גרסת גורודיש בכיפור: "הכול שקר, אלוף אחד לא ביצע פקודות"

ארכיון צה"ל חושף את תגובתו של האלוף שמואל גונן להחלפתו בבר-לב בעדותו בוועדת אגרנט ברקע עימותיו בין היתר עם אריאל שרון. בנוסף, נחשפו תמלולי רשת הקשר מרגעי כיבוש החרמון: "דגלינו מתנופפים ברוח"

זמן צפייה: 03:05

לציון 49 שנים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם היום (שני) פרטים חדשים על אודות אחד האירועים הזכורים בצמרת צה"ל מהמלחמה: גרסתו של אלוף שמואל גונן (גורודיש) להעברתו מפיקוד הדרום במהלך הקרבות. בנוסף, פורסמו קולות מרשת הקשר במבצע "קינוח" לכיבוש החרמון, קטעים מיומן ראש לשכת הרמטכ"ל - והסיבות לכישלון המלחמה מפיהם של אלה שלחמו בה.

שמואל גונן (גורדיש), שכיהן כאלוף פיקוד דרום במהלך המלחמה, איבד את תפקידו בעקבות סכסוכים עם מפקדי אוגדות שהיו תחת פיקודו, לאחר שהרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב נבחר להיות "נציג הרמטכ"ל בחזית הדרום" ותפקד בפועל כאלוף הפיקוד. לאחר המלחמה הועבר גורדיש מתפקידו באופן רשמי, ומונה למפקד מרחב זירת שלמה שבדרום סיני.

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בדו"ח ועדת אגרנט, שחקרה את נסיבות פריצתה של המלחמה, נאמר על גונן כי הוא "לא עמד כראוי במילוי תפקידו והוא נושא בחלק ניכר של האחריות למצב המסוכן שבו נתפסו כוחותינו". כעת, מתפרסמת תגובתו של אלוף גונן בוועדה, שהיה ביחסים מתוחים בין היתר עם אריאל שרון, ואמר כי העברתו נעשתה בעזרת הודעה ששמע ברדיו וללא אישור של הרמטכ"ל.

עוד הוסיף גונן: "הופעלו נגדי כלים רבי עוצמה, דעת קהל נסערת, שמועות, הצנזורה הצבאית ועיתונות. אלה תיארו אותי כאילו התמוטטתי, התבלבלתי, שפקודי לא נשמעו לי. כל הסיפורים הללו הנם שקר מוחלט. מעולם לא התמוטטתי והקשיים שהיו לי בהטלת המרות לא נבעו מעצם כישורי, יכולותיי וכישרונותיי, אלא היו בעיקר עם אלוף אחד שלא ביצע פקודות, לא שלי, לא של הרמטכ"ל ולא של שאר הממונים עליו".

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בנוסף, התפרסמו תמלולי רשת הקשר ממבצע "קינוח" לכיבוש מוצב החרמון, בסיומו הצליחה חטיבת גולני לכבוש מחדש את ההר. בקשר ניתן לשמוע את קולו של מפקד סיירת גולני, רס"ן שמריהו ויניק, במהלך הקרבות הקשים ורגעים לפני שנפל במהלך הקרב.

עם ההודעה הראשונה שהכוחות מתחילים להתקדם עם שחר אל עבר החרמון, מתחיל ירי לעברם. אחד מאנשי הצוות מודיע על פציעתו של ויניק: "קודקוד 5 (ויניק) נפצע, אין לי כרגע תמונת מצב. מחכה לקול כדי לקבל פיקוד על המקום". הצוות ממשיך להתקדם, ומתמודד עם חיילים פצועים רבים מהכוח. מצבו של מפקד הסיירת מחמיר, ונטען כי "כפי הנראה הוא פצוע קשה".

חייל נוסף מדווח על הזירה אליה נקלעו: "מסתבר שאנחנו נתפסנו למדרון נחות. השטח כאן כוסה באש ויש מספר די גדול של נפגעים". בקולותיו האחרונים מדווח ויניק כי יש לו "שלושה נפגעים שצריך לפנות מהר". לאחר השתלטות על המצב מודיע הצוות בקריאה מרגשת: "החרמון בידינו". לאחר מכן ניתן לשמוע את הקריאה: "אנחנו למעלה, הדגלים שלנו מתנופפים ברוח".

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

ארכיון צה"ל פרסם גם את יומן ראש לשכת הרמטכ"ל שאושר לחשיפה ע"י הוועדה הממשלתית ברשות השופט העליון (בדימוס) פרופ' יצחק אנגלרד. ביומן ניתן לראות את דבריהם של בכירים בנוגע למצב המלחמה במהלך ימיה הראשונים, ולגבי תחושות קשות בקרב הבכירים שניהלו את המלחמה.

שר הביטחון משה דיין אמר: "רוצה לגשת להר כנען כדי לראות את המצב מקרוב, אם הולכים לאבד את רמת הגולן". הרמטכ"ל דוד (דדו) אלעזר הוסיף: "המצב בסיני רע מאוד. הרבה אבדות, אף אחד לא יודע כמה. אנחנו בקטסטרופה".

רחבעם (גנדי) זאבי, שחזר לשירות בעקבות המלחמה ותפקד כעוזר מיוחד של הרמטכ"ל, ביקר את אלוף גונן ואמר כי אין לו יכולת לתת פקודות - והציע להדיח אותו מתפקידו.

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

לבסוף פרסם הארכיון גם מחקר מורל שערכה יחידת הפסיכולוגיה הצבאית זמן קצר לאחר סיום המלחמה. מטרת המחקר הייתה למצוא את הסיבות לכישלונה, כפי שהן נתפסות בעיני החיילים שלחמו בה. הלוחמים מאשימים את דרג המפקדים בזלזול בחיי אדם: "מפקדים שלחו כוחות בלי התחשבות לסואץ, בגלל לחץ פוליטי". חייל נוסף אמר: "שמענו בקשר מח"ט שאמר שלא אכפת לו אם מכל הגדוד יישארו 15 איש". לוחם אחר טען: "הלכנו כמו עדר לשחיטה".