מתיחות בכל הגזרות: כוחות הביטחון בכוננות לקראת יום הכיפורים

אחרי עוד תקיפה בעזה בתגובה להפרות הסדר, והעימות בגבול הצפון עם חדירת כלי הנדסי לבנוני אל מעבר לקו הכחול, הכוננות ליום הכיפורים בשיאה - ואלפי שוטרים יאבטחו את בתי הכנסת בירושלים ובכל רחבי הארץ

זמן צפייה: 00:08

בכוחות הביטחון משלימים הערב (שבת) את ההכנות ליום הכיפורים, כאשר המתיחות גוברות בכל הגזרות - לאחר שהיום חצה כלי הנדסי לבנוני את הקו הכחול בגבול הצפון, והערב צה"ל שוב תקף ברצועת עזה בתגובה להפרות הסדר בגבול. בירושלים משטרת ישראל נמצאת בכוננות מוגברת, כאשר אלפי שוטרים יאבטחו את אזורי בית הכנסת בבירה ובכל רחבי הארץ.

זה היום השני ברציפות שצה"ל תוקף עמדה צבאית של חמאס ברצועת עזה, בתגובה להתפרעויות האלימות סמוך לגדר הגבול. התקיפה בוצעה באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק, בסמוך למוקד בו התקיימה הפרת סדר אלימה וממנו בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל סמוך לגדר הגבול.

גם בגבול הצפון היה מתוח הבוקר, כאשר כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד כלי הנדסי לבנוני שזוהה בתצפיות כאשר הכף שלו חוצה בכשני מטרים את הקו הכחול במרחב הר דב. במהלך האירוע נורו מלבנון שני רימוני גז לכיוון המרחב בו עמדו כוחות יוניפי"ל.

הפרות סדר הערב בגבול הרצועה
הפרות סדר הערב בגבול הרצועה

עשרות פלסטינים החלו להגיע היום לגדר הגבול באזור מעבר קרני, זה היום השמיני ברציפות, ומדיווחים בעזה עולה כי החלה התקהלות גם בגבול המזרחי של העיר עזה ועל הצתת צמיגים באזור, כמו גם על הפרחת בלוני תבערה לכיוון העוטף. עוד דיווחו הפלסטינים כי כוחות צה"ל משתמשים בירי צלפים ומשליכים רימוני גז מדמיע לעבר השטחים החקלאיים מזרחית לעיר עזה, וכי שלושה פלסטינים נפצעו במהלך העימותים.

ההתפרעויות האלימות בגבול הרצועה החלו בגלגולן הנוכחי בשבת שעברה, ובמשך כל השבוע האחרון נערכו שם הפרות סדר בעידוד ארגון הטרור חמאס. ביום חמישי פתח מחבל באש אל עבר כוחות צה"ל ומג"ב שפעלו בשטח. בתגובה, מסתערבים ירו לעבר המחבל והרגו אותו. לא היו נפגעים בקרב הלוחמים. ביום שלישי נהרג צעיר פלסטיני בן 25 מאש צה"ל במהומות על הגדר, והפלסטינים דיווחו על עוד עשרה פצועים.

הפרות סדר הערב בגבול הרצועה
הפרות סדר הערב בגבול הרצועה
הפרות סדר הערב בגבול הרצועה
הפרות סדר הערב בגבול הרצועה

חמאס מאפשר התקהלויות מוגבלות כדי לאותת לישראל, לקטר ולמצרים שהוא מעוניין בפתיחת המעברים ובעוד כסף קטרי. מחר אמור השליח הקטרי לחלק כסף למשפחות נזקקות ברצועה, וזה יוריד מבחינתם את המתח במעט. מעבר ארז יישאר סגור לפחות עד אחרי יום הכיפורים, בכפוף להערכת מצב במערכת הביטחון. לפי מקורות פלסטיניים, ישראל הודיעה לחמאס דרך המצרים כי היא לא תקבל את המשך הפרות הסדר, ולכן המצרים מנסים לתווך כדי למנוע הסלמה בעזה.

פלסטינים מפריחים בלוני תבערה היום בעזה
פלסטינים מפריחים בלוני תבערה היום בעזה
פלסטינים מפריחים בלוני תבערה היום בעזה
פלסטינים מפריחים בלוני תבערה היום בעזה

אמש תקף צה"ל שלוש עמדות צבאיות של חמאס ברצועה, לאחר ששתי שריפות קוצים פרצו מוקדם יותר בתחום המועצה האזורית אשכול, אחת מהן ביער כיסופים, בסמוך לגדר הקיבוץ. חוקר שריפות מכבאות והצלה קבע כי שתי השריפות נגרמו כתוצאה משיגור בלון תבערה מהרצועה. לפחות חמישה דונמים של חורש בעקבות שיגור בלוני התבערה. ב-2018, בדיוק באותו המקום, התחוללה השריפה הראשונה שסימנה את תחילתו של טרור הבלונים.

שתי עמדות צבאיות של ארגון הטרור הותקפו באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק, ועמדה נוספת הותקפה באמצעות טנק. בגבול הרצועה, כמה מאות פלסטינים הבעירו צמיגים ומשליחים בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, כאשר הכוחות פעלו נגדם עם ירי צלפים ואמצעים לפיזור הפגנות. משרד הבריאות בעזה עדכן כי במסגרת ההתפרעויות אתמול סמוך לגבול נפצעו 28 פלסטינים.

הפרות סדר הערב בגבול הרצועה
הפרות סדר אמש בגבול הרצועה

סוכנות הידיעות העזתית "שהאב" פרסמה אמש תיעוד של פיצוץ מטען חבלה מאולתר על גדר הגבול באיזור מעבר קרני, במסגרת התחלת ההתפרעויות סמוך לגבול. בהמשך התיעוד מוצג הנזק שנגרם לגדר בעקבות פיצוץ מטען חבלה מאולתר.

שריפה בעוטף עזה
שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה