גלנט: "בלי הסכמת כלל הקואליציה - לא אגיש את חוק הגיוס"

שר הביטחון נשא הצהרה מיוחדת, וקרא לנתניהו "להוביל מהלך משותף עם כל סיעות הקואליציה ולהגיע להסכמות הנדרשות" בנוגע לחוק. "אני מקווה שגם חלקים באופוזיציה יצטרפו למתווה שיגובש", הוסיף - והדגיש: "כל חוק גיוס שיוסכם על מפלגות ממשלת החירום יהיה מקובל עליי. ללא הסכמת כלל הקואליציה - מערכת הביטחון בראשותי לא תגיש את החוק". לפיד עקץ: "יש עתיד תגיש בשבוע הבא חוק שוויוני - הליכוד צריך להתנהג כמו מפלגה ציונית ולהצביע בשבילו"

זמן צפייה: 03:42

אחרי ששופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי וקבעו כי על המדינה לנמק מדוע לא לגייס תלמידי ישיבות - שר הביטחון יואב גלנט מסר הערב (רביעי) הצהרה מיוחדת וקרא להגיע למתווה גיוס תלמידי ישיבות. "המלחמה הוכיחה - כולם חייבים להיכנס תחת האלונקה", אמר. "ניתן וחשוב להגיע למתווה מוסכם לגיוס - גם של חלק הולך וגדל מהציבור החרדי. אני קורא לראש הממשלה להוביל מהלך משותף עם כל סיעות הקואליציה, ולהגיע להסכמות הנדרשות בנושא חוק הגיוס. אני מקווה כי גם חלקים באופוזיציה יצטרפו למתווה שיגובש".

גלנט הדגיש: "כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על כל מפלגות ממשלת החירום - יהיה מקובל עליי. אבל ללא הסכמת כלל חלקי הקואליציה - מערכת הביטחון בראשותי לא תגיש את החוק. הנשיאה המשותפת בנטל חיונית לניצחון במלחמה. זה לא עניין מפלגתי או מגזרי, אלא עניין לאומי-ביטחוני עליון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-2402281934' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_h707hnc8' duration='392']

גלנט הוסיף: "מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי, התורה שמרה על עם ישראל, לאורך אלפיים שנות גלות. אנו מוקירים ומעריכים את אלו המקדישים את חייהם ללימוד התורה. עם זאת, ללא קיום פיזי - אין קיום רוחני. האתגרים הביטחוניים הניצבים לפנינו מוכיחים- כולם חייבים לשאת בנטל. כל חלקי העם. כיום ישנו צורך לאומי, ממשי, בהארכת השירות של חיילי הסדיר - ובהארכת משך תקופת השירות של חיילי המילואים. אין ברירה, עלינו להגן על הבית".

חוק הגיוס, חרדים, גיוס
חרדי בכניסה ללשכת הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד עקץ בתגובה: "אדוני שר הבטחון, על שולחן הכנסת יונח בשבוע הבא מתווה הגיוס של יש עתיד - שיוויוני, יעיל, הוגן. כל מה שהליכוד צריך לעשות הוא להתנהג כמו מפלגה ציונית ולהצביע בשבילו. לא נוכל 'ביחד לנצח' אם לא ביחד נתגייס".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף: "הממשלה נכנסה לעידן פיצול האישיות. שר הביטחון אומר הערב שנושא הגיוס הוא לא נושא פוליטי אלא ביטחוני - ובאותו הזמן  מבקש להגיע להסכמה פוליטית בין כל מרכיבי הקואליציה. אם בביטחון ישראל עסקינן ולא בפוליטיקה - אזי ביטחון ישראל מחייב את כולם למתווה אחד ואחיד. משמע, כל צעיר בהגיעו לגיל 18 מתייצב בלשכת הגיוס, נקודה".

חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ הגיב גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "כל חלקי החברה הישראלית צריכים לקחת חלק בזכות לשרת. הצורך הזה הוא צורך ביטחוני, לאומי וחברתי. נפעל ביחד עם שר הביטחון גלנט, עם כל סיעות הבית וכל חלקי החברה הישראלית כדי לקדם מתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה ובהקדם".

נזכיר כי השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ויצחק עמית דנו ביום שני בעתירות שהוגשו בעניין הפטור מגיוס, לאחר שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה הודיעה כי על צה"ל לגייס חרדים החל מ-1 באפריל - אם עד אז לא יקודם חוק שיסדיר את הנושא. כאמור, בתום הדיון הוציא בג"ץ צו על תנאי בדרישה מהמדינה לנמק מדוע לא לגייס תלמידי ישיבות לצבא.

הרכב השופטים בדיון שערך היום בג"ץ בחוק הגיוס
הרכב השופטים בדיון בג"ץ על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהתנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית בעתירה נגד אי השוויון בנטל, נמסר בתגובה: "החלטה דרמטית וחשובה מאוד של בית המשפט העליון. מדובר בצעד נוסף בדרך לשוויון מלא בנטל. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. האפליה בין אדם לאדם ובין דם לדם לא יכולה להימשך. אנחנו מקוום שבסוף החודש נתחיל עידן חדש בו כולנו נושאים בנטל השוויון – גם תלמידי הישיבות החרדים".

השופט פוגלמן אמר בדיון: "השאלה הבסיסית היא האם לממשלה יש סמכות לקבל החלטה מנהלית שפוטרת משירות. פה זה מתחיל ופה זה נגמר. זו לא סיטואציה של חוק שצריך לבדוק את חוקיותו, זו סיטואציה שבה ישנה טענה בעלת משקל של ממש, שאי אפשר לקבל החלטה מנהלית בסוגיה הזאת, וכל הסדר כלשהו צריך להיות בחקיקה ראשית".

רה"מ נתניהו לצד השרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
רה"מ נתניהו לצד השרים גלנט וגנץ במסיבת עיתונאים, נובמבר | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

ברקע דיון בג"ץ, שרי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט הציגו את מתווה "שירות ישראלי" לפתרון הסוגיה, שעומדת בימים אלו בעין הסערה. על-פי המתווה, רוב הצעירים הישראלים יגויסו "בהתאם לצרכי הביטחון והחברה", בזמן שצה"ל יוגדר "ראשון בין שווים" במנהלת גיוס שתוקם ותקבע את אופי השירות - שבסמכותה יהיה להעניק פטורים מגיוס.

לפי ההצעה, יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים כדי לעודד גיוס של חרדים. עוד לפי המתווה, "אופי השירות לא יפגע באורחות חייהם של המשרתים" - כשהמטרה היא להגיע בתוך עשור לגיוס רוב הצעירים בארץ.