מחופשים לנשים, בדרך לקסבה: המסתערבים תועדו בשכם

כוח המסתערבים שחיסל את שני מחבלי חמאס שרצחו את לוסי די ובנותיה רינה ומאיה לפני כחודש תועד בדרך לקסבה של שכם זמן קצר לפני הפעולה. חלק מהלוחמים התחפשו לנשים, כלב הימ"מ ג'אנגו נהרג; עשרות לוחמים חלקו לו כבוד אחרון. ליאו די: "מנחם לדעת שיש פחות שני מחבלים בעולם"

זמן צפייה: 03:14

שני מחבלי חמאס, מועז אל מצרי וחסן אל קטטני - שרצחו בפיגוע בבקעת הירדן את לוסי די ובנותיה מאיה ורינה לפני כחודש - חוסלו הבוקר (חמישי) בשכם. שעות ספורות לאחר מכן פורסם תיעוד של כוח המסתערבים, שחלקו מחופש לנשים, כשהוא צועד באחת הסמטאות שבעיר בדרך לקסבה.

עדי ראייה דיווחו שכוחות צה"ל צרו על שני בתים בעיר העתיקה של שכם, בהם התבצרו מספר פעילי טרור, ועל פי הדיווח נעשה שימוש ברחפן מתאבד במהלך חילופי האש. במהלך הפעילות נהרג כלב הימ"מ ג'אנגו, שמנע בגופו פגיעה בחיי הלוחמים בעת שפתחו המחבלים בירי לעברם. ממשמר הגבול נמסר כי ג'אנגו היה שותף למאות פעילויות של הימ"מ בהם לחם לצד לוחמי היחידה בפעולות לסיכול טרור ומעצר מבוקשים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2304051507' autoplay='0' credit='' desc='מחופשים לנשים, בדרך לקסבה: תיעוד המסתערבים בשכם' poster='' kid='1_iaahpy6a' duration='']

ליאו די, ששכל את אשתו ובנותיו בפיגוע הרצחני, אמר לחדשות 13: "היינו רוצים לשוחח עם משפחות המחבלים ולשאול אותן מדוע זה קרה ומה החזון שלהן לעתיד". עוד הוסיף ליאו די: "אני הייתי בהליכה עם חבר ומישהו מהשב"כ התקשר אלי ואמר לי שהם תפסו וחיסלו את שני המחבלים. זה נתן לי נחמה לדעת שיש לפחות שני מחבלים פחות בעולם שמסכנים את האנשים בכל מדינה ועולם, וכולם יכולים לישון יותר נוח הערב בגלל צה"ל והשב"כ שעשו משהו כל כך גדול וחשוב כמו שהם עושים כל יום".

"אנחנו רוצים לשמוע ממשפחות המחבלים מה הסיבה למה שהם עשו. אני גם חושב שכל החברים והמשפחות המורחבות שלהם גם רוצים לשמוע למה הם עשו את זה. יש לי חברים ערבים ופלסטינים שאמרו לי שזה נגד הקוראן, ושזו אלימות ושהם אנשים רעים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-0405231555' autoplay='0' credit='' desc='ליאו די: "רוצים לדבר עם משפחות המחבלים"' poster='' kid='1_80a42oqk' duration='']

המידע המודיעני על מיקומם של המחבלים הגיע משב"כ, והוביל לאיתור דירת המסתור בקסבה בשכם. לפנו בוקר פשטו לוחמי שב"כ, ימ"מ וצה"ל על הדירה, ובחילופי האש נהרגו שני המחבלים. בנוסף, נהרג אברהים חורה, סייען בכיר של המבוקשים.

קצין בכיר בפיקוד מרכז אמר הבוקר: "סגרנו מעגל. כוחות שב"כ וימ"מ סגרו על המבנה, הפעלנו אמצעים על המבנה. יחידת אגוז, גדוד 50 ומ"גב פעלו בפריפריה של הקסבה כדי לאפשר שטח סטרילי לכוחות הימ"מ והשב"כ. היה שם ירי והפרות סדר. הפעולה נמשכה כשעה. התוצאה מאד טובה. 3 מחבלים הרוגים, המחבלים שרצחו את בנות משפחת די.

"אני מציין את מהירות הפעולה שבלעדיה היינו יכולים להתבחבש והיו עלולים להיות נפגעים. יש במבצע חשיבות גדולה מהפיגוע ועד לסיכול החוליה. המהירות בה פועלים הוא מרסן לטרור. אין ערי מקלט באיוש. גם לא בלב הקסבה. אנחנו בתקופה מאתגרת והמשך פיגועי ירי. אנחנו במצב מבצעי מיוחד בשכם והיא הגזרה המתוגברת היחידה כרגע בכוחות נוספים".

