אחרי העימותים: צה"ל סגר את ציר חווארה, מאות פלסטינים מתפרעים

אחרי המבצע שהסתבך בטולכרם ופיגוע הירי בחווארה שכמעט נגמר ברצח של משפחה, פרצו בלילה עימותים בין מתנחלים לפלסטינים שהגיעו לכפר. אבנים הושלכו ונזג וגרם לכלי רכב ולחנויות. פלסטיני שיידה בלוק נורה על-ידי צה"ל ונהרג, ישראלי נפצע קל. בתום הערכת מצב הוחלט על סגירת החנויות בציר חווארה

זמן צפייה: 00:16

אחרי ששלושה מסתערבים של משמר הגבול נפצעו קשה בתקרית חריגה בטולכרם, וניסיון פיגוע בחווארה כמעט נגמר ברצח מטווח אפס של משפחה שלמה - פרצו בלילה (בין חמישי לשישי) עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה. בצה"ל אמרו כי במהלך העימותים השליכו ישראלים ופלסטינים אבנים, נזק נגרם לכלי רכב וישראלי נפצע קל. פלסטיני בן 19 שהשליך בלוק לעבר מכונית ישראלית נורה על-ידי צה"ל, ומשרד הבריאות ברמאללה דיווח כי הוא נהרג. בנוסף, הופצו אמש תיעודים של מתנחלים שהקימו סוכות בחווארה כמחאה. אחר הצהריים התחדשו המהומות בחווארה, במהלך הלווייתו של הפלסטיני שנהרג. צה"ל סגר את הציר המוביל לכפר - ומאות פלסטינים החלו להתפרע וליידות אבנים על הכוחות.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2306101403' autoplay='0' credit='' desc='מאות פלסטינים מבעירים פחים בחווארה' poster='' kid='1_2x7jjylc' duration='29']

בתוך כך, בבית החולים בילינסון עדיין מאושפזים שני לוחמים שנפצעו קשה בטולכרם. הם מורדמים ומונשמים במחלקת טיפול נמרץ לאחר שעברו סדרת ניתוחים שייצבה את מצבם וכרגע לא נשקפת סכנה לחייהם.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2306100650' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: אבנים על מכוניות וחנויות בחווארה' poster='' kid='1_xroo90fm' duration='45']

במקביל, בהתאם להערכת מצב במערכת הביטחון, הוחלט על סגירת החנויות בציר חווארה, "לצורך חיזוק היערכות הביטחונית במרחב". צה"ל יתגבר את אזור חווארה בפלוגה נוספת. במקביל, סגר כללי יוטל על יהודה ושומרון והמעברים ברצועת עזה ייסגרו בשמחת תורה, בהתאם להוראת הדרג המדיני.

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
מהומות בטולכרם | צילום: רויטרס
לוחמי ימ"מ בפעילות ליד טולכרם, חיילים
לוחמי ימ"מ בפעילות ליד טולכרם | צילום: דוברות המשטרה

הבוקר סייר השר בצלאל סמוטריץ' עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן בחווארה. הוא אמר: "יהודה ושומרון בעיצומו של גל טרור שהחל בתקופת מבצע 'שומר החומות' ונמשך כבר יותר משנתיים. גל הטרור הזה הוא בהכוונה איראנית ישירה ובאמצעות חיזבאללה שדוחפים נשק, אמל"ח ותקציב לשטח ומגייסים פעילי טרור. על מערכת הביטחון הישראלית להפנים ולפעול בהתאם למאפייני הגל הזה ולהתאים את דרך הפעולה הנדרשת להתמודדות טובה ומהירה איתו שתחסוך חיי אדם ותחזיר את הביטחון ואת תחושת הביטחון למתיישבים ולאזרחי ישראל.

"שוחחתי בעניין אתמול ארוכות עם ראש הממשלה והבהרתי לו שכך לא ניתן להמשיך. אני מתרשם שהוא מבין ומסכים עם שינוי הגישה הנדרש. סיכמנו להמשיך לדון בעניין לעומק היום ובימים הקרובים ואני מקווה שיחד עם שר הביטחון נצליח להוביל לשינוי המדיניות הנדרש אחרי עשרות שנות תפיסות אוסלו המסוכנות. לא נשקוט עד שנחזיר בעזרת השם את הביטחון והשקט לאזרחי ישראל כולם. אם לא נפעל עכשיו - נצטרך לפעול בצורה הרבה יותר אגרסיבית בהמשך ולשלם על כך מחירים גבוהים חלילה. שינוי מבצעי נדרש להגביר את קצב הסיכול אל מול קצב הטרור, זה אפשרי ובזמן קצר יכול לתת שינוי משמעותי. אני קורא לראש הממשלה להשאיר את הסגר על החנויות עד פתיחת הציר העוקף".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש דיון ביטחוני והנחה את צה"ל ושב"כ "להגביר את מאמצי ההגנה והסיכול נגד גורמי הטרור, תוך התמקדות מיידית במסדרון חווארה". בדיון שקיים ראש הממשלה השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר, מפקד פיקוד מרכז והמזכיר הצבאי לראש הממשלה. על-פי לשכת נתניהו, ראש הממשלה העיר על קצב סלילת כביש עוקף חווארה והנחה לקצר בחצי את מועד פתיחת הכביש.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2305101856' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='תיעוד: ניסיון הפיגוע בחווארה' poster='' kid='1_025fmx11' duration='32']

בתיעוד מהפיגוע, שבמהלכו פתח מחבל באש אל עבר רכב בו נסעו שני הורים עם שני ילדיהם, ניתן לראות כיצד תושיית האב הצילה את משפחתו. בתיעו  נראה הרכב הישראלי עולה על אי-תנועה, סוטה לנתיב הנסיעה הנגדי במהירות וכך חומק מהמחבל. בתום מצוד של שלוש שעות, סיירת חרוב חיסלה את המחבל. לפי הפלסטינים, שמו ג׳מאל מחמוד מג׳דוב, תושב הכפר פרעון שליד טולכרם.

המחבל שביצע את פיגוע הירי בחווארה
המחבל שביצע את פיגוע הירי בחווארה

אם המשפחה שניצלה סיפרה לחדשות 13: "באמצע חווארה, קצת לפני הכיכר המרכזית, פשוט שמענו בום ממש חזק. לא כל כך הבנתי מה קורה. בעלי לוחם בשריון, אז ישר הוא זיהה שזה קול של ירי והוא עבר לנתיב הנגדי ונסע מהר תוך כדי ששמענו בומים מאחורינו. אחרי זה הבנו שזה היה באמת מחבל שבא עם אקדח. בנס הוא ירה על החלון האחורי, כשמאחורה הבת שלי בת השנה וחצי ישבה בצד הרחוק יותר. רגע לפני זה כמעט אספנו טרמפיסטיות שבסוף לא עלו".