גנץ: "איראן שבועות מצבירת חומר לפצצה, מחיר עצירתה עכשיו נמוך מבעוד שנה"

שר הביטחון נאם בכנס באוניברסיטת רייכמן. על איראן: "עומדת שבועות ספורים מצבירת חומר בקיע שיספיק לפצצה ראשונה. כמות האמל"ח האסטרטגי המדויק לטווח רחוק שלה גדל משמעותית בשנה האחרונה". על הפיגועים האחרונים: "הם מחוברים אחד לשני בהשראת ההסתה הנשמעת באזור מפי ארגוני הטרור"

זמן צפייה: 03:40

יממה לפני נסיעתו לארה"ב, שם ייפגש עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, אמר הבוקר (שלישי) שר הביטחון בני גנץ בכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, כי "מחיר עצירת איראן עכשיו נמוך משיהיה בעוד שנה".

לדבריו, הרפובליקה האיסלאמית "מבצעת בימים אלו מאמץ להשלים ייצור והתקנה של 1,000 צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR6, בין השאר באתר תת-קרקעי סמוך לנתנז" וכי "כמות האמל"ח האסטרטגי המדויק לטווח רחוק של איראן גדל משמעותית בשנה האחרונה. ישראל תמשיך לבלום העברת וייצור נשק מדויק של איראן בסוריה כדי להגן על אזרחיה".

בנושא התקדמות איראן בציר הנשק הגרעיני אמר: "איראן ממשיכה לצבור ידע וניסיון בלתי הפיכים בפיתוח, מחקר, ייצור ותפעול צנטריפוגות מתקדמות. היא עומדת שבועות ספורים מצבירת חומר בקיע שיספיק לפצצה ראשונה, מחזיקה 60 ק"ג חומר מועשר ברמה של 60%, מייצרת אורניום מתכתי ברמת העשרה של 20% ומונעת גישה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית למערך הייצור".

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני | צילום: רויטרס

"שלוחי איראן תוקפים מאגרי נפט, שדות תעופה ומתקנים אזרחיים, והיא בעצמה תוקפת באמצעות כוח קודס", הוסיף גנץ. "היא מפתחת באזור כולו מערכים מבצעיים עם יכולות מדויקות של טילי שיוט, טילי קרקע-קרקע וכטב"מים, לטווח של אלפי קילומטרים. כמות האמל"ח האסטרטגי הזה שנמצא בידי שלוחי איראן גדלה משמעותית בשנה האחרונה: בעיראק ישנם מאות פריטים, עשרות רבות נוספו השנה. בתימן גדל בשנה האחרונה מספר הפריטים, והחות'ים מחזיקים בעשרות מהם.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

"דוגמה אחת לניסיון השימוש באמל"ח האיראני ראינו בחודש פברואר 2022: כפי שאירע מספר פעמים בעבר, שיגרו משמרות המהפכה זוג מל"טים מאיראן לעבר ישראל. בין השאר על בסיס העובדה כי לכטב"מים היו מחוברים מצנחים, אנו מעריכים כי מטרת השיגור הייתה להצניח אותם ברצועת עזה או ביהודה ושומרון ולהיאסף שם על ידי ארגוני הטרור. המשימה הוכשלה, והמל"טים יורטו בשטח עיראק. גם בסוריה, ממשיכים להתבצע ניסיונות של העברת וייצור אמל"ח מדויק. ישראל תמשיך לבלום את המאמצים האלו ולמנוע את האיום על אזרחיה והאזור".

הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן
הכור הגרעיני ליד אראק שבאיראן | צילום: רויטרס

בנוגע המתיחות הביטחונית בישראל אמר: "אנו נמצאים בגל טרור המבוסס על סדרה של פיגועים שנשענים על רגישות בירושלים, ובהר הבית שבו אנו שומרים על חופש הפולחן. הפיגועים האלו מחוברים אחד לשני בהשראת ההסתה הנשמעת באזור מפי ארגוני הטרור. הסתה שלא זוכה לגינוי מספק מהעולם וממנהיגי האיזור, שגם הם אמורים לרצות ולשמר את היציבות".

לדברי שר הביטחון, "בנושא אוקראינה אנחנו נמצאים במקום הנכון ערכית ואסטרטגית ותומכים גם באמצעות בהעברת ציוד שאינו התקפי נוסף. עומדת לנו הזכות להגיש סיוע הומניטארי נרחב, ולתמוך באוקראינה בציוד שאינו התקפי נוסף, באופן שנכון לשיקולים האופרטיביים הרחבים של מדינת ישראל שמהווים גם עוגן ליציבות אזורית. יש גם חשיבות גדולה בניסיונות התיווך של ראש הממשלה בנושא".