נעצרו המחבלים שרצחו את אילן גנלס בפיגוע בצפון ים המלח

בשעה שהלוויתו של אילן גנלס נערכת, דובר צה"ל הודיע כי לוחמי צה"ל ומג"ב בשיתוף עם שב"כ עצרו שני מחבלים חשודים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצח בן ה-27 בצומת בית הערבה. הם נתפסו במחנה הפליטים עקבת ג'אבר הסמוך ליריחו

זמן צפייה: 02:24

בשעה שנערכת הלוויתיו של אילן גנלס שנרצח בפיגוע בצומת בית הערבה בכביש 90, דובר צה"ל הודיע אחר הצהריים (רביעי) כי לוחמי צה"ל, בפעילות משותפת עם שב"כ ומג"ב, פעלו במחנה הפליטים עקבת ג'אבר בסמוך ליריחו. "על בסיס מידע מודיעיני של שב"כ תפסו הכוחות שני מחבלים החשודים בביצוע פיגוע הירי שלשום, שבו נהרג אילן גנלס. במהלך המעצר זוהתה פגיעה בפעיל שניסה להימלט מביתם של המפגעים בעת המעצר. בפעילות נתפסו אמצעי לחימה שהיו ברשות המחבלים. החשודים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ".

אילן גנלס שנרצח בפיגוע הירי בצומת בית הערבה
אילן גנלס שנרצח בפיגוע הירי בצומת בית הערבה

מפקד חטיבת הבקעה אלוף משנה מאיר בידרמן סיפר בשיחה עם הכתבים הצבאיים על הפעילות למעצרם: "מדובר בפיגוע קשה עם תוצאות טרגיות. אני לפחות שמח שהמחבלים נלכדו אחרי 48 שעות. הפיגוע מרכב עוקף שירה על אילן ז"ל שהיה לבד ברכב. המחבלים נכנסו ליריחו ושרפו את רכבם ביציאה המערבית וניסו להסתתר בתוך העיר. הם רצו להמשיך לפגע או להסתתר. הטלנו כתר על יריחו למנוע אירוע נוסף".

"אתמול בערב נכנסה ידיעה של שב"כ והתחלנו היערכות. היום בצהריים קיבלנו ידיעת הזהב ובתוך דקות כוחות מדובדבן ולביאי הבקעה נכנסו וביצעו סיר לחץ על האיתור. שני מחבלים ברחו, עלו על קטנוע. אחד נעצר ואחד נפגע ומת. המחבלים עצמם יצאו עם ידיים מורמות כשהצביעו על מיקום האקדח שאיתו ביצעו את הפיגוע".

גנלס, בן 27, נורה למוות בצומת בית הערבה בכביש 90, סמוך לים המלח. גנלס הוא אזרח אמריקני שגדל בווסט הרטפורד, קונטיקט ולמד באוניברסיטת קולומביה, ולפני כמה שנים עלה לישראל ושירת בצה"ל. הוא הובא למנוחות אחר הצהריים בבית העלמין הישן ברחוב קלאוזנר ברעננה. אילן היה אחיהם הבכור של גבריאל, תושב חיפה, וסיימון שמתגורר בקונטיקט.

גנלס נורה ברכבו, ופונה כשהוא מחוסר הכרה לבית החולים הדסה הר הצופים - אך שם נקבע מותו. כוחות הביטחון פתחו בסריקות נרחבות בסיוע מסוק אחר חוליית המחבלים וחסמו את הכניסות ליריחו.

זירת הפיגוע בצומת בית הערבה
זירת הפיגוע בצומת בית הערבה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

יואל, שניצל מהפיגוע, שחזר בשיחה עם חדשות 13: "הרכב עקף אותנו וירו עלינו מהחלון, ניצלנו בנס". לדברי, המחבלים ירו "שלושה או ארבעה כדורים. ברוך השם לא נפגענו. מיד עצרנו במקום ויצאנו. מיד התקשרנו למשטרה. לא היינו חמושים. החלטנו פשוט לקחת את הרכב ולנסוע. פחדנו שהוא יחזור. מישהי מאחורינו עצרה והייתה איתנו עד שראתה שאנחנו לגמרי בסדר".

זמן קצר לאחר הפיגוע התברר כי שוטרים נתקלו במחבל. המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי שוחח הערב עם מ', קצין סיור בתחנת מעלה אדומים, שהיה עם שוטר נוסף מהתחנה כשבוצע הפיגוע: "הגעתי למשמרת ותוך כדי שאני מתארגן קיבלנו הודעה על שמיעת ירי בבית הערבה. יצאנו לשם מיד ותוך כדי אנחנו מבינים שיש שלוש זירות. בשלב מסויים אנחנו מזהים עשן ומתקרבים ומגלים רכב עולה באש עם לוחיות זיהוי צהובות ואנחנו מבינים שזה הרכב של המחבלים. אחד המחבלים כיוון קנה לעברנו ומיד ביצענו ירי לעבר המחבלים. חששנו שמדובר בפיגוע משיכה ותוך כדי שאנחנו דולקים לעברם באזור מאוד צפוף ביצענו לעברם שוב ירי".