חקירת האונס בכלא גלבוע: חיילות לא ישהו ליד אסירים ביטחוניים

שר הביטחון גנץ והשר לביטחון הפנים בר-לב סיכמו על הקמת צוות משותף שיבחן את אופי השירות של משרתי החובה בשב"ס. בין היתר הוחלט כי "יוגברו הביקורות השוטפות של צה"ל ושב"ס, על מנת לוודא את השמירה על ביטחונם האישי של משרתי ומשרתות החובה"

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב הודיעו היום (שלישי) כי סיכמו על הקמת צוות משותף שיבחן את אופי השירות של משרתי החובה בשירות בתי הסוהר - זאת על רקע פרשת "הסרסור בסוהרות". "הצוות שיוקם", נמסר, "יבצע בחינה מחודשת של התפקידים המיועדים לנשים, ובמידת הצורך הגדרה מחדש של אפיוני התפקידים והמשימות שיוטלו על המשרתים והמשרתות בשב"ס בהתאם לדרישות החוק. כמו כן, יבחן הצוות את הארכת הוראת השעה המאפשרת הצבת המשרתים בשב"ס, ויגיש את המלצותיו עד לתאריך 30 בנובמבר".

"בנוסף, ועד להשלמת עבודת הצוות המשותף", נאמר, "סיכמו שר הביטחון והשר לביטחון הפנים לנקוט מספר צעדים מידיים: יוקפד כי משרתי ומשרתות החובה לא ישהו ביחידות במחיצתם של אסירים ביטחוניים, ויוגברו הביקורות השוטפות של צה"ל ושב"ס, על מנת לוודא את השמירה על ביטחונם האישי של משרתי ומשרתות החובה. "בהתאם לכך סוכם, כי הקצאת משרתי ומשרתות החובה לשירות בשב"ס למחזורי הגיוס בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022, תימשך בהתאם".

שר הביטחון בני גנץ: "ביטחונם האישי של כלל משרתי ומשרתות החובה, בשב"ס או בכל יחידה אחרת, חייב להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. האירועים שהתרחשו לכאורה בין כותלי הכלא הם חמורים ביותר, ואסור לנו להתעלם מהם. הצוות שיוקם יחקור לעומק ויבחן מחדש את אופי השירות - זאת במקביל לפעולות מיידיות שכבר נעשות בשטח. ההורים ששולחים את ילדיהם לשירות חובה חייבים לדעת שאנחנו עושים הכל כדי להגן עליהם, וכך נעשה. אני מודה לשר לביטחון הפנים על ההירתמות המלאה שלו ושל אנשיו. בשיתוף פעולה, ומתוך כוונה לשפר וללמוד מלקחי העבר - נביא לחיזוק השירות בשב"ס ובכל מקום, במקביל לשמירה על ביטחונם וצורכיהם של המשרתים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "האירועים לכאורה שנחשפנו אליהם, הם קשים מאוד ומחייבים את כולנו גם להיאבק באפס סובלנות בתופעות חמורות כאלו ודומות להן; וגם להבטיח את שלומם וביטחונם של משרתי ומשרתות החובה בשירות בתי סוהר בפרט - ולשם כך הוקם הצוות המשותף - ובשאר המערכים וגופי הביטחון. זו המחויבות שלנו להם, זו המחויבות שלנו להוריהם וזו המחויבות שלנו לחברה הישראלית. המאבק בהטרדות המיניות נמצא בראש סדר העדיפויות שלי במשרד לביטחון הפנים. אני מבקש להודות לשר הביטחון על שיתוף הפעולה ועל ההבנה שבמאבק החשוב הזה אנחנו חייבים לשלב זרועות".

בתחילת החודש, נזכיר, התיר בית המשפט לפרסום חלק מפרטי הפרשה שמהם עלה כי אסיר ביטחוני חשוד שאנס כמה פעמים את אחת מהסוהרות בכלא גלבוע. בחלוף חודשיים, הסוהרת לשעבר ביקשה להצטרף לתביעה האזרחית אך עדיין סירבה להיחשב מתלוננת. במקביל הגיע מידע מודיעיני (עוד לפני שהתלוננה על אונס) שממנו עולה שבין האסיר לבינה היו יחסים קרובים מאוד. המשטרה החלה בבדיקה אך לא רצתה לעמת את הסוהרת עם המידע עד שיגיעו לראיות נוספות. בסוף יוני הגיעה הסוהרת לשעבר להתלונן הפעם על אונס. הסוהרת העידה כמה פעמים והאסיר הבטחוני גם נחקר בחשד לאונס.