"אם לא ננצח - זה אבוד": הפרוטוקולים ממלחמת יום כיפור נחשפים

ארכיון צה"ל פרסם מסמכים שכוללים התייעצויות שקיימה רה"מ מאיר עם בכירי מערכת הביטחון - על תדמיתה של ישראל בעולם ואם יש לכבוש את דמשק. "שהרוסים יבקשו הפסקת אש - בשבילי זה דבר עצום"

גולדה מאיר
גולדה מאיר | צילום: משה פרידן, לעמ

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף היום (חמישי) חמישה פרוטוקולים מהדיונים הסודיים ומההתייעצויות הדרמטיות שקיימה ראש הממשלה גולדה מאיר עם בכירים במערכת הביטחון וצה"ל בימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים.

בישיבה שהתקיימה ב-7 באוקטובר 1973 בבור הפיקוד של צה"ל בשעות הבוקר, יום לאחר פרוץ המלחמה, הרמטכ"ל דאז דוד אלעזר אמר כי "עבר עלינו לילה לא טוב. בהשוואה לתיאור של אמש בתעלה, הצלחנו לבלום יותר. לעומת זאת, בגולן נפרץ לנו בבת אחת עם כמויות גדולות של טנקים. עד כה 81 הרוגים". בתגובה, השר יגאל אלון ענה לו: "מודאג מהעברת כוחות מגזרות שאינן יעילות. אולי נפציץ בדמשק?". בהמשך לכך, אמר לו אלעזר: "טכנית אין קושי להפציץ. אך מבחינה מעשית, גם הם לא תוקפים את הערים שלנו, לכן אינני רוצה להתחיל בזה". בהמשך השיחה התערבה ראש הממשלה גולדה מאיר ושאלה את הרמטכ"ל: "מה הרגשת הבחורים למעלה?", ובתגובה הוא ענה לה: "קשה להם. אמנם הם אומרים כי 'אנחנו משמידים המון טנקים, אך אין סוף לזה".

שר הביטחון דיין והאלוף אריאל שרון
שר הביטחון דיין והאלוף אריאל שרון | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון
עמוד מפרוטוקול שתיעד ישיבה בתאריך ה-09.10.1973 בו השתתפו בין היתר ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין
עמוד מפרוטוקול שתיעד ישיבה בתאריך ה-09.10.1973 בו השתתפו בין היתר ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין | צילום: ארכיון צה''ל

בדיון אחר שהתקיים אצל ראש הממשלה מאיר ב-9 באוקטובר, שר הביטחון דאז משה דיין אמר כי "הייתה לי שיחה עם עורכי העיתונים, אמרו שזאת רעידת אדמה לגביהם, אך נראה לי שיצאנו מזה פוזיטיבית". בתגובה ענתה לו מאיר: "ראית את התגובה של קיסינג'ר?". "כן. מעניין", אמר שר הביטחון לשעבר והוסיף: "אני לא 'אתאבד' אם יקבלו את הקריאה להפסקת אש בלי נסיגה. הם ירצו להמשיך להילחם".

בדיון נוסף שהתקיים אצל ראש הממשלה למחרת בשעות הבוקר, שר הביטחון דיין אמר: "נפציץ בצהריים את השדה הבין-לאומי בדמשק. רטרואקטיבית, זה יחזק את סיפור ההפצצה - מה אתם משתמשים בשדה בין-לאומי למטרות צבאיות? עשויים להיפגע מטוסים אזרחיים החונים שם". ראש הממשלה מאיר חיזקה את דבריו ואמרה: "צריך להכין הסברה מיד לאחר התקיפה, בכדי להסביר מה קרה ומדוע". בהמשך, דיין התייחס למצבו של חיל האוויר: "בני (מפקד החיל) אמר כי איבדנו 56 מטוסים, ועוד 40 מקורקעים. אתמול איבדנו 13 מטוסים, בקצב כזה, זה לא טוב. שלושה-ארבעה ימים ואני גמרתי".

מפקד אוגדה 143 אריאל שרון סוקר את המוצב בסיני בפני ראש הממשלה (לימינה של גולדה מאיר יושב השר ישראל גלילי)
מפקד אוגדה 143 אריאל שרון סוקר את המוצב בסיני בפני ראש הממשלה (לימינה של גולדה מאיר יושב השר ישראל גלילי) | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון
ישראל גלילי, יגאל אלון, גולדה מאיר בכנסת - 1974
ישראל גלילי, יגאל אלון, גולדה מאיר בכנסת - 1974 | צילום: לע''מ

בהמשך אותו דיון, שר הביטחון דיין אמר לראש הממשלה כי "אבל אני לא רוצה להגיד שהמלחמה תיגמר. יש לנו לא רק בעיה של ציוד, אלא גם בעיה של טייסים וכו'. יש לנו בעיות כמותיות. אנחנו יכולים לקחת את התעלה מחר, אבל באובדן רב של חיי אדם". לאחר מכן שאלה אותו מאיר: "יש לנו אינדיקציה שהרוסים יתנו להם עוד ציוד?", והוא מצדו ענה: "בהחלט, אני חושב שכן. נגמרו להם הטילים".

מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים ומבצע אנטבה, האלוף בני פלד
מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים ומבצע אנטבה, האלוף בני פלד | צילום: יעקב סער, לע''מ
מלחמת יום כיפור-משה דיין
מלחמת יום כיפור-משה דיין | צילום: רון פרנקל- לע''מ

בישיבה האחרונה, ב-10 באוקטובר, התפרץ ויכוח בין האלוף ישראל טל לבין מפקד חיל האוויר פלד: "אנחנו עומדים בשתי החזיתות. בחזית הסורית לא קיימת כעת סכנה מידית צבאית לגבינו, אחרי המכות שהם ספגו. הם לא מסוגלים לעבור מחר להתקפה ולהפוך את כפות המאזניים. קיימת סכנה מידית (מבחינה צבאית טהורה) בחזית המצרית", אמר טל, ואילו פלד השיב: "אצביע על טעויות הגיוניות יסודיות בתזה של טליק. שצריך ללכת על מצרים ולא על סוריה. אינני מקבל את ההנחה שסוריה בלתי מובסת ומצרים מובסת היא  שתמנע מירדן לבוא לעזרת הסורים. ההיפך הוא הנכון".

בהמשך, הבכירים עברו לדון באפשרות של הפסקת אש: "אני חושב שהפסקת האש היא פונקציה של ההרגשה הסורית, שקיים איום על המשטר. הפסקת האש הזאת תבוא כאשר אנחנו נתקדם לקראת דמשק", אמר אלוף אלי זעירא, ראש אמ"ן דאז. בתגובה, ענתה לו ראש הממשלה מאיר: "אבל הפסקת אש, כאשר חלק מסוריה בידינו - זה קלף די חשוב שלא תהיה הפסקת אש פשוטה במצרים". לאחר דבריה, דיין הוסיף: "זה בכל זאת יותר טוב מאשר מצב שמצרים קבלה שטחים ואנו לא קיבלנו כלום".

דבריה האחרונים של מאיר בישיבה: "אני חיה מראשית המערכה בהרגשה שאסור לנו לצאת במצב שבעולם יאמרו - זהו זה. כאשר קיסינג'ר אמר בשיחה הראשונה עם שמחה: 'אתם מוכרחים לנצח, יש בזה משמעות איומה'. אז אם חלילה לא ננצח- זה אבוד. אל תחשבו שאני טיפשה כזאת, אך מהבחינה של מה שטוב, אם אנחנו יכולים לתת מכה הגונה, כך שהרוסים יבקשו הפסקת אש, בהסכמת הסורים, או שיכריחו אותם לעשות זאת - זה בשבילי דבר עצום". לבסוף, סיכמה ראש הממשלה ואמרה: "מאשרים לצה"ל לבצע מחר בסוריה מאמץ התקפי מרוכז לרסק עוצבות צבא ולהשיג הכרעה המשתקת את הפעילות הסורית. אין החלטה על כיבוש דמשק".

הנרי קיסינג'ר
הנרי קיסינג'ר | צילום: רויטרס
שר הביטחון משה דיין נושא דברים
שר הביטחון משה דיין נושא דברים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון
חזית צפון- האלוף יצחק חופי מסביר לרמטכ''ל ולאלופים רחבעם זאבי ומרדכי הוד
חזית צפון- האלוף יצחק חופי מסביר לרמטכ''ל ולאלופים רחבעם זאבי ומרדכי הוד | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון