צה"ל הציג את מודל השירות החדש: "יהיו תוכניות ייעודיות לחרדים"

28 חודשי שירות ללוחמים, שורת הטבות כלכליות לאחר השחרור ודבקות במודל "צבא העם": בצה"ל מודים כי התוכנית לשילוב החרדים נכשלה, ומציגים את המודל החדש שלפיו לוחמים ביחידות מובחרות ישרתו 3 שנים - כשבשנה השלישית השכר החודשי יוכפל ויעמוד על כ-6,000 שקלים

לוחמי צה"ל. ארכיון
לוחמי צה"ל. ארכיון | צילום: דובר צה"ל

אגף כוח אדם בצה"ל חשף הערב (שלישי) פרטים נוספים על מודל שירות החובה החדש לחיילים: בצה"ל הבהירו כי התוכנית החדשה לשירות חובה דיפרנציאלי, שתקצר את משך השירות לחיילים עורפיים ותכפיל את שכר הלוחמים בשנת שירותם השלישית, תתממש ללא קשר לחוק החרדים השנוי במחלוקת.

בצה"ל מציינים כי התוכנית החדשה - אשר גובשה לאורך השנתיים האחרונות - אושרה בקיץ הקודם ואף סוכמה בהצלחה יחד עם נציגי משרד האוצר בחודשים האחרונים. והדבר היחיד שמונע את מימושה, ואף היה יכול לבטל או לדחות אותה, הוא עיקוב באישור תקציב המדינה.

אישור התקציב יאפשר את מימוש התוכנית, שעתידה לשנות משמעותית את מודל השירות הצבאי -  אך טומנת בחובה לא מעט סכנות: היא עלולה לשחוק את מודל צבא העם, לקרב את צה"ל מספר צעדים אל עבר הקונספט של "צבא מקצועי" וכן לפגוע עוד יותר במוטיבציה של הנוער לשרת בגדודים פחות נחשקים כגון הנדסה הקרבית, תותחנים ושריון.

עם זאת, באכ"א מעריכים כי המודל החדש יאפשר הוקרה אמיתית למשרתים הקרביים, יהפוך את הצבא ליעיל ומקצועי יותר, יחזק את הכלכלה הישראלית ואף יחסוך מיליארדי שקלים בתוך תקציב הביטחון לטובת התעצמות ושיפור היכולות אל מול משימות אסטרטגיות כבדות משקל, כמו תוכנית תקיפה באיראן לדוגמא.

Whatsapp Image 2023 03 08 At 2
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

על פי התוכנית, כל המשרתים יגויסו ל-32 חודשים. תוך זמן קצר, יודיע הצבא לכל משרת בהתאם לתפקידו והכשרתו האם הוא נמצא במסלול שירות של 32 חודשים מלאים או של 24 חודשים בלבד - וזו על מנת כדי להתאים בין משך הכשרתו לבין התפוקה ממנו. במידה והמשרת יהיה לוחם ביחידה מובחרת כמו אגוז, דובדבן או מגלן, הוא ישרת 3 שנים, כשבשנה השלישית שכרו החודשי יוכפל ויעמוד על כ-6,000 שקלים.

''שילוב החרדים נכשל''. ארכיון
''שילוב החרדים נכשל''. ארכיון | צילום: רויטרס

שכר דומה יקבלו החל מהחודש ה-25 לוחמים בגדודים השונים של חי"ר, תותחנים, שריון וכו'.  גם חיילי חובה בתפקידי ליבה טכנולוגיים יקבלו תקופות שירות ותגמול משופר יקבלו.

בשנת 2026 תיבחן מחדש הסוגייה האם להפחית את השירות הצבאי הקרבי בגדודים ל-28 חודשים בממוצע. שינויים אלו תקפים לבנים ולבנות כאחד, כאשר באכ"א מעריכים כי תקופת שירות החובה הממוצעת בצה"ל תתקבע על 28 חודשים וחצי. זאת, לאחר שנים רבות בהן צה"ל התנגד נחרצות לקיצור תקופת השירות.

המסלולים המיוחדים ביחידות העילית כמו שייטת 13, קורס טיס וכו' ימשכו להתקיים במתכונת הנוכחית.

לצד השינויים הללו, יינתנו ללוחמים שורת הטבות כלכליות נוספות במימון לימודים וברכישת דירה עם שחרורם, אך בצה"ל עדיין לא מפרטים בקשר להטבות הללו מאחר והסוגייה טרם נסגרה מול משרד האוצר. בצבא מתכוונים לשפר את התגמול גם ללוחמי המילואים, אך ככל הנראה במספרים נמוכים שרחוקים מלהיות "שוברי שוויון".

כדי להתמודד עם המשבר הצפוי במוטיבציה לשרת בגדודים כמו הנדסה קרבית ושריון, צה"ל מתכוון להגדיל את הפעילויות בתיכונים, להרחיב את המכינות הקדם צבאיות ושנות השירות ואף להגדיל את הפנימיות הצבאיות, שהיו בשנים האחרונות בסכנת סגירה.

בצה"ל מבהירים כי מודל "צבא העם" ימשיך להוות הדגם שינחה את מודל השירות ולכן המגמה לפתוח מסלולים נוספים לחרדים תמשיך. יחד עם זאת, צה"ל מודה בכישלון הנסיון להגדיל את כמות החרדים בצה"ל בשנים האחרונות. מאז 2017 אין חוק גיוס חובה עבור החרדים וזו לאחר שפקע בשנה זו, וההכרעה בדבר חוק חדש נדחתה בבג"ץ שוב ושוב.

מאחר ואין בשנים האחרונות יעדים או מכסות לגיוס חרדים, מאז שנת 2019 מספר המגויסים השנתי נאמד בכ-1100 צעירים שמוגדרים חרדים. 88% הם בני 18-23, ולכן בצבא תמכו בהורדת גיל הפטור ל-23 כדי לפחות לעודד אותם לצאת לשוק העבודה.

מעט החרדים בצה"ל משרתים בעיקר במסלולים יעודים לחרדים כמו שח"ר או גדוד נצח יהודה -  הגם שרבים מהם יותר דתיים ופחות חרדים. בצבא קלטו בשנתיים האחרונות כ-150 צעירות חרדיות, בעיקר בתפקידים טכנולוגיים, אך כולן רשומות כאזרחיות עובדות צה"ל ומשתכרות בשכורת מלאה.