"המצב חמור, הם חייבים להתריע": סערה בעקבות "שיחת הצעקות"

בעקבות חשיפת חדשות 13 על השיחה הקשה שקיים נתניהו בערב שבת עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, שבה הטיח בהם האשמות על "פגיעה בהרתעה" ודרש להכחיש את הידיעות על פגיעה בכשירות צה"ל - אמר ח"כ כהנא: "המצב חמור יותר". יו"ר העבודה מיכאלי: "נתניהו לא כשיר". אלוף (מיל') עמוס גלעד: "לא בטוח שההוראה חוקית"

זמן צפייה: 02:09

ביום שאחרי חשיפת חדשות 13 על אודות שיחת הצעקות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר - שגער בשלושה בערב שבת על פרסום האמירות בנוגע לכשירות צה"ל - הפנו הבוקר (שני) גורמים במערכת הפוליטית ובמערכת הביטחון אצבע מאשימה כלפי נתניהו.

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אמר: "אדוני ראש הממשלה, המצב בחיל האוויר גרוע בהרבה ממה שאתה מציג לציבור. זו המשמרת שלך, זו האחריות שלך. עצור את הפגיעה בביטחון המדינה. אחיי, לוחמי צוות האוויר, אני קורא לכם להשאיר את הצבא מחוץ לוויכוח". ח"כ כהנא, לשעבר טייס קרב, הוסיף: "המצב חמור פי שלושה או ארבעה ממה שגלנט ונתניהו מפרסמים. יש עוד רבים שמתלבטים, אבל בפועל הודיעו למפקדים שלהם - 'אל תקראו לנו בזמן הקרוב'. עוד חודשיים-שלושה חיל האוויר יהיה במקום אחר לגמרי".

יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי תקפה גם היא את ראש הממשלה ואמרה כי הוא "לא כשיר. לטובת המדינה, הגיע הזמן לפרק את הממשלה הזו ויפה שעה אחת קודם".

אלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון וראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, אמר גם הוא בריאיון לגלצ: "לא בטוח שההוראה חוקית. הם משרתים את המדינה, את הממלכה - לא את המלך. חייבים להתריע ולשתף את ראש הממשלה בדאגות".

עמוס גלעד
אלוף במילואים עמוס גלעד | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

כמו כן, חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן, שכיהן כסגן הרמטכ"ל, אמר בריאיון ל"העולם הבוקר": "כל ראשי המערכות הביטחוניות נוהגות באיפוק בלתי רגיל. הם מתעקשים, בצדק, לשקף לראש הממשלה ולשרי ממשלת ישראל את המצב. אני חושב שהיום קצין פטריוט אמיתי צריך להימנע משירות ולא להתייצב. הוא צריך לומר לראש הממשלה: 'אני לא משתף פעולה'".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308141037' autoplay='0' credit='רשת 13' desc='יאיר גולן: "פטריוט אמיתי צריך להימנע משירות"' poster='' kid='1_sqe50u7l' duration='34']

כאמור, כפי שפורסם בחדשות 13, ראש הממשלה נתניהו יזם בערב שבת שיחת ועידה עם שר הביטחון, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר והטיח בהם: "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". את הדברים אמר בעקבות שיחת מפקד חיל האוויר עם טייסי המילואים שבה הזהיר מפני פגיעה בכשירות החיל. במהלך הפגישה ביקש ראש הממשלה מהלוי ובר שיכחישו את הידיעות על פגיעה בכשירות. הוא הטיח בהם האשמות על "פגיעה בהרתעה".

בעקבות הפרסום נמסר מלשכת נתניהו: "לא הייתה שום שיחת צעקות. גם כשראש הממשלה מדבר בתקיפות הוא לא צועק, הוא מעביר את הערותיו והנחיותיו בצורה עניינית".

מוקדם יותר אתמול נפגשו נתניהו וגלנט עם הלוי ובכירים נוספים במטכ"ל. השיחה, על פי ההודעות הרשמיות, עסקה בכשירות הצבא למול תמונת האיומים. מלשכת ראש הממשלה מסרו כי גורמי הביטחון "הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב באשר לכשירות וללכידות בצה"ל וציינו את הפעולות הנעשות בשטח. ראש הממשלה הנחה לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר".