ראש המוסד: "כוחנו באחדותנו הפנימית, בערכי היהדות והדמוקרטיה"

בנאום שנשא דוד ברנע באירוע לציון יובל למלחמת יום הכיפורים, הוא התייחס למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה - וההקבלה לזמננו. "אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של ישראל", אמר ברנע, והוסיף: "מדינה המזלזלת בשאיפה לשלום נידונה להישאב לתוך המלחמה"

זמן צפייה: 03:29

ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים היום (חמישי) באירוע לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים, והתייחס למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה וכיצד אלו אקטואליים גם לתקופתנו: "היום אנחנו יודעים מה תפקידנו ויעודנו. המיקוד האסטרטגי שלנו סובב סביב איום קיומי - מולו נתמודד, בו נשקיע. אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד - כוחנו באחדותנו הפנימית, בערכים הבסיסיים עליהם מושתתת המדינה - ערכי היהדות והדמוקרטיה. כוחנו בשיתופי הפעולה בתוך המערכת ובשילוביות על בסיס יתרונות יחסיים".

האירוע נערך במטה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במעמד ראש המוסד, פורום הפיקוד הבכיר בארגון, ובהשתתפות כלל עובדי הארגון ומפקדיו, ונפתח בדקת דומיה לזכרו של ראש המוסד השביעי שבתי שביט, שהלך השבוע לעולמו.

ראש המוסד דוד ברנע עם פרופ׳ דני זמיר בנו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר
ראש המוסד דוד ברנע עם פרופ׳ דני זמיר, בנו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר

ראש המוסד הדגיש בנוסף את החשיבות בהתמודדות עם האתגרים הקיומיים על ישראל: "אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של מדינת ישראל. אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו - סביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר או מבחן".

ברנע התייחס גם לקונספציה בה הייתה שרויה המדינה וקהילת המודיעין והביטחון ערב המלחמה, ולאופן שבו לקחי המלחמה השפיעו ומשפיעים על פעילותו של המוסד עד היום: "אל לנו ליפול לקונספציה. עלינו לפעול כדי להנכיח את כח ההרתעה שלנו, עלינו לחתור לנורמליזציה. מדינה המזלזלת בשאיפה לשלום נידונה להישאב לתוך המלחמה. גם היום אנו חשים את החוזק, העומק המודיעיני, היכולות העוצמתיות - צו השעה הוא לענווה מודיעינית וספקנות".

ראש המוסד, ברנע ושמוליק גורן, שכיהן כראש המוקד באגף הצומת במלחמה
ראש המוסד, ברנע ושמוליק גורן, שכיהן כראש המוסד באגף הצומת במלחמה

לרגל יובל למלחמה, המוסד החליט לפרסם לראשונה ספר ובו מחקר היסטורי וייחודי, אשר שמו נלקח מתוך דבריה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר לראש המוסד דאז, צבי זמיר: "פעם כאשר מותר יהיה לספר אתה וחברייך תקבלו פרס", זאת לאחר שנחשפה למודיעין הרב שהביא המוסד אודות האסטרטגיה של נשיא מצרים אנואר סאדאת, ועל התעצמות צבאות ערב לקראת המלחמה.

בספר נחשף מידע רב שסיפקו שלל מקורות מודיעיניים שהופעלו על ידי המוסד בשנים שלפני המלחמה, ובראשם 'המלאך' - הוא אשרף מרואן המצרי, שהיה מקור מודיעיני אסטרטגי חשוב. מרואן הוא זה שסיפק את ההתרעה למלחמה. מרגע שפרצה, במהלכה ולאחריה, ראש המוסד זמיר מילא תפקיד מרכזי בהצגה וניתוח של תמונת המודיעין לדרג המדיני. במקביל, המוסד המשיך לספק מודיעין איכותי שהשפיע עמוקות על מהלכי המלחמה והמו"מ לסיומה.

ברנע התייחס לטענות שהועלו להיותו של 'המלאך' סוכן כפול ואמר: "טענות אלו נבדקו בכובד ראש הרבה לפני המלחמה בצוות משותף של צה"ל והמוסד כמו גם לאחר המלחמה. המסקנות חזרו על עצמן – המלאך היה סוכן חשוב ואסטרטגי. מי שאינו מבין במודיעין אנושי קשה לו להבין ניואנסים של סוכן ומפעיל".

התמונה מהספר: הסוכן המצרי אשרף מרואן עם מפעילו במוסד דובי
התמונה מהספר: הסוכן המצרי אשרף מרואן עם מפעילו במוסד דובי
ראש המוסד לשעבר צבי זמיר
ראש המוסד לשעבר צבי זמיר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"זמיר הנהיג את המוסד במלחמה ההיא כאסטרטג מודיעיני", אמר ברנע, "תפקודו התניע שינוי שנמשך לאורך שנים במעמדו של המוסד בקהילת המודיעין: מאחריות לאיסוף בלבד, המוסד הפך לשחקן מרכזי האחראי על המעגל המודיעיני השלם".

במהלך האירוע הוענקו תעודות הוקרה לראשי המוסד לשעבר צבי זמיר ואפרים הלוי וכן לגמלאי המוסד: עוזרו האישי של צבי זמיר, פרדי עיני, שמוליק גורן וכמו כן דובי, מפעילו של 'המלאך'. את תעודת ההוקרה לצבי זמיר העניק ראש המוסד לבנו, פרופ' דני זמיר שקיבל אותה בהתרגשות רבה בשמו.