שבוע לרמדאן: במשטרה מתעקשים על הגבלת ערביי ישראל בהר הבית

פרסום ראשון: למרות שבשב"כ הזהירו מתסיסה, המשטרה מקשיחה עמדות ומתעקשת כי במהלך הרמדאן יוכנסו להר הבית ערבים ישראליים מעל גיל 50 ומתחת גיל 10 בלבד. מתכונת דומה תחול גם על הפלסטינים תושבי השטחים - בכפוף למכסה של כ-50 אלף פלסטינים ביום בלבד

זמן צפייה: 01:08

פרסום ראשון: המשטרה מתעקשת על הגבלות כבדות לעלייה להר הבית במסגרת הרמדאן, למרות אזהרות שב"כ כי הדבר עשוי להביא לתסיסה בקרב ערביי ישראל - כך פורסם לראשונה הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. למרות ריכוך מסוים בעמדתה בשבוע האחרון, במשטרה מקשיחים עמדות ומתעקשים על הגבלות על כניסתם של ערביי ישראל להר הבית לכל אורך חודש הרמדאן שיחל בשבוע הבא, לצד הגבלות על עלייתם של פלסטינים תושבי יהודה ושומרון למקום.

דרישות המשטרה להגבלות הכניסה להר הבית בחודש הרמדאן:

  • כניסתם של ערביי ישראל להר הבית תותר עבור אנשים מעל גיל 50 וילדים מתחת לגיל 10 בלבד
  • כניסתם של פלסטינים תושבי יהודה ושומרון תותר עבור אנשים מעל גיל 50 וילדים מתחת לגיל 10 בלבד - בכפוף למכסות שייקבעו
  • המשטרה מבקשת: מכסה של כ-50 אלף פלסטינים ביום בלבד

מחר צפוי להתקיים הדיון המכריע וקבלת ההחלטות הסופיות באשר להטלת ההגבלות. ראש הממשלה בנימין נתניהו וצה"ל לא מסכימים עם הגבלות אלו, שמבקש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, והרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, צפויים להיפגש היום כדי לתאם עמדות לקראת הדיון.

כיפת הסלע, הר הבית
כיפת הסלע, הר הבית | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

לפני כשבועיים פורסם לראשונה בחדשות 13 כי במהלך שיחות שהתנהלו סביב האפשרות להגבלת עליית מוסלמים למתחם מסגד אל-אקצא בהר הבית ברמדאן, העבירו בשב"כ אזהרה חריפה לדרג המדיני, שלפיה אם יוחלט להגביל גם עלייה של ערבים-ישראלים, בעלי תעודות זהות כחולות - הדבר עלול להוביל לתסיסה משמעותית בקרבם.

"אם ערבים ישראלים עם תעודות זהות כחולות יוגבלו בעלייה להר הבית לקראת חודש רמדאן, זה עלול להוביל לתסיסה", נאמר בדיונים ביטחוניים. "הנפיצות של ערביי מזרח-ירושלים ושל ערביי ישראל בעקבות מהלך כזה עלולה להיות משמעותית יותר מאשר מה שיקרה ביהודה ושומרון".

ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כמו כן, ביום חמישי פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי ראש שב"כ רונן בר הניח בימים האחרונים אזהרה נוספת בפני הדרג המדיני לקראת חודש רמדאן, שלפיה הפרסומים על החלטות שמגבילות את ערביי ישראל מובילים לתסיסה מיותרת. לפי ראש שב"כ, "אי הוודאות מסוכנת, צריך לקבל החלטות ולהכריז עליהן בהקדם". לפי עמדת שירות הביטחון הכללי, "המתנה הכי גדולה למי שרוצה לדרדר את השטח זה חוסר ודאות".