לפיד: "הגדלת מספר הפועלים מעזה - מותנית בהחזרת הבנים"

ראש הממשלה הבהיר כי הגדלה מעבר ל-20 אלף פועלים הנכנסים מעזה לישראל לא על הפרק עד להשבת השבויים והנעדרים. בהקשר לאיראן הוא תקף את מדיניות נתניהו: "כשישראל התעקשה על עימות מיותר עם הממשל, זה היה כישלון מוחלט"

יאיר לפיד בישיבת הממשלה הראשונה שלו כראש ממשלה
יאיר לפיד בישיבת הממשלה, ארכיון | צילום: חיים צח / לע"מ

בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר (ראשון) ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס תחילה לסוגיית השבויים והנעדרים ברצועת עזה, והצהיר כי כל הגדלה במכסת הפועלים מעזה שיותרו להיכנס לשטחי ישראל, מעבר למה שהובטח, כלומר למעלה 20 אלף פועלים - תהיה מותנית בהחזרת הבנים שמוחזקים בעזה.

כמו כן, ראש הממשלה התייחס גם לנושא האיראני וציין בהקשר זה כי מחר יצא ראש המוסד דוד ברנע לוושינגטון, "לסדרה של פגישות שנועדו להסביר לממשל האמריקני את עמדתנו לגבי הסכנות הגלומות בהסכם". לדבריו של לפיד, "המדיניות הנכונה היא זו שאנחנו מובילים בשנה האחרונה: להמשיך את הלחץ, אבל בלי לשבור כלים. להציג מידע מודיעיני אמין, להיות חלק מהתהליך בלי להרוס את היחסים המיוחדים עם ארצות הברית".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

בתוך כך, לפיד מתח ביקורת על מדיניותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ועל "מי שאומר לנו שאנחנו לא צעקניים מספיק, או בוטים מספיק". לפיד טען כי בשנת 2015, "כשישראל התעקשה על עימות מיותר עם הממשל, זה היה כשלון מוחלט. האמריקנים פשוט הפסיקו להקשיב לנו. גם היה נזק ליחסים איתם, והם גם הלכו וחתמו על הסכם רע".

"בינתיים זה עובד", הוסיף. "ההסתייגויות שהצגנו לממשל האמריקני נלקחו בחשבון. דיברנו גם עם השותפים האחרים. הוצבו דרישות לאיראנים. לא על הכל אפשר לדבר, אבל לא הכל צריך להיות מריבות ונאומים. יש דרך אחרת, והיא עובדת טוב יותר. אנחנו מנהלים יחד מערכה אינטנסיבית שמטרתה למנוע חתימה על הסכם גרעין מסוכן בין איראן לבין המעצמות".

פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון
פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון | צילום: רויטרס

ראש הממשלה דיבר גם על המתיחות ביהודה ושומרון בשבועות האחרונים והדגיש כי צה"ל והשב"כ פועלים בגזרות השונות כדי למנוע פעילויות טרור בשטחי ישראל. לפיד הוסיף: "אנחנו נמשיך את המדיניות שאומרת – ממקומות שמהם יוצא טרור, נכביד את ידנו, גם במובן הכלכלי-אזרחי. במקומות שבהם נשמר השקט, אנחנו נעשה מאמץ לאפשר שגרת חיים ולקדם את הכלכלה הפלסטינית. מטרתנו היא להרגיע את השטח, לא להסלים את העימותים".