החשש ממחאות: "לא להפוך את בתי העלמין לשטחי מריבה"

אחרי ששר הביטחון יואב גלנט אמר כי "הדרישה להוצאת נבחרי הציבור מבתי העלמין, כמוה כדרישה לקיפול דגל ישראל" - הודיעו משפחות רבות כי לא יגיעו לבתי העלמין ביום הזיכרון כאות מחאה. גנץ למשפחות השכולות: "לא משנה מה - אני מצדיע לכן". תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל": "קוראים לשרים ולח"כים לא לכפות עצמם"

זמן צפייה: 03:41

חשש ממחאה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה: בני משפחות שכולות קוראים הבוקר (רביעי) לפוליטיקאים שלא להשתתף בטקסי הזיכרון. משפחות רבות כבר הודיעו כי לא יגיעו לבתי הקברות ביום הזיכרון במחאה על חקיקת חוקי המהפכה המשפטית - זאת כשברקע הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט אתמול, שלפיה "על נבחרי הציבור להיות נוכחים בבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה. הדרישה להוצאת נבחרי הציבור מבתי העלמין, כמוה כדרישה לקיפול דגל ישראל". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא לנבחרי הציבור בפתח ישיבת הסיעה: "אל תהפכו את בתי הקברות הצבאיים לשטחי מריבה ומדון".

גנץ הוסיף: "ההתייחדות עם הנופלים ביראת הכבוד הראויה, היא חובתנו המוסרית כעם וכמדינה. ולנו, מנהיגי הציבור, יש חובה ואחריות לאומית להתייצב לטקסים ולמלא את שליחותנו. עלינו לגלות השנה רגישות יתרה. להקפיד על שיח שמכבד את זכר הנופלים ורק אותו. להשתדל ולהתייצב קואליציה לצד אופוזיציה בכדי להראות שכולנו מאוחדים ביום הזה. אני מכבד את המשפחות השכולות שמבקרות אותנו – מקבל כל אמירה שלהם באהבה ומחבק אותם".

"לכל אחת ואחד מהם חדר בתוך הלב של כולנו. ובכל זאת כולנו צריכים להיכנס לבתי העלמין לטקסי יום הזיכרון עם היגון האישי והלאומי, ולהשאיר את הוויכוח הציבורי בחוץ ולו ליום אחד בלבד. בני המשפחות השכולות – לא משנה מה יהיה, אני מצדיע לכם. נעשה הכול כדי לשמור בדרך עשייתנו על זכר ומורשת יקיריכם".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" הגיבה על ההתפתחויות, ומסרה: "אנו קוראים לפוליטיקאים להשאיר השנה את המחלוקות העמוקות בעם מחוץ לאירועי יום הזיכרון. אין לאיש זכות לפגוע בזכר הנופלים ולהוסיף לכאב המשפחות. אנו קוראים לשרים ולח"כים לא לכפות עצמם על המשפחות ולא להופיע ולהשתתף בטקסים ובאזכרות".

בנוסף, פורסמה היום מודעה מטעם בני משפחות שכולות בנוגע ל"טקס זיכרון ממלכתי-עצמאי" שייערך "על-ידי בני משפחות שכולות ביום הזיכרון, 25 באפריל 2023, ב-11:00 בשדרות רוטשילד 16 בתל אביב - מול בית העצמאות שבו נחתמה מגילת העצמאות".

ההזמנה לטקס הזיכרון בשדרות רוטשילד 16 בת''א
ההזמנה לטקס הזיכרון בשדרות רוטשילד 16 בת''א

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם המועצה הציבורית להנצחת החייל
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם המועצה הציבורית להנצחת החייל

השר גלנט, שנפגש עם המועצה הציבורית להנצחת החייל לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התייחס כאמור לדרישת המשפחות השכולות: "נבחרי הציבור, המייצגים אותו בכנסת או בממשלה, נבחרים על ידי העם, ומהווים סמל, כל אחד בתקופתו ובהתאם לתפקידו".

בפגישה נכחו יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל שלמה מור יוסף, יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון האלמנות והיתומים תמי שלח וחברי המועצה - הורים שכולים, אחים שכולים, אלמנות ויתומי צה"ל. לבקשת השר, הנציגים הביעו את עמדותיהם בסוגית השתתפות נבחרי הציבור בטקסים הממלכתיים בבתי העלמין, ביום הזיכרון הקרוב. גלנט שמע את ההצעות השונות שהעלו חברי המועצה, והציג את עמדתו בנושא.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

"עבורי חללי צה"ל וכוחות הביטחון הם דבר קדוש", אמר גלנט. "מגיל צעיר ועד היום אני מלווה את המשפחות השכולות, ושואף לסייע להן ככל הניתן. בכל תפקיד בו הייתי עד היום, חיפשתי כיצד להקל על משפחת השכול, וכך אני פועל גם כשר הביטחון. בימים אלה, יותר מתמיד, נדרש לחברה הישראלית מסר מאחד, ולא מסר מפלג. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללים מכל חלקי החברה והעם. כדורי האויב לא הבחינו בין מי שבא מהעיר או מהכפר, בשדה הקרב - כולם אותו הדבר".

תגובת ארגון "במותם ציוו": "נתניהו, התעורר. שר הביטחון לוקה באי-הבנת המציאות ואנו מצפים מראש ממשלת ישראל להתערב ולהביא לפתרון הסוגיה. ההחלטה לפגוע במשפחות שכולות, להרחיב את הקרע לתוך משפחת השכול ולגרום לחילול יום הזיכרון - הכול למען ממלכתיות מזויפת-  הינה חסרת אחריות, בלתי מוסרית ומסוכנת.

"מי שרוצה להוציא את הפוליטיקה מיום הזיכרון, צריך לשלוח את מפקדי צה"ל לנאום במקום להתעקש להכניס פוליטיקה ופוליטיקאים לבתי העלמין. התעלמות מסערת הרגשות שמתחוללת בחברה הישראלית ובקרב אלפי משפחות שכולות, מעמידה משפחות רבות בפני ברירות אכזריות - לזעוק, להדיר רגליהן, או להיות 'קהל שבוי' בידי פוליטיקאים - בהם מי שלא שירתו בצבא - ומי שמפיצים שנאה, שיסוי ופילוג בימים שבשגרה, כדרך שגרה. נמשיך להיאבק בהחלטה זו, שמבקשת להכניס טריז בקרב משפחת השכול. לבנו עם משפחת השכול כולה".