שעות לפני מתקפת 7 באוקטובר: צה"ל זיהה הפעלת כרטיסי סים ישראליים ברצועה

פרטים חדשים על הלילה שלפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: גופי המודיעין בצה"ל זיהו לפנות בוקר - שעות לפני הטבח - הפעלת כרטיסי סים ישראליים בטלפונים של מחבלי חמאס. מדובר בפעולה שנחשבת חריגה למדי, ואיתות על כוונה מסוימת שעשויה להיות לארגון הטרור לפתוח במתקפה

זמן צפייה: 11:35

פרטים חדשים על הלילה שלפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: היום (שני) הותר לפרסום כי גופי המודיעין בצה"ל זיהו לפנות בוקר - שעות לפני הטבח - הפעלת כרטיסי סים ישראליים ברצועת עזה על-ידי אנשי חמאס.

לפי הפרטים שהותרו לפרסום, ביחידת המודיעין 8200 איתרו אותות מרצועת עזה, שמהם עלה כי מכשירים סלולריים שבהם כרטיס סים ישראלי - הופעלו בו זמנית על-ידי מחבלי חמאס ברצועה, בסביבות חצות הלילה. מדובר בפעולה שנחשבת חריגה למדי, ואיתות על כוונה מסוימת שעלולה להיות לחמאס לפתוח במתקפה.

הדבר גרם להתייעצויות ליליות בין ראש שב"כ רונן בר - שאף יצא למטה השירות במרכז הארץ - והקפיץ את צוות "טקילה". בצה"ל מדגישים של אירוע כזה של הדלקת כרטיסי סים ישראלים בטלפונים בתוך רצועת עזה קרה כבר מספר פעמים בעבר, וייתכן שבשל כך לא הודלקו כל נורות האזהרה.

לכל העדכונים מהיום ה-143 למלחמה

מדובר צה"ל ודוברות שב"כ נמסר בתגובה: "הפרסום אודות 1,000 סימים ישראלים שנדלקו בו זמנית - שקרי ורחוק מהמציאות. בפועל התקבל צבר סימנים מעידים שכלל בין היתר השמשה של עשרות בודדות של סימים, אשר נדלקו באירועים קודמים בעבר. בהתאם לכך נדרכה המערכת ובוצעו פעולות מודיעיניות ואופרטיביות בשטח".

"כפי שפורסם בעבר, בליל ה-7.10 התקבלו סימנים מעידים בגינם התקיימו הערכות מצב ובהתאם לכך התקבלו החלטות אופרטיביות. הסימנים המעידים מבוססים על מגוון כלים ויכולות, בהם גם כלים טכנולוגיים שלא ניתן לפרט את האופן ושיטת הפעולה שלהם. כלל האירועים והמידע הקיים באותו הלילה יתוחקרו במסגרת התחקירים המבצעים בשב״כ ובצה״ל. נדרש לגלות אחריות וזהירות בפרסומים, כך שלא ייפגעו שיטות ויכולות מבצעיות בזמן מלחמה".

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלי חמאס פורצים את גדר הרצועה בשבת השחורה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90
מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה בגדר הגבול ב-7 באוקטובר

כזכור, חמישה ימים אחרי מתקפת הפתע של חמאס נחשף בחדשות 13 כי בלילה שלפני המתקפה זוהתה פעילות על הגבול. הדיווח הועבר לגורמים בכירים והוביל להתייעצויות. המידע שהגיע הוביל לשיחות טלפוניות באמצע הלילה, שעות לפני המתקפה, בין בכירי צה"ל השונים. הסיכום היה שתתקיים בשעות הבוקר הערכת מצב נוספת.