תיעוד עוצר נשימה: חילוץ החטופים ברפיח, ממצלמות הקסדה של ימ"מ

סרטון דרמטי חדש ממצלמות הלוחמים מספק הצצה נוספת לליל החילוץ ברפיח. בתיעוד נראים חילופי האש במבנה שבו בוצעה הפעולה - ומהמבנים הסמוכים - וההגעה של הכוחות לשני החטופים לואיס הר ופרננדו מרמן. רב-פקד י', שפיקד על כוח הפריצה: "השבנו אותם הביתה בשלום". צפו

זמן צפייה: 03:59

תיעוד חדש מהמבצע ההירואי שהחזיר הביתה את לואיס הר ופרננדו מרמן, ממצלמות הקסדה של לוחמי ימ"מ: תמונות דרמטיות שפורסמו הערב (שלישי) מספקות הצצה נוספת לליל החילוץ ברפיח. בתיעוד שפורסם על-ידי המשטרה, ממצלמות הקסדה של לוחמי ימ"מ, נראים חילופי האש במבנה שבו בוצעה הפעולה - ומהמבנים הסמוכים. "בתגובה מקצועית וחדה", אמרו במשטרה, "הגיבו לוחמי ימ"מ והשיבו באש שבמסגרתה חוסלו המחבלים - והגנו בגופם על החטופים". רב-פקד י', סגן מפקד פלוגה בימ"מ שפיקד על כוח הפריצה במבצע, אמר: "השבנו אותם הביתה בשלום". התיעוד - בפתח הידיעה.

מוקדם יותר היום הפתיעו לואיס הר ופרננדו מרמן את לוחמי ימ"מ, בסרטון תודה על החילוץ. "כל מילה שאמרתם לנו, כל חיבוק שעטף אותנו בחיבה – נתנו לנו הרגשה שאנחנו בבית", אמר לואיס בהתרגשות. "אין מילים לתאר את האושר, כשהבאתם אותנו הביתה לנכדים ולילדים. דרככם הרגשנו את העם. אתם היהלומים שבכתר, אלף תודות". פרננדו הוסיף בקול חנוק מדמעות: "כשראיתי אתכם - הרגשתי הכי בטוח בעולם".

הסרטון הוקרן כחלק מאירוע הוקרה ללוחמי הימ"מ בכנסת, בו הוענקו למשפחות חללי היחידה, אשר נפלו ב-7 באוקטובר, תעודות הוקרה על גבורתם יוצאת הדופן של בני משפחותיהם. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס באירוע למבצע החילוץ ואמר: "הצלחתם לשחרר שניים מאחינו. החשיבות שבפעולה המסוכנת שנטלתם על עצמכם היא קודם כל במצוות פדיון החטופים והשבתם לבני משפחותיהם, וגם בהשבת הצבע לפנים של אזרחי ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402131634' autoplay='0' credit='' desc='לואיס ופרננדו ללוחמי ימ"מ: "הבאתם אותנו הביתה, אין מילים לתאר את האושר"' poster='' kid='1_6pfgvodt' duration='116']

אתמול פרסמו צה"ל ושב"כ תיעוד מהרגעים הראשונים שאחרי השחרור, כשלואיס ופרננדו בידי הכוחות בסיומו של מבצע החילוץ הדרמטי. "החטופים בידינו", אמר אחד המפקדים. "הם תקינים ובריאים. אנחנו עולים על מסוק וטסים לבית החולים". השניים הועלו על מסוק ואמרו: "מרגישים מצוין. אנחנו בהלם. בהלם". הם נשאלו אם קר להם ואם הם מעוניינים בשמיכה - והשיבו: "חם לנו בלב".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1202242006' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='"חם לנו בלב, מרגישים מצוין": לואיס ופרננדו על המסוק, אחרי החילוץ הדרמטי' poster='' kid='1_jbi4isoy' duration='257']

פרננדו סימון מרמן בן ה-60 ולואיס הר בן ה-70, שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מקיבוץ ניר יצחק ב-7 באוקטובר, חולצו בלילה שבין ראשון לשני במבצע משותף של צה"ל, שב"כ וימ"מ. אמש נחשפו פרטים חדשים על המבצע הנועז: כהכנה לפעולה, צה"ל חיסל את צמרת המשטרה וראשי המודיעין של חמאס ברפיח - מה שיצר תנאים טובים יותר לחילוץ מבלי שחמאס יוכל להגיב עליו. המבצע נדחה כמה וכמה פעמים - עד לקבלת אישור הפעולה. הכוחות נכנסו למבנה עם סולמות, הפתיעו את המחבלים - וחילצו את מרמן והר.

החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא | צילום: דובר צה"ל
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
פרננדו הרמן מתאחד עם בני משפחתו | צילום: דובר צה"ל
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
צילום: דובר צה"ל
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
צילום: דובר צה"ל

בצה"ל אמרו כי המבצע הוא בגדר "מדע בדיוני", שתוכנן כאמור במשך שבועות, וכי התקבלו בו "החלטות אמיצות". לפי הצבא, הכוח הגיע ליעד בחשאיות וביצע התאמות בשטח. בחיפוי של מעטפת אש של חיל האוויר, הלוחמים הגנו על החטופים. בעת החילוץ נשמעה הקריאה בקשר: "היהלומים בידינו". המסוק חיכה לכוחות ולחטופים במנחת מיוחד בעומק הרצועה - וטס לארץ. רגע שיא נוסף נרשם כשבישראל הבינו שהמסוק המריא: "הכוחות הפתיעו את חמאס ופגעו במספר לא מועט של מחבלים".