הלם בחיזבאללה - שמאיים ב"תגובה קשה"; כוננות ודיונים בי-ם

לפי הערכות, חיזבאללה ספג פגיעה נרחבת בסדרת הפיצוצים - ומאיים ב"תגובה חסרת תקדים". מקורות בלבנון: "נסראללה עומד בפני קבלת החלטות קריטיות". דיונים במערכת הביטחון על המשך המערכה. בישראל בוחנים שורת צעדים התקפיים נגד חיזבאללה, וממתינים לראות אם יובילו לשינוי בעמדתו

זמן צפייה: 01:13

התיעודים הדרמטיים מלבנון אחרי הגל השני של פיצוצי מכשירי הקשר חושפים שוב את ההלם, הנזק ואת הנפגעים - ובעיקר את עומק החדִירוּת של הארגון. לפי דיווחים, לפחוות 14 נהרגו ו-450 נפצעו - אך המספרים מתעדכנים מרגע לרגע. לפי מקורות בלבנון, חיזבאללה מתקשה לייצר קשר רציף בין פעיליו וכלל המערכים - כולל יחידות הטילים - חוששות לתקשר. בינתיים, מחר ב-17:00 צפוי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לנאום - ובארגון הטרור מבטיחים "תגובה מקיפה וחסרת תקדים" נגד ישראל: "נסראללה עומד בפני קבלת החלטות קריטיות".

במקביל, בישראל בוחנים שורת צעדים התקפיים נגד חיזבאללה, וממתינים לראות אם יובילו לשינוי בעמדתו. בצמרת המדינית ובקרב ראשי מערכת הביטחון אין פערים משמעותיים בנוגע לזירה הצפונית. בנוסף, בבית הלבן הופתעו מהפעולה וממשיכים ללחוץ לפתרון דיפלומטי בשל חשש מהסלמה שתוביל למלחמה אזורית במעורבות איראן. מוקדם יותר היום אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, כי "ארה"ב לא ידעה על הפיצוצים בלבנון ולא מעורבת בפעולה". שעות לפני הגל השני של הפיצוצים - הוא אמר: "היינו ברורים לגבי התנגדותנו לצעדים שיביאו להסלמה".

Beirut
שר הביטחון גלנט בבסיס רמת דוד של חיל האוויר
שר הביטחון גלנט בבסיס רמת דוד של חיל האוויר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מכשיר שהתפוצץ בביירות
מכשיר שהתפוצץ בביירות

הערב ביקר שר הביטחון יואב גלנט בבסיס רמת דוד של חיל האוויר - ואמר ברקע גל הפיצוצים בלבנון כי "מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות. אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה. זה דורש מאיתנו תעוזה, נחישות והתמדה. יש חשיבות רבה לבצע את הדברים בשלב הזה בשיתוף פעולה הדוק - בין כל הארגונים, בכל הדרגים".

גלנטו הוסיף: "שכחנו את החטופים ולא שכחנו את המשימות שלנו בדרום. זו החובה שלנו ואנחנו מבצעים אותה במקביל". לדבריו, "הפעולה הזאת מתבצעת על-ידי כל הגופים והמשימה היא משימה ברורה ופשוטה - להחזיר את תושבי צפון לבתיהם בביטחון. צה"ל מביא הישגים מצוינים, יחד עם שב"כ והמוסד והתוצאות מרשימות. יש תיאום מלא במערכת ואחדות בקשר להשגת המטרות: ראש הממשלה, הרמטכ"ל, ראש שב"כ, ראש המוסד ושר הביטחון".

זמן קצר לאחר מכן אמר הרמטכ"ל בביקור בפיקוד הצפון: "יש לנו עוד הרבה יכולות, ראינו רק חלק מהן". הוא הוסיף: "אנחנו נחושים מאוד לייצר את התנאים הביטחוניים כדי להחזיר את התושבים לבתים ברמת ביטחון גבוהה, ואנחנו מוכנים לעשות כל מה שנדרש כדי להביא את הדברים האלה. הכלל הוא שבכל שלב - שני השלבים הבאים מוכנים לצאת. בכל שלב גביית המחיר מחיזבאללה צריכה להיות גבוהה".