש הדיכוי והאפרטהייד בהכרח תביא לאלימות, החיילים בשטח אלה נערי הגבעות אבל מאחורים עומדת ממשלת ישראל. אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להתערב מיידית כדי להגן על האזרחים הפלסטינים שישראל מפקירה את הגנתם".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "אלימות המתנחלים חוצה כל גבול. הצתת בתים ומכוניות של חפים מפשע זה לא אנושי ובטח לא יהודי. ראש הממשלה נתניהו צריך לגנות את הביזיון ולטפל בחומרה. זוהי חרפה מוסרית ואיום ביטחוני".

המחבל שביצע את הירי בקלנדיה
המחבל שביצע את הירי בקלנדיה

הבוקר מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, קיים ההערכת מצב במעבר קלנדיה עם מפקדי הכוחות ואמר: "הפיגוע הזה מחדד את כל נושא הפוטנציאל והמוטיבציה בהיבטי הפח״ע במעברים. מדובר בפיגוע ירי שבוצע עם נשק חם לעבר כוחותנו באמצע הלילה. הזיהוי של המחבל שפתח באש היה מיידי, והכוח שהיה במעבר, פעל בצורה מדוייקת ומקצועית עד להשלמת הפעולה הנדרשת לנטרול המפגע. תגובתם של הכוחות שפעלו במחסום וחתרו למגע לנטרול המחבל, סיימו את האירוע בצורה טובה כפי שמצופה מהם".

על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא", מבצע הירי הוא איסחק חמדי אמין אל-עג'לוני, בן 18 מכפר עקב, צפונית לירושלים. עוד נטען כי אביו, אימו ואחיו של המחבל זומנו לחקירה בתחנת המשטרה במגרש הרוסים שבירושלים.

בסיום הערכת המצב הטיל מפקד מחוז ירושלים את חקירת הפיגוע על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, והנחה להמשיך בתרגולות וחידוד הדריכות והערנות לכל הכוחות בגזרה ובפרט במעברי עוטף ירושלים.

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בקלנדיה
כוחות משטרה בזירת הפיגוע בקלנדיה | צילום: דוברות המשטרה

חובשי מד"א, תאיר עסיס ויאיר גרסטל סיפרו: "כשקיבלנו את הדיווח על הפיגוע היינו סמוך למקום והגענו במהירות, ראינו 2 גברים בהכרה מלאה שהתהלכו במקום, אחד מהם צעיר כבן 22 ניגש אלינו לאמבולנס כשהוא עם פציעה בכף היד כתוצאה מנתזי ירי, הענקנו לו טיפול רפואי, חבשנו את את מקום הפציעה ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קל. הגבר השני כבן 24 סבל מחבלה קלה ולאחר טיפול בשטח פינינו אותו להמשך בדיקות וטיפול בבית החולים כשמצבו קל".