הרמטכ"ל: "ישראל חייבת לקיים את מודל צבא העם"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם בטקס "אמץ לוחם" והתייחס במהלכו לחוק הגיוס, על רקע פקיעת תוקפה של התחייבות הקואליציה למפלגות החרדיות. הלוי הבהיר כי עמדתו הברורה היא גיוס לכולם: "כל מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולם ינהגו כמותם"

זמן צפייה: 01:28

הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם היום (רביעי) בטקס "אמץ לוחם" ובהתייחסו לחוק הגיוס הדגיש כי עמדת הצבא היא גיוס לכולם: ״מול סימני השאלה, אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך ולקיים את מודל צבא העם. זהו מודל המחייב גיוס מכמה שיותר חלקים באוכלוסייה הישראלית. יש מקום ויש דרך ליישם זאת בחברה הישראלית המתפתחת. עמדתנו ברורה – גיוס לכולם".

"במשך שבעים וחמש שנה – זה סוד כוחו של צה"ל. בייחוד בימי מחלוקת בחברה הישראלית, צה"ל הוא הפתרון המאחד והמלכד, ויש בו מקום לכולם. מול צעירים השוקלים לא להתגייס, האמירה היא ברורה: אנחנו נחיה כאן, במדינת ישראל, תמיד. לשם כך עלינו להגן. כל מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולם ינהגו כמותם. בימים של מחלוקת, קשה ככל שתהיה, אסור לאבד כיוון. צה"ל הוא המקום הנכון להיות בו״.

ראש סיעת יהדות התורה, השר גולדקנופף
ראש סיעת יהדות התורה, השר גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התחייבותה של הקואליציה למפלגות החרדיות היא כי עד 10 באוקטובר, מעט אחרי סוכות ולקראת חזרתה של הכנסת מהפגרה, יוגשו אותם תזכירי חוק באופן סופי, ושום חוק אחר לא יקודם. במהלך הדיון, שהתנהל בראשותו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, הוא אומר שזה לא המקום להתמקד בשאלה האם תקודם חקיקה של פסקת התגברות. למרות זאת, השר מאיר פרוש מיהדות התורה, אולי הסמן הכי קיצוני מכיוון החרדים בכל מה שנוגע לחוק, טען באופן "ממורמר", כך על פי הנוכחים, שהובטח לחרדים בהסכמים הקואליציוניים חוק יסוד לימוד תורה. כרגע עדיין לא ברור איך יפתרו את העניין הזה.

בחודש שעבר, ראש סיעת יהדות התורה יצחק גולדקנופף התייחס לקידום החוק לפני ישיבת הממשלה, ואמר כי יש הסכם קואליציוני לקידום החוק. הוא הוסיף כי "יש לנו ממשלה שתעשה מה שהיא אמרה, כמו שאנחנו עומדים בהתחייבויות שלנו". עם זאת, בזמן שהחרדים מעדיפים לקדם את החוק על חשבון המהפכה המשפטית - בליכוד מנסים דווקא לצמצם אותו כמה שאפשר.