מהים ומהאוויר: ארה"ב ובריטניה תקפו מטרות של החות'ים בתימן

בין המטרות שהותקפו מצוללות ובמטוסי קרב היו מרכזים לייצור מל"טים, מחסני נשק, מתקנים לשיגור טילים ועמדות תצפית לאורך חופי תימן. מהחות'ים נמסר כי 5 נהרגו ו-6 נפצעו. ביידן: "לא נאפשר לגורמים עוינים לסכן את חופש התנועה באחד מהנתיבים המסחריים הקריטיים ביותר בעולם". בכיר בחות'ים: "תהיה נקמה, יש לנו אופציות מכאיבות"

זמן צפייה: 04:11

ארצות הברית ובריטניה, בתמיכה של מדינות נוספות, תקפו הלילה (שישי) כ-10 מטרות בתימן השייכות לחות'ים, ובכיר בפנטגון טען כי המטרות שהותקפו כללו מרכזים לייצור מל"טים ומחסני נשק. עוד הדגיש הבכיר כי מדובר ב"מכה קשה ותקיפה כנגד החות'ים". דובר החות'ים אמר הבוקר כי חמישה נהרגו ושישה נפצעו בתקיפות - שכללו לפיו 73 הפצצות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בהצהרה: "היום, בהנחייתי, כוחות צבא ארה"ב - יחד עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד - ביצעו בהצלחה תקיפות נגד מספר יעדים בתימן ששימשו את המורדים החות'ים כדי לסכן את חופש הניווט באחת מדרכי השיט החשובות ביותר בעולם".

"הפעולה ההגנתית שבוצעה היום באה בעקבות הקמפיין הדיפלומטי הנרחב הזה והסלמת התקפות המורדים החות'ים נגד כלי שיט מסחריים", הוסיף ביידן, "תקיפות ממוקדות אלו הן מסר ברור שארצות הברית ושותפותיה לא יסבלו התקפות על אנשינו, או יאפשרו לגורמים עוינים לסכן את חופש הניווט באחד מהנתיבים המסחריים הקריטיים ביותר בעולם. לא אהסס להנחות על צעדים נוספים כדי להגן על האנשים שלנו ועל הזרימה החופשית של מסחר בינלאומי לפי הצורך".

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי התקיפות בוצעו מספינות קרב, ממטוסי קרב ומצוללות וכוונו נגד מכ"מים, נגד מתקנים לשיגור טילים ומל"טים ונגד עמדות תצפית לאורך חופי תימן. בכיר בצבא האמריקני אמר הלילה בתדרוך לעיתונאים כי "אנו מוכנים לעשות זאת שוב ולהגן על עצמנו במידת הצורך". בכיר בבית הלבן אמר: "המטרה הייתה לפגוע ביכולות צבאיות של החות'ים. אין לנו רצון להסלים את המצב באיזור. לא נופתע אם תהיה תגובה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401120717' autoplay='0' credit='' desc='המראת מטוסי קרב אמריקניים לתקיפה בתימן' poster='' kid='1_q0zd2pp5' duration='38']

בהצהרה משותפת של ממשלות אוסטרליה, בחריין, קנדה, דנמרק, גרמניה, הולנד, ניו זילנד, קוריאה הדרומית, בריטניה וארצות הברית, נמסר: "ממשלותינו הוציאו הצהרה משותפת ב-3 בינואר 2024, שקראה לסיום מיידי של ההתקפות בלתי חוקיות בים האדום, והזהירה כי המורדים החות'ים יישאו באחריות אם ימשיכו באיום המתמשך על חיי אדם, הכלכלה העולמית ועל נתיבי המסחר הימי. על אף אזהרה זו, התקיפות באזור זה נמשכו, כולל שיגור טילים וכטב"מים כנגד ספינות לפני שלושה ימים".

"לפיכך, צבאות ארצות הברית ובריטניה, בתמיכת הולנד, קנדה, בחריין ואוסטרליה, תקפו במשותף מספר יעדים באזורים שבשליטת החות'ים בתימן. תקיפות אלו נועדו לשבש ולפגוע ביכולות החות'ים לאיים על הסחר העולמי ועל חיי אדם באחד מנתיבי השיט החשובים בעולם. מטרתנו נותרה הפחתת המתיחות והחזרת היציבות בים האדם, אך לנוכח האיומים המתמשכים, עלינו להיות ברורים: לא נהסס להגן על חיי האדם ולשמור על חופש התנועה בנתיבי השיט".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401120713' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד תקיפות בצנעא' poster='' kid='1_9f4uvm3p' duration='107']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401120710' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד תקיפות בצפון-מערב תימן' poster='' kid='1_f4nrw4uj' duration='74']

ערוץ הטלוויזיה של החות'ים, "אל-מסירה", עדכן כי התקיפות של ארה"ב ביחד עם בריטניה פגעו בכמה יעדים באזור שבשליטת החות'ים במערב תימן, בהם בסיס של חיל-האוויר של החות'ים בצפון הבירה צנעא, באזור נמל-התעופה של אל-חודיידה, מטרה במחוז זביד, במחנה צבאי במזרח העיר סעדה, בשדה-תעופה במחוז עבס, בשדה תעופה במחוז תעז ובמחנה צבאי במחוז א-תעזיה.

דובר החות'ים אמר הבוקר כי "אין הצדקה למתקפה של ארה"ב ובריטניה על תימן", והוסיף כי התקיפות נגד ספינות ששטות לכיוון ישראל ימשכו. חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מחמד אלבחיתי, אמר: "ארה"ב ובריטניה במעשיהן מנעו מעצמן את המעבר בים האדום ומיצרי באב אל מנדב. נמשיך בפעולותינו בים האדום כתמיכה בעם הפלסטיני. תימן תגיב על התקיפות הללו, וללא ספק תהיה נקמה. יש לנו אופציות מכאיבות".

טיל משוגר מספינת מלחמה במהלך המתקפה בתימן
טיל משוגר מספינת מלחמה במהלך המתקפה בתימן | צילום: רויטרס
מטוס קרב של כוחות הקואליציה ממריא לתקיפה בתימן
מטוס קרב של כוחות הקואליציה ממריא לתקיפה בתימן | צילום: רויטרס

בחיזבאללה גינו את המתקפות ומסרו: "תוקפנות זו הוכיחה שאמריקה שותפה לכל פשעי הישראלים בעזה. מצדיעים לתימן". דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעאני, גינה גם הוא ואמר: "אנו רואים בכך פגיעה ברורה של בריבונות ובשלמותה הטריטוריאלית של תימן, והפרה של חוקים, תקנות וזכויות בינלאומיים". לפי גורמים איראניים, התקיפות "יחריפו את חוסר היציבות והביטחון באזור".