מכ"ם חודר קרקע וציתות לשיחות: המצוד אחר סינוואר - והפספוס

לפי דיווח בניו יורק טיימס, כוחות קומנדו ישראלים היו קרובים מאוד ללכידתו של מנהיג חמאס בעזה בפשיטה על מתחם מנהרות בדרום הרצועה ב-31 בינואר- אך פספסו אותו ברגע האחרון. במסגרת המצוד, ארה"ב סיפקה לישראל מכ"ם חדשני למיפוי מאות הקילומטרים של המנהרות בעזה, וישראל הצליחה לצותת לחלק משיחותיו - אך לא איתרה את מיקומו

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

המצוד של ישראל אחר מנהיג חמאס בעזה: ב-31 בינואר, כוחות קומנדו ישראלים פשטו על מתחם מנהרות בדרום הרצועה בו לפי מידע מודיעיני הסתתר יחיא סינוואר - אך פספסו אותו ברגע האחרון. כך דווח היום (ראשון) בניו יורק טיימס מפי גורמים אמריקנים וישראלים. לפי הדיווח, סינוואר עזב בחיפזון את הבונקר בו שהה מתחת לעיר ח'אן יונס ימים ספורים לפני פשיטת הכוחות, והותיר אחריו מסמכים רבים וערימות של כסף מזומן ישראלי בסך מיליוני שקלים.

במסגרת הניסיונות לאתר את סינוואר ומפקדי חמאס נוספים בעזה, ארה"ב סיפקה לישראל מכ"ם חודר קרקע שנועד לסייע במיפוי רשת המנהרות ברצועה, המשתרעת לאורך מאות קילומטרים מתחת לקרקע. המודיעין הישראלי שנאסף ממחבלי חמאס שנלכדו ברצועה, לצד תמונות ומסמכים שאותרו, סייעו גם הם לבנות תמונה מלאה יותר של הרשת התת-קרקעית המסועפת.

תיעוד: מנהיג חמאס יחיא סינוואר, מנהרה, רצועת עזה, חרבות ברזל
תיעוד: יחיא סינוואר במנהרה | צילום: דובר צה"ל

כמו כן, גורמי מודיעין ישראלים מאמינים כי מנהיג חמאס התגורר גם במתחם מנהרות מתחת לעיר עזה עם משפחתו. לפחות בששת החודשים הראשונים של המלחמה הוא עדיין השתמש בטלפונים סלולריים ולווייניים שהתאפשרו על-ידי רשתות סלולריות במנהרות, ומדי פעם דיבר עם בכירי חמאס בדוחא.

סוכנויות ריגול אמריקניות וישראליות הצליחו לעקוב אחר חלק מהשיחות הללו, אך לא הצליחו לאתר את מיקומו. גורמים ישראליים ואמריקניים מעריכים כי סינוואר עבר בסופו של דבר דרומה לח'אן יונס, ושהה בבונקר שלו עד לפשיטת צה"ל עליו ב-31 בינואר. ככל הנראה הוא נסע משם מדי פעם לעיר רפיח דרך קטע מנהרה.

חרבות ברזל חמאס מחבל עזה חייל צה"ל פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

סוכנויות ריגול אמריקניות היו אמונות על יירוט התקשורת של סינוואר, בזמן שיחידה מיוחדת הוקמה בשב"כ עבור המצוד אחר ראשי חמאס ומתכנני טבח 7 באוקטובר. גם ה-CIA האמריקני הקים כוח משימה, והפנטגון שיגר כוחות מבצעיים מיוחדים לישראל כדי לייעץ לצה"ל בנושא. ארה"ב וישראל הקימו ערוצים לשיתוף מידע מודיעיני על מיקומו של סינוואר, אנשי חמאס, והחטופים המוחזקים בשבי בעזה.

"הקדשנו מאמצים ומשאבים רבים לישראלים בחיפוש אחר ההנהגה הבכירה של ארגון הטרור, במיוחד סינוואר", אמר היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן. "יש לנו אנשים שישבו בחדר עם הישראלים שעבדו על הנושא. יש לנו ניסיון רב בציד מטרות בעלות פרופיל גבוה". בכיר ישראלי אמר כי תמיכת המודיעין האמריקנית "לא תסולא בפז".

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

גורמים אמריקנים וישראלים העריכו כי סינוואר נטש את השימוש בתקשורת אלקטרונית לפני זמן רב, והעדיף לתקשר עם אנשי חמאס באמצעות רשת שליחים אנושיים. ככל שהתקדמה המלחמה, התקשורת עם סינוואר הפכה לקשה יותר. הוא נהג תחילה להגיב להודעות בתוך ימים, אך לפי גורמים קטריים, ישראליים, מצריים ואמריקניים, השגת תגובתו אורכת זמן רב יותר בחודשים האחרונים, וחלק מסגניו הפכו לבאי כוחו בדיונים שונים.