שאלת היום שאחרי ונסיגת הכוחות: הסוגיות שנותרו פתוחות במו"מ

בטור שפרסם ב"וושינגטון פוסט", מנה העיתונאי דייוויד איגנטיוס את הנושאים עליהם עדיין ישנה מחלוקת במסגרת המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה. בישראל נרתעים משליטה של הרשות הפלסטינית ביום שאחרי סיום הלחימה, אך בינתיים לא מתגבשת אף תוכנית חלופית. בנוסף, נשקלת מעורבות אמריקנית בחזרת העקורים לצפון הרצועה, כדי למנוע שיקום של כוחות חמאס

הרס ברצועת עזה
הרס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

עם התקדמות המגעים בין ישראל לחמאס על עסקת חטופים והפסקת אש, בטור שכתב הלילה (רביעי) דייוויד איגנטיוס ב"וושינגטון פוסט", הוא טוען כי בכירים ישראלים המעורים בפרטים מסרו לו כי הלחץ לסגור עוסקה גובר אצל שני הצדדים, וכי ישנם מספר מפקדים בחמאס שהוטל עליהם להביא לגיבוש העסקה. מהצד הישראלי, ישנם גורמים המנסים ללחוץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאמץ את ההצעה שהוצגה על ידי ארצות הברית.

איגנטיוס טוען כי נותרו מספר נושאים במחלוקת במו"מ, אותם הצדדים מנסים לפתור. הנושא הראשון הוא עתיד השלטון ברצועת עזה וזהותו, נושא אשר נשאר מטושטש גם בקרב התוכניות של המתווכות. עדיין לא נשמעה עמדה ברורה מאף צד, מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

פעילות הכוחות ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בתור התחלה, ישנה השאלה המתבקשת האם הרשות הפלסטינית תקבל את השליטה לידיה. הרשות כן מעוניינת לשלוט בצד העזתי של הגבול הדרומי, אך ישראל בינתיים נרתעת מאפשרות זו. עם זאת, ישנה הסכמה טנטטיבית על פשרה, במסגרתה הרשות תקבל ייצוג בשלטון בתוך ארגון שזהותו עדיין לא ברורה לחלוטין, בשם "EUBAM".

הארגון קם בשנת 2005 במטרה לעזור לרשות הפלסטינית לפקח על הגבול בין עזה למצרים, אך פעל רק עד שמחבלי חמאס חטפו את גלעד שליט ביוני 2006. ל-EUBAM עדיין יש נציגות קטנה ברפיח, והוא מהווה מעטפת שימושית ליחידה חדשה לבקרת גבולות, כך לפי גורמים ישראלים ואמריקנים.

עוד עולה שאלת הנוכחות של כוחות צה"ל על גבול רצועת עזה - ציר פילדלפי. לפי התוכנית של ממשל ביידן, ישראל תצטרך להוציא את כוחות צה"ל מהאזורים המאוכלסים ברצועה, אך בישראל מסרבים לפינוי גורף שכזה, במשא ומתן מנסים כעת למצוא פשרה לגבי הנושא.

הפגנה למען החטופים בירושלים
הפגנה למען החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סוגיה נוספת שעולה במסגרת המגעים, היא חזרת תושבים עזתים לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. איגנטיוס כותב כי גורמים ישראלים רשמיים מעוניינים לבחון את התושבים ששבים לצפון הרצועה, על מנת לבדוק שמחבלי חמאס לא מנצלים את הסיטואציה כדי לשקם את כוחותיהם ולחדש את אספקת הנשק.

ישנן מערכות מעקב טכניות שיכולות לספק פיתרון לנושא, אין בינתיים אין הסכמות בממסגרת המגעים. משני הצדדים רוצים שארה"ב תיקח חלק בחזרת התושבים, אך לא מעוניינים בכניסה של כוחות צבא אמריקניים לרצועה. אפשרות מסוימת, היא הקמה של מרכז פיקוד ושליטה לוגיסטי בגבול עם מצרים.

לבסוף, העלה את נושא השמירה על הסדר הביטחוני בעזה במהלך ששת השבועות של הפסקת האש בשלב הראשון של העסקה, ובמהלך המו"מ על המעבר לשלב השני. גורמים אמריקנים וישראלים שוקלים "ברית גמישה" עם פלסטינים בעזה, יועצי ביטחון בינלאומיים ושימוש בשכירי חרב אמריקנים בתשלום.