לפיד קיים דיון מחשש להסלמה בחגים: לא תיאסר עלייה להר הבית

בהערכת מצב שכינס ראש הממשלה נודע כי אין כוונה לאסור עליית מבקרים להר הבית בחגים, זאת על אף האירועים האחרונים ביהודה ושומרון, בהם פציעתו של ישראלי בדרום הר חברון וירי על טרקטור של מערכת הביטחון ליד ג'למה. דיון עלה גם נושא ההיערכות בערים המעורבות, כאשר התמונה המודיעינית נכון לעכשיו לא מתריעה על חשש לאירועים קיצוניים

זמן צפייה: 03:53

ראש הממשלה יאיר לפיד כינס היום (שלישי) הערכת מצב ביטחונית לקראת חגי תשרי, וברקע האירועים האחרונים ביהודה ושומרון. המתיחות באיו"ש עמדה במוקד הדיון, לצד החשש שהאירועים הביטחוניים הללו יזלגו לערים המרכזיות. כמו כן, ירושלים גם היא במוקד תשומת הלב, כסוגיה הרגישה והנפיצה ביותר.

לצד זאת, בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 בתום הדיון אצל רה"מ כי אין כוונה לאסור עליית מבקרים להר הבית: "זה לא נמצא כעת על הפרק". עם זאת, נציג מטעם המשטרה אמר במהלך הדיון כי "זה שעברנו בשלום את מצעד הדגלים לפני כמה חודשים, ואת העליה להר הבית בתשעה באב, לא אומר שגם הפעם הכל יעבור בשלום. אסור להיכנס לשאננות". ובכל זאת - זאת ההחלטה הישראלית כרגע.

זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו
זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בדיון עלה גם נושא ההיערכות בערים המעורבות, כאשר התמונה המודיעינית נכון לעכשיו לא מתריעה על חשש לאירועים קיצוניים בהן. עם זאת, קיימת דריכות, אך ללא היערכות דרמטית מיוחדת כרגע. נושא נוסף שעלה בדיון הוא העיסוק התקשורתי במתיחות הביטחונית, שלפי החשש מובילה לתסיסה של המערכת.

לצד זאת יצוין כי המסקנות שמתקבלות היום שדיון של ראש הממשלה הן נכונות לעת הזו, וכמובן שכל אירוע, גם הכי קטן, יכול לשנות את התמונה כולה ואת ההחלטות.

על רקע הדברים, הבוקר ביצעו מפגעים מגדוד חללי אל-אקצא בג'נין פיגוע ירי שכוון על טרקטור של כוחות הביטחון הישראליים שעבד על גדר המערכת. איש לא נפגע, אך נזק נגרם לטרקטור. הפיגוע, שהתרחש ליד מחסום ג'למה שבצפון שומרון, מאפיין את התקופה הנוכחית: חוליות ירי מתחברות לארגוני טרור, לרוב באזור שכם וג'נין, יוצאות לפגוע בכוחות ישראליים, מצלמים ומעלים לטיקטוק.

אתמול נפצע ישראלי בקטטה שהתפתחה מול מאחז מעון בדרום הר חברון בין יהודים לעשרות פלסטינים. צוות של מד"א שהוזעק למקום העניק לו טיפול רפואי ראשוני ולאחר מכן פינה אותו במצב קשה בהכרה מעורפלת עם חבלת ראש לבית החולים סורוקה בבאר שבע – שם הוא הוכנס לחדר טיפול נמרץ.

מיד לאחר האירוע כוחות רבים של צבא ומשטרה הגיעו למקום ועצרו את החשוד בתקיפת היהודי. זמן קצר לאחר הקטטה התפתחו עימותים של פלסטינים מול כוחות צה"ל שעצרו שניים מהם. ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי התייחס לאירוע ואמר כי "מדובר בניסיון רצח. אני דורש מכוחות הבטחון לפעול בנחישות כנגד המפגעים ולהחזיר את ההרתעה והבטחון לתושבים ולאזור".