לראשונה: צה"ל אישר לערוץ איראני להיכנס לבסיס כיפת ברזל

בצה"ל אישרו לערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה ברפובליקה האיסלאמית, להיכנס לבסיס של כיפת ברזל בדרום הארץ ולדבר עם מפקד וחיילים. מוקדם יותר: איראן ציידה 51 ערים במערכות הגנה אזרחיות "כדי לסכל מתקפות זרות"

זמן צפייה: 02:55

לראשונה אי פעם, צה"ל אישר למצלמות של ערוץ אופוזיציה איראני להיכנס לבסיס של כיפת ברזל בדרום הארץ, ולדבר עם מפקד וחיילים שלחמו ופגעו במאות טילים ורקטות שנורו מרצועת עזה.

"כיפת ברזל היא רק חלק ממערכת ההגנה של ישראל, שכוללת ארבע מערכות שונות שיכולות להגן על שמי ישראל מפני טילים קצרים וארוכי טווח של חיזבאללה ואיראן", אמר מפקד הסוללה. מדובר בערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, שעובד בו כתב ישראלי ממוצא פרסי.

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2209031918' autoplay='0' credit='' desc='מתוך הכתבה ששודרה בערוץ "איראן אינטרנשיונל"' poster='' kid='1_agslwwvi' duration='']

בתוך כך, מוקדם יותר היום (שבת) דווח ברויטרס כי איראן ציידה 51 מעריה במערכות הגנה אזרחיות "כדי לסכל כל מתקפה זרה אפשרית". לפי הדיווח, שבו צוטט סגן שר ההגנה האיראני מהדי פרחי, מערכות "מאפשרות לכוחות המזוינים של איראן לזהות ולנטר איומים מסביב לשעון בהתאם לסוג האיום והסיכון". עם זאת, פרחי נמנע מלנקוב ספציפית בשמן של המדינות שמהוות איום על הרפובליקה האיסלאמית.

"בימים אלה, בהתאם לעוצמתן של מדינות מסוימות, הלוחמה הפכה מסובכת יותר", אמר הבכיר האיראני, ונקב במושג "לחימה היברידית", שכולל מתקפות הסייבר, וכן מתקפות ביולוגיות ורדיואקטיביות - שהחליפו, לדבריו, את הלוחמה ה"קלאסית". בעבר, נזכיר, האשימה איראן את ישראל וארצות הברית במתקפות סייבר בשנים האחרונות שפגעו בתשתיות המדינה. איראן גם האשימה את ישראל בחבלה במתקני הגרעין שלה.

כמו כן, אמש, בתדרוך לעיתונאים, אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר כי ארצות הברית לא תתפשר בתמיכתה בעצמאות החקירות של סבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "אם איראן מוכנה לעמוד בהתחייבותיה במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015 - אנחנו מוכנים לעשות אותו דבר", אמרה ז'אן פייר, "חקירות סבא"א הן אמצעי הגנה, ועמדתנו בנושא ברורה. איראן צריך לענות שזה ברור שהחקירות אינן פוליטיות. הן לא קלפי מינוף או מיקוח. ברגע שמנכ"ל סבא"א ידווח שהנושאים הבעייתיים התבררו ונפתרו - הם ירדו מסדר היום, לא לפני כן".

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

עוד היא הוסיפה: "לא אמורה להיות כל התניה מותנית בין יישום מחדש של הסכם הגרעין לבין חקירות הקשורות להתחייבויות החוקיות של איראן, וכמובן שעדיף לחזור להסכם ללא בעיות הגנה שנותרו פתוחות. הכוח להשיג זאת נמצא במלואו בידיה של איראן".

חקירות סבא"א נגד האיראנים מתנהלות כבר שלוש שנים, ולאחרונה נשמעו התבטאויות בנושא הן מפי הדובר בארגון לאנרגיה אטומית באיראן, הגוף הרשמי ברפובליקה האיסלאמית שמנהל את תוכנית הגרעין, שקרא לדרישות סבא"א "מוגזמות", והן מפי נשיא איראן בעצמו, איברהים ראיסי, שאמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

בסביבתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיבו על תשובת האיראנים להסכם הגרעין, ובכיר בממשל האמריקני אמר כי היא מהווה "צעד אחורה" ו"אינה מעודדת בכלל". מקור דיפלומטי באירופה אמר גם הוא כי תגובתה של איראן נראתה "שלילית ולא אחראית", וכך נדמה כי חתימה על חזרה להסכם גרעין היא אפשרות שהולכת ומתרחקת.

מממשל ביידן נמסר אמש כי הם "לומדים את תגובת האיראנים, אבל בשורה התחתונה המצב לא מבטיח", זאת לאחר כשנה וחצי של דיונים בין מעצמות המערב לטהרן, ואחרי שמקורות המעורבים בדיונים הביעו גישה אופטימית לגבי החזרה להסכם הגרעין.