הנשקים שנתפסו בפעילות בשכם
הנשקים שנתפסו בפעילות בשכם | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הבוקר באנו חשבון עם רוצחי לוסי, מאיה ורינה די זכרונן לברכה. המסר שלנו לאלה שפגעו בנו, ולמי שמנסים לפגוע בנו, יקח יום, שבוע או חודש - היו בטוחים שנבוא אתכם חשבון. אין זה משנה היכן תנסו להסתתר- נמצא אתכם. מי שפוגע בנו - דמו בראשו. אני מבקש להודות לגופי הביטחון וללוחמינו האמיצים שפעלו לילות כימים כדי לבוא חשבון עם המרצחים".

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "הערכה רבה לכוחות הביטחון על חיסול חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע הנתעב בחמרה בו נרצחו האם לוסי ובנותיה מאיה ורינה די. כפי שהבטחתי לליאו, אב המשפחה, ידה הארוכה של מערכת הביטחון תגיע לכל מחבל".

מועז אל מצרי וחסן אל קטטני, המחבלים מהפיגוע בבקעה שחוסלו בשכם
מועז אל מצרי וחסן אל קטטני, המחבלים מהפיגוע בבקעה שחוסלו בשכם

המפכ"ל קובי שבתאי שיבח את הכוחות שנטלו חלק בפעולת חיסול המחבלים ומסר: "עוד ביום הפיגוע אמרתי כי לא נעצום עין ולא נשקוט עד אשר נסגור מעגל ונגיע אל המחבלים. את אותם הדברים אמרתי גם באופן אישי לאבי המשפחה ליאו די במהלך ביקור ניחומים בביתו עוד בימי השבעה. היום , בתום מאמץ מודיעני שבו נטלו חלק כל כוחות הבטחון בהם צה״ל שב״כ הימ״מ ומג״ב המעגל נסגר והמחבלים חוסלו".

"שוב הוכח כי ידה הארוכה של מערכת הביטחון מגיעה בעבודה נחושה לכל מי שעוסק בטרור רצחני", הוסיף המפכ"ל, "ברצוני לשבח את המקצועיות ושילוב הזרועות בין צה״ל שב״כ משטרת ישראל ומג״ב אשר מוביל לא אחת לסיכולם של מעשי טרור מתוכננים והתארגנויות טרור והבוקר יכולות אלו הובילו לחיסול המחבלים ומעצר המבוקש".

כלב הימ''מ ״ג׳אנגו״ נהרג בפעילות בשכם
כלב הימ''מ ״ג׳אנגו״ נהרג בפעילות בשכם | צילום: דוברות משמר הגבול

הכלב ג'אנגו, שנהרג בפעולה בשכם
הכלב ג'אנגו, שנהרג בפעולה בשכם | צילום: דוברות משטרת ישראל

המצבה של ג'אנגו, שנהרג בפעולת הימ''מ
המצבה של ג'אנגו, שנהרג בפעולת הימ''מ | צילום: דוברות המשטרה

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן מסר: "היחידות המיוחדות והפלוגות של משמר הגבול בהן גם הימ"מ - היחידה הלאומית ללוחמה בטרור פועלות מדי יום בעומק השטח אל מול מחבלים המבקשים לפגע באזרחים ובכוחות הבטחון. גם הבוקר פעלה יחידת הימ"מ יחד עם כוחות מג"ב, שב"כ וצה"ל וחיסלו את חוליית המחבלים שביצעה את פיגוע הירי בתאריך 07.04.23 בבקעת הירדן בו נרצחו לאה, מאיה ורינה די ז"ל".

עוד מסר ניצב כהן: "לוחמי הימ"מ - היחידה הלאומית ללוחמה בטרור של משמר הגבול בשיתוף פעולה עם כוחות מיוחדים נוספים של מג"ב של צה"ל ושל שירות הבטחון הכללי, ימשיכו לפעול בנחישות ובמקצועיות בכל זמן ובכל מקום כנגד כל מי שפוגע באזרחינו ומבקשי רעתנו".

זירת הפיגוע בבקעת הירדן, חמרה
זירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

הפיגוע סמוך לצומת חמרה בבקעה התרחש ב-7 באפריל, אז מחבלים ברכב פלסטיני ביצעו ירי לעבר רכב משפחת די, שהתדרדר לשוליים, ואז ירו לעברו שוב. מותן של האחיות מאיה בת ה-20 ורינה בת ה-15 נקבע במקום, ושלושה ימים לאחר מכן נקבע גם מותה של אם המשפחה לוסי (לאה) בת ה-48.

לוסי די ושתי בנותיה מאיה ורינה שנרצחו בפיגוע בבקעה
לוסי די ושתי בנותיה מאיה ורינה שנרצחו בפיגוע בבקעה | צילום: באדיבות המשפחה

הסבב ברצועת עזה הסתיים, אך התקופה הקרובה נפיצה לא פחות, וצה"ל כבר מסתכל קדימה מתוך הבנה שהסבב המיותר אמנם כבר מאחורינו - ובחודש הקרוב יש כמה תאריכים מאוד רגישים. גורם ביטחוני בכיר העריך אמש: "ספק רב אם מדינת ישראל תצליח לצלוח את הקיץ הזה בלי סבב הסלמה רחב בעזה